Páral
Páral
Autor:

Jak vláda veřejnosti vytírá oči a vzbuzuje plané naděje

 Páral 05. ledna, 07:00  -  Pavel Páral
 Páral
Páral
05. ledna, 07:00

Kdo uvízl v předvánoční koloně na D1, má na schopnosti této vlády řídit veřejné investice nejspíše celkem pregnantně zformulovaný názor. A nutno říci, že i bez emocí a při chladném hodnocení státních investic v posledních letech je možné tento názor jednoznačně sdílet.

Není divu, když se s nulovým zájmem veřejnosti setkal i před měsícem představený Národní investiční plán za tři a půl bilionu korun. Tyto dopisy Ježíškovi v těchto zemských šířkách dobře známe.

Ale i tak by asi bylo dobré si tohoto nápadu všímat, neboť jako vždy hrozí, že se řízení veřejných investic ještě výrazně zhorší. Nejde přitom ani o to, kde na to vzít peníze. A ani o to, že pokud by měl být plán, o jehož obsahu nevíme takřka nic, ačkoli jde o naše peníze, uskutečněn, musel by stát, kraje i obce pořádně pohnout kostrou, protože to představuje zvýšení hrubé tvorby kapitálu o přibližně 60 procent oproti současnému stavu. A je přitom evidentní, že státní orgány ani současný objem organizačně pranic nezvládají.

Ze zveřejněného záměru je ale zjevná jedna podstatná věc. Rozhodování o investičních projektech má být dále zkomplikováno a centralizováno. „Za tímto účelem bude vytvořena Rada vlády pro veřejné investování a na MMR státní expertiza. Rada vlády bude svojí strukturou odpovídat vládě a bude odpovědná za finální výběr projektů. Státní expertiza bude organizační jednotka na MMR, která bude zodpovědná za koordinaci přípravy projektů. Bude propojovat jednotlivé veřejné investory a komunikovat jejich vzájemné potřeby,“ pravil Andrej Babiš. Takže k současným radám a expertním komisím přibude ještě jejich zastřešující rada a komise a další úředníci a další řízení v už dnes složitém aparátu. A k tomu zesílení politického vlivu na výběr investičních projektů.

na objednávku Hyundai i30
Benzín
Manuální
Motor:
1.4i 73 kW
Výbava:
Start
294 990 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai Kona Electric
Elektromotor
Automatická
Motor:
EV ECO 39.2 kWh
Výbava:
Future
894 990 Kč
s DPH
skladem Lexus RX
Hybrid
Automatická
Motor:
450h AWD
Výbava:
Executive Plus Panoramatic
1 520 000 Kč
s DPH
na objednávku Kia XCeed
Benzín
Manuální
Motor:
1.0 T-GDI/88kW
Výbava:
Comfort
455 881 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai i30 Fastback N Line
Benzín
Manuální
Motor:
1.4 T-GDI/103 kW
Výbava:
N Line
474 990 Kč
s DPH
na objednávku BMW X7
Nafta
Automatická
Motor:
xDrive30d AT
Výbava:
Sériové provedení
1 998 516 Kč
s DPH
na objednávku BMW 5 Touring
Nafta
Automatická
Motor:
530d xDrive AT
Výbava:
Sériové provedení
1 312 311 Kč
s DPH
na objednávku Škoda Kamiq
Benzín
Manuální
Motor:
1.0 TSI/70 kW
Výbava:
Ambition
360 905 Kč
s DPH
na objednávku Škoda Kodiaq RS
Nafta
Automatická
Motor:
2.0 TDI 176 kW 4x4 DSG
Výbava:
RS
1 094 708 Kč
s DPH
skladem Hyundai Tucson
Benzín
Manuální
Motor:
1.6 GDi 97 kW
Výbava:
TUCSON
444 990 Kč
s DPH
na objednávku Volvo XC90
Nafta
Automatická
Motor:
B5 AWD
Výbava:
Momentum
1 453 405 Kč
s DPH
na objednávku BMW X5
Nafta
Automatická
Motor:
xDrive30d AT
Výbava:
Sériové provedení
1 574 352 Kč
s DPH

Přečtěte si komentář: Zpomalujeme, jaký div


Přitom náš problém evidentně není v tom, že bychom nevěděli, co máme stavět a jak si na to máme opatřit prostředky. Ale v tom, že příprava projektů je neúnosně dlouhá, stavební řízení je takřka nejhorší na světě. Zákon o zadávání veřejných zakázek pak udělal ze státní správy alibisty, kteří se bojí cokoli rozhodnout, a to je cítit čím dál více. A k tomu se ještě k moci dostávají aktivisté, kteří třeba v Praze momentálně házejí vidle do připravené stavby Radlické radiály, která je před zahájením a v přípravě už byla utopena miliarda. O tom, že je této spojky třeba jako soli, pak pochybují jenom oni, ale Pražanům je to houby platné. Ale nakonec koho si zvolili, toho mají.

Na tomto žádný Národní investiční plán nic nezmění. Jen se veřejnosti vytírají oči a vzbuzují plané naděje, že se hora Říp pevně usazená na paleolitických vyvřelinách pohne směrem ku Praze. Podstatou problému se však tato vláda nezabývá, protože to není politicky efektní.

Na počátku roku se obvykle sluší projevovat optimismus a víru ve skvělou budoucnost. Ale i letos, pokud jde o fungování eráru, je to s touto vládou dosti obtížný úkol. Zvláště pro člověka, který ví, že na začátku zmíněná D1 začala být modernizována v roce 2013 Nečasovou vládou a dokončena měla být do pěti let. Dnes se optimisticky mluví o posledním kopnutí v roce 2021. A bude hůře.

Čtěte další komentáře Pavla Párala


Čtěte také

Ilustrační foto

Protekcionismus a nízká produktivita. Světová ekonomika letos vzroste nejméně od finanční krize

Růst světové ekonomiky v letošním roce zpomalí na tři procenta, což bude nejslabší tempo…

před 5 hodinami

 Velkoobchod Makro

Poslanci odmítli zrušit zákaz prodejů o svátcích. Velkoobchody dostanou výjimku

Zákon zakazující prodej v obchodech o stanovených svátcích bude i nadále platit. Nebude…

před 6 hodinami

Události  Jaroslav Barták u soudu

Lékař Barták dostal za plánování vražd a vydírání tři roky vězení

Za plánování tří vražd a vydírání dnes soud v Liberci potrestal lékaře Jaroslava Bartáka…

před 10 hodinami

 Čeští vojáci - ilustrační fotografie

Česko zaspalo, musí začít masivně zbrojit, tvrdí Babiš

Česká republika musí kvůli situaci ve světě masivně zbrojit a nabírat nové vojáky, řekl…

před 10 hodinami

ilustrační foto

Rozdupaní lososi. Tajné video odhalilo kruté zacházení s rybami v kanadském velkochovu

Pracovníci kanadské firmy Cooke Seafood v amerických sádkách zbytečně krutě zabíjeli…

před 10 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 7 | Průměrné hodnocení: 4.29

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Co je dobré vědět o ochranné lhůtě?
Elektrická energie zdražuje: O kolik si domácnosti připlatí a vyplatí se změna dodavatele?
Srovnání spořicích účtů, kam vložit peníze?
Jak pomůže dětem v exekuci novela insolvenčního zákona?
Jak s námi operátoři jednají? Vata to tedy není
Auta
Země elektromobilů. V Norsku mizí čerpací stanice
Kvalitní moderní ojetý vůz šetří vaši kapsu a je bezpečnější
Fiat Talento modelový rok 2020
Kupé Škoda 763 bylo rychlejší než auta VB. Skončilo fiaskem, přispělo však ke vzniku Favoritu
DB Schenker posiluje pozici v logistice pro automobilový průmysl
Hry pro příležitostné hráče