Menu Zavřít

Samoregulace energošmejdů jako dočasné řešeni. Legislativní proces se zadrhl

16. 2. 2020
Autor: Vojtěch Velický

Novela energetického zákona, která má posílit ochranu spotřebitelů, bude nejdříve za rok. Neviditelná ruka trhu do té doby nevyřeší vše.

Šmejdi se zviditelnili prodejem předražených hrnců a dalšího
harampádí, za které si bez skrupulí řekli o desetitisíce. Takzvaní energošmejdi
používají stejné nátlakové a manipulativní obchodní praktiky při prodeji
energií. Nestydí se okrást stařenku nebo lidem nalhávat cosi o konci současného
dodavatele a v domě jim vypínat plyn, dokud nepodepíšou nevýhodnou smlouvu,
jako se to stalo v prosinci v Přerově.

Energošmejdi nejsou problémem posledních měsíců, ale
několika let. Ostatně na novele energetického zákona kvůli boji se šmejdy
pracuje ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) už od roku 2018. Podle původního
plánu měla vstoupit v platnost 1. ledna letošního roku.

Máme začátek února, návrh MPO už dvakrát vrátila
legislativní rada vlády k přepracování, a je tak bohužel jisté, že přísnější
pravidla nezačnou platit ani letos. Počet stížností na praktiky některých
prodejců energií mezitím neustále roste.

Co nám to říká? Na jedné straně je pozitivní, že se Češi naučili ozvat, pokud jsou porušována jejich práva. Na straně druhé se potvrzuje, že energošmejdi stále dokážou najít dostatek obětí a jsou si příliš jisti v tom, že jim to většinou projde. Spoléhají na to, že řadu jejich triků zákon nezakazuje, že neexistuje seznam zprostředkovatelů a že není v silách Energetického regulačního úřadu (ERÚ) a České obchodní inspekce zkontrolovat stovky obchodníků s energiemi a desetitisíce zprostředkovatelů, kteří dnes na českém trhu působí.


O tématu čtěte více:

Pozdě, ale přece. Ministerstvo průmyslu už ví, jak zkrotit šmejdy v energetice


Registr oddělí zrno od plev

Připravená novela energetického zákona řeší řadu otevřených
problémů české energetiky a konečně zavádí i pravidla podle evropské
legislativy. Nás však ve vztahu k energošmejdům zajímá zejména posílení práv
spotřebitelů a zpřísnění podmínek pro fungování zprostředkovatelů. Za jeden z
hlavních přínosů novely, kterou jsme za Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR
(SOCR ČR) od počátku aktivně podporovali, považujeme zavedení online registru
zprostředkovatelů, který bude spravovat ERÚ. Zásadní je, že zápis v registru
bude povinný a je nutnou podmínkou pro provozování činnosti zprostředkovatele.

Podobně jako kdysi na finančním trhu by měla registrace a
dohledatelnost toho, kdo podepsal neférovou smlouvu, z trhu dostat ty nejhorší
šmejdy. Ideální by bylo, kdyby pravidla pro zprostředkovatele energií přesně
kopírovala pravidla pro registraci prodejců pojistek nebo spotřebitelských
úvěrů. Není potřeba znovu objevovat kolo, a pokud by byla pravidla stejná, mohl
by ERÚ využít dlouhodobé zkušenosti České národní banky, která o praktikách
podvodných prodejců ví úplně vše.

Dlouho očekávaný posun správným směrem přinesou i další
opatření, se kterými zákon počítá. Zakázáno bude například uzavírání smluv na
dobu delší než 36 měsíců, což je jedna z oblíbených podvodných praktik.
Spotřebitel navíc dostane více možností, jak vypovědět nevýhodnou smlouvu, aniž
by se musel bát skrytých likvidačních pokut. Nepřípustné budou rovněž plné moci
na dobu neurčitou, kterých šmejdi zneužívají, aby své zákazníky opakovaně
převáděli k jiným dodavatelům a inkasovali další a další provize.

Legislativní proces se zadrhl

Na papíře to všechno vypadá skvěle a chtělo by se zvolat:
Konečně! Už aby to bylo! Jenže smutným faktem je, že se novela připravená na
jaře minulého roku ještě nedostala ani na jednání vlády. Legislativní rada
vlády ji začala projednávat už loni v polovině června, proces však až do
prosince přerušila, aby dala MPO čas do něj zapracovat řadu připomínek.

Ani upravený návrh, který legislativní rada projednala na
začátku ledna, se ale neobešel bez potíží. MPO tak čeká další pokus přesvědčit
legislativce, že vše už je připravené správně, a my budeme ministerstvu držet
palce, ať to na potřetí vyjde. Pro úpravu energetického zákona to v každém
případě znamená další zdržení i přes to, že vládní návrh není jediný. Svou
vlastní verzi novely energetického zákona připravila i skupina poslanců z TOP
09 a Pirátů, další návrh připravili Starostové.

I kdyby zákon prošel hladce parlamentem a podepsal ho i
prezident, znamená to, že si na něj počkáme výrazně déle, než bychom si přáli.
Naštěstí se nám však podařilo dát dohromady poctivé energetické firmy a
dohodnout se na samoregulaci trhu.

Od dobrovolného závazku k platformě

V polovině prosince jsme vyhlásili takzvanou Deklaraci 2.0,
která navazuje na Deklaraci účastníků trhu s elektřinou a plynem na ochranu
spotřebitelů z loňského června. Ukázalo se, že pokud chceme opravdu něco změnit
a máme za to ručit svým jménem a pověstí, nesmí to už být jen dobrovolný
závazek. Musíme mít pod kontrolou, kdo je signatářem, a chtít po nich mnohem
tvrdší opatření. To znamená, že jako SOCR ČR nyní rozhodujeme, kdo se stane
signatářem Deklarace, a máme rovněž právo toto členství v případě provinění
proti zákazníkům pozastavit, nebo dokonce zrušit.

Nově jsme se zaměřili jen na dodavatele energií, protože
právě oni mají v ruce účinný nástroj na kontrolu zprostředkovatelů, s nimiž
spolupracují, a musejí být proto zodpovědní i za jejich obchodní praktiky.
Naším cílem je vytvořit skutečnou platformu, která bude sdružovat všechny
dodavatele energií, jimž není lhostejná současná situace na trhu a jsou ochotni
pro to něco udělat.

Koncovým spotřebitelům současně nabízíme jistotu férových
obchodních podmínek u těch firem, které se k dodržování Deklarace přihlásí.
Jejím podpisem se například zavazují k tomu, že budou důsledně kontrolovat
způsob prodeje u svých zprostředkovatelů, ale také že budou mimo jiné ověřovat,
zda se každý z jejich zákazníků prokazatelně seznámil s obsahem smlouvy, kterou
prostřednictvím zprostředkovatele uzavřel.

Samoregulace nesupluje zákon

První signatáře Deklarace 2.0 jsme oslovovali sami. Potěšilo
mě, že vzali naši iniciativu za svou a dnes se nám již hlásí i menší hráči z
energetického trhu. Byl bych ale nerad, aby to vyznělo tak, že novelu
energetického zákona nakonec nepotřebujeme. To v žádném případě.

BRAND24

Smyslem Deklarace není suplovat energetický zákon, ale připravit mu půdu, než začne platit. O tom, že neviditelná ruka trhu vše nevyřeší, jsme se již přesvědčili v divokých 90. letech.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).