zavřít

Ty to zvládneš.cz - NEPOZORNOST



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

 Páral
Páral
Autor:

Pro ČNB nastal čas brzdit aneb Proč by úrokové sazby měly začít růst

 Páral 19. června 2017, 06:07  -  Pavel Páral
 Páral
Páral
19. června 2017, 06:07

V polovině devadesátých let věděla i prodavačka v samoobsluze, že příliš rychlý růst mezd předstihující růst produktivity práce vyvolá s vysokou pravděpodobností inflaci, která kupní sílu navýšené výplaty zase citelně pokrátí. Od těch dob tuzemské obecné povědomí o ekonomii dost výrazně povadlo.

Dnes se nám v politické kampani partaje předhánějí, kdo zvedne české mzdy na německou úroveň rychleji. Média to berou jako seriózní ekonomický diskurz a píší o tom moudré komentáře, kde se to hemží stesky na chronicky nízké platy a renomovaný, novinářskými cenami ověnčený komentátor z vydavatelství Economia (fascinující paradox) píše o potřebě konečně zbourat „železné mzdové opony“ v Evropě. A nechtěně tak dokumentuje hloubku starého aforismu, podle něhož „i ta největší genialita má své hranice. Na rozdíl od hlouposti“.

Jsme na vrcholu

Pro podobné mudrce bude zřejmě nová etapa, do níž právě vstupuje česká ekonomika, dost těžko pochopitelná. Současná statistická data, naposledy minulý týden ta o vývoji mezd, maloobchodu, průmyslové a stavební produkci i vývoji spotřebitelských cen, zjevně ukazují, že jsme na vrcholu hospodářského cyklu. Ještě nikdy nebylo v české ekonomice tolik zaměstnaných lidí a nikdy nebylo tolik volných pracovních pozic nabízeno na trhu práce. To se opravdu masivně projevuje v tlaku na mzdy, které rostou skoro o šest procent, tedy nejvíce od roku 2008, kdy vrcholil boom, po němž nevyhnutelně musela přijít recese. A rostou rychleji než produktivita.


Přečtěte si další komentáře Pavla Párala:

Okupační kompetence

Kuřáci platí za děti a důchodce

Nová Evropa


Je proto zcela evidentní, že přišel okamžik, kdy je nutné provést určité ne zrovna příjemné manévry v hospodářské a především měnové politice. Že by vláda něco takového řešila před volbami, a to i v případě, že by v ní seděl někdo, kdo chápe, která bije, je velmi nepravděpodobné. A tak v září nepochybně hladce projde rozpočet rozdávající všechno všem, zvyšující nehorázně státní platy a zakládající opětovný budoucí propad do stamiliardových deficitů. Logický výsledek vládní procyklické a proinflační politiky.

Co udělala vláda pro růst?

V o to složitější situaci je nyní Česká národní banka. Tu totiž čeká, poté, co sundala nohu z plynu ukončením devizových intervencí proti koruně, přišlápnutí brzdy. A to přišlápnutí musí být dost razantní, aby se nám ceny neutrhly ze řetězu, ale zároveň dost šetrné, aby to nezabrzdilo zprudka celou ekonomiku. On ten růst HDP totiž není nijak omračující. Ukazuje se tak, co současná vláda udělala pro dlouhodobě udržitelný ekonomický růst - vůbec nic.

Rychlost, s jakou se deflační atmosféra v ekonomice proměnila v opak, je přitom varující. Standardní nástroje, které má centrální banka k dispozici, totiž ovlivňují chování rozhodujících ekonomických subjektů se značným zpožděním. Růst úrokových sazeb má vliv na inflaci se zpožděním až dvanácti měsíců. Úrokové sazby by měly tedy začít růst velmi brzy a citelně. A čert ví, jestli i v tom případě to nebude pozdě.

Nová bankovní rada tak bude mít příležitost dokázat, že zvládne řídit měnovou politiku a dokáže s dosavadní měnovou expanzí hladce přistát. Firmy se přitom musejí připravit na to, že jim citelně podraží financování, a odboráři by měli pochopit, že tlak na mzdy má své hranice, a pokud se přežene, vyvolá takovou reakci ekonomiky, na niž zaměstnanci doplatí vždy jako první.

Dále čtěte:

Rusnok: Zatím není důvod zvyšovat úrokové sazby

Díky, Donalde. Zvolení Trumpa vyneslo ČNB 17 miliard

Byl kurzový závazek brzdou investic do produktivity?



Čtěte také

 Herní průmysl, ilustrační foto

Deset milionů dolarů za diskriminaci nestačí. Kalifornie požaduje rekordní pokutu pro herní studio

Vývojářské studio Riot Games, které stojí za herním hitem League of Legends, bude možná…

před 2 hodinami

 Mobilní domek - ilustrační foto

„Mobilní“ hypotéka si našla klienty. Banky financují i domky bez čísla popisného

Loni v srpnu začala ČSOB financovat hypotékou mobilní domky i bez čísla popisného, které…

před 2 hodinami

Rozebírání jaderné elektrárny Brunsbüttel nedaleko Hamburku, ilustrační foto

Rozštěpená Evropa: Vattenfall musel v Německu reaktory odpojit, ve Švédsku do nich investuje

Švédský energetický koncern musel z německé jaderné energetiky odejít už v roce 2011.…

před 2 hodinami

 Česká pošta, ilustrační foto

Česká pošta vypsala tendr na správce informačních technologií. Hodnota zakázky přesahuje 790 milionů

Česká pošta hledá firmu, která bude spravovat její informační a komunikační technologie …

před 2 hodinami

Události Prodej lednic v Číně, ilustrační foto

Nebezpečný fluoroform v atmosféře nemizí. Emise měly klesnout o 90 procent, ale stouply

Fluoroform je velmi nebezpečný skleníkový plyn, účinky na atmosféru vypuštěné z jedné…

před 2 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Zaměstnanci a daně: roční zúčtování a slevy
Sociální pojištění u zaměstnance, OSVČ a při práci na dohodu v roce 2020
Jak se daní příjmy z kapitálového majetku
Školkovné – sleva na dani až 13 350 Kč
Jaká je v roce 2020 daňově nejvýhodnější stravenka?
Auta
Toyota: Elektromobily se v Evropě nevyplatí, budeme se…
Maserati představuje novu limitovanou edici a nový paket GT Sport. V Evropě se ale nedočkáme
Koncern GM ukázal sdílený minibus budoucnosti. Nemá volant a je pro čtyři osoby
Právě vychází časopis Motocykl 1+2/2020
Nové pneumatiky Conti CoachRegio pro meziměstské autobusy
Hry pro příležitostné hráče