Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Protext Video: Konference CyberCon Brno 2019

Moderní technologie jako nástroj vládnutí, sociální inženýrství, novinky z oblasti…

Pronajaté auto vás může vyjít levněji než vlastní

Dvě třetiny Čechů si pořizují vozy maximálně za 200 000 korun. Volí tedy často starší…

Jak absolventi hodnotí náplň MBA studia? Zjistili jsme v unikátním průzkumu!

Jsou absolventi MBA studia spokojeni s jeho obsahovou náplní? Jak hodnotí odbornou a…

Petr Weikert
Petr Weikert
Autor: Euro

Příliš velký, aby padl

 Weikert 20. září 2016, 11:00  -  Petr Weikert
Petr Weikert
Petr Weikert
Autor: Euro
20. září 2016, 11:00

Pár dopravních bonbónků má aktuálně v tuzemsku stejný problém. Právně je jejich fungování tak diletantsky vyřešené, že je mohou soudy nebo úřady mávnutím ruky zastavit. A ti, kteří Pražský okruh, tunel Blanka a mýto do těchto končin zavedli, jen doufají, že nepřijde průšvih.

Případ první – Pražský okruh. Řidiči si toho v praxi nevšimnou, ale nejvytíženější dálnice v zemi – část okruhu propojující plzeňskou a brněnskou dálnici, funguje ve zkušebním provozu. Funguje tak už šest let, od té doby, co Pavel Bém, Vít Bárta a Václav Klaus přestřihli pásku.

Každý, kdo si dokázal v dopravní branži udržet zdraví rozum, ví, že šest let je na zkušební provoz docela dlouho. Teď už to nahlas řekl i Nejvyšší správní soud, podle jehož rozhodnutí je zkušební provoz u silnic trvající déle než tři roky, neúměrně dlouhý.

V čem je kouzlo zkušebního provozu? Řidiči jsou spokojeni, protože po silnici se jezdí, politici si odškrtli slib voličům, ministerstvo vyúčtovalo dotace a hlavně – ve zkušebním provozu může stavba fungovat s nedostatky, jako jsou třeba protihlukové stěny, jak je to v případě Pražského okruhu. Ano, někdo by to měl řešit. Ale proč, když jsou téměř všichni spokojeni?

Nejvyšší správní soud tak zkomplikoval fungování hned několika staveb, přesněji řečeno zkomplikoval život těm, kteří by měli jejich problémy řešit. Tou další důležitou je tunel Blanka. I on funguje na zkoušku a podle všeho tak bude fungovat hodně hodně dlouho.


Čtěte o rozhodnutí soudu:

Soud: Zkušební provoz Pražského okruhu je neúměrně dlouhý

Pražský okruh ( Autor: čtk )

Ve stavebním povolení z roku 2006 se totiž píše, že Blanka nemůže být zkolaudována, dokud nebudou fungovat další části okruhu města, konkrétně dálnice Suchdol – Březiněves a Ruzyně - Suchdol. A to nebudou ještě nejméně deset let. Ve světle rozhodnutí soudu je teď pro odpůrce Blanky jednoduché zastavit její provoz, stejně tak jako je reální zastavení provozu na Pražském okruhu.

Důsledky by byly pro pražskou, potažmo celorepublikovou dopravu, tak fatální, že ti, kteří jsou za napadenou praxi zodpovědní (ředitelství silnic, magistrát), spoléhají, že žádný soud si tohle na triko nevezme.

A to je právě největší špatnost téhle taktiky. Brát si veřejnost jako rukojmí a doufat, že průšvih je příliš velký na to, aby ho někdo odstartoval. V bankovní rétorice se dlužníkům v téhle situaci říká „too big to fail“, tedy příliš velký na to, aby padl. Jenže soudy tu nejsou od toho, aby se takovými pravidly řídily nebo je tolerovaly.

To platí i u mýta. Když se na ministerstvu dopravy zeptáte, jaký mají náhradní plán, když soud nebo antimonopolní úřad shodí prazvláštní prodloužení smlouvy s Kapschem, řeknou vám, že žádný plán B nemají. Opravdu. Z jejich strany je to záměr. Podle lidí blízkých téhle kauze doufají v to, že kvůli smlouvě v hodnotě miliard zadané bez výběrového řízení padne přinejhorším pokuta, ale samotnou smlouvu antimonopolní úřad nezruší. Hrozilo by totiž, že by se po tuzemských dálnicích jezdilo zadarmo a to si prý na triko nikdo nevezme.

No uvidíme, který soudce prokáže odvahu jako první.


Přečtěte si další komentáře autora:

Děkujeme, že kouříte

Zeman bez kampaně? Ani náhodou

OpenKapsch



Čtěte také

ilustrační foto

Co je zdravější? Margaríny mohou škodit, odborníci spíše doporučují máslo

Většina příslušníků starší generace vyrostla na pokrmech připravovaných na másle či sádle…

před 1 hodinou

 Ilustrace k eseji Anatomie omylu

Esej: Anatomie omylu

Příběh Roberta Mugabeho, zimbabwského revolucionáře, kleptovraha a obdivovaného státníka,…

před 1 hodinou

 Pokládání potrubí plynovodu Nord Stream 2 lodí Audacia v německých vodách

Válka s plynovody: Trump pomáhá odzátkovat Nord Stream 2

Podivný plán Donalda Trumpa na koupi Grónska přišel vhod Vladimiru Putinovi. Zhoršené…

před 2 hodinami

Zimbabwe, ilustrační foto

Ťukání na dno zespodu. Hospodářský pád Zimbabwe se dodnes nezastavil

Kdysi bohatá země na jihu Afriky světu ukázala parádní číslo, jak se dá prošustrovat…

před 4 hodinami

Větrný park Arkona disponuje 60 turbínami o celkovém výkonu 385 MW.

Německé větrné energetice došel dech. O práci přišly tisíce lidí

Vítr slábne. Alespoň by se tak mohlo zdát podle vývoje v německém odvětví větrné…

21. září 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Jak vylepšit životopis, abyste zaujali
9 mýtů ohledně dluhu na zdravotním pojištění
Porušení zákazu předjíždění: Jaké jsou sankce, kolik bodů a hrozí zákaz řízení?
Abyste nebyli u pracovního pohovoru překvapeni…
Státní svátky 2019 - jak vycházejí podzimní svátky a Vánoce?
Auta
Toyota Land Cruiser kraluje terénu už skoro 70 let. Na…
Galerie: Jak se v Sovětském svazu přepravovala auta tam, kam nevedly koleje
Galerie: 12 přestaveb Hondy CB1000R připomíná 50. výročí řadového čtyřválce
Připraven na zimní sezónu: Obytný Kamaz má saunu i nádrž na vodku
Přehledně: Kolik stála auta v Československu na konci 70. let?
Hry pro příležitostné hráče