Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Průmysl není jen továrna s komínem

Proběhla konference k tématu podpora kulturních a kreativních průmyslů.

Potřebujete pro své plány peníze skutečně rychle? Rychlá půjčka to umí

Rychlá půjčka bývá obvykle spojována spíše s mini úvěry na pár dnů, které sjednáte online…

Vychází druhý díl sběratelské lahůdky Kronika první republiky 1919

Na půdě České národní banky byla slavnostně představena Kronika první republiky, díl 1919…

 Jan Brož
Jan Brož
Autor: Mladá fronta

Pražská inspirace Vídní a Berlínem? Úplně mimo

Jan Brož 31. srpna 2017, 16:05  -  Jan Brož
 Jan Brož
Jan Brož
Autor: Mladá fronta
31. srpna 2017, 16:05

Praha má příliš volných ploch. Měli bychom se inspirovat v západních metropolích a tyto plochy zastavět, myslí si ředitel Institutu plánování a rozvoje Ondřej Boháč. Má pravdu, že v době fatálního nedostatku bytů chránit každý zanedbaný brownfield či betonový plácek, i když se nachází v historickém centru, jde zcela proti zájmům obyvatel. Přesto, Boháčovo srovnání s Vídní a Berlínem v mnoha ohledech pokulhává a vzbuzuje dojem, že významný úředník v hlavních městech sousedních států nikdy nebyl.

Praha má podle Boháče až zbytečně moc parků, na jejichž údržbu nemá město peníze. Ve Vídni by tyto volné plochy podle Boháče jistě využili smysluplněji. To opravdu mluví o městě, jehož polovinu rozlohy pokrývá zeleň, jak vyplývá z nedávno zveřejněné statistické zprávy Vídně? O městě, v jehož středu se nachází obří městský les Prátr a na jehož území se rozkládá i národní prak Lobau, tedy atrakce, za kterou Pražané musejí až na Šumavu nebo do Krkonoš?

Je pravda, že ve Vídni se nachází i jedno z největších současných stavenišť Evropy v okolí zaniklého Südbahnhofu. V tomto případě se však jedná o brownfield, na kterém postupně vznikají nejen kanceláře a byty, ale také 70 tisíc metrů čtverečních velký park Helmuta Zilka. Za jeho údržbu bude muset město Vídeň platit a zatíží jeho rozpočet. Přesto tamní radnice plochu nezastavěla, jak navrhuje šéf IPR v případě Prahy třeba u parčíku na náměstí OSN, tedy v lokalitě, kde je koncentrace brownfieldů v metropoli vůbec nejvyšší.

Nepřesvědčivě zní i navrhovaná inspirace Berlínem. Tam jsou jeřáby skutečně vidět na každém kroku. Příčinou je ale jedna historická událost, které se Praze bohudík (nebo z pohledu IPR možná bohužel) vyhnula. Před více než sedmdesáti lety nejdříve spojenecké bombardéry a následně rudoarmějská děla uvolnily většinu plochy města pro novou developerskou výstavbu. Ta však nemohla odstartovat hned, neschopnost domluvy mezi výhodní a západní městskou částí vedla k téměř třicetileté 150 kilometrů dlouhé a až 500 metrů široké stavební uzávěrce lidově zvané Berlínská zeď.


Čtěte další komentáře autora:

Volby se blíží, budeme trestat solárníky

Finské máslo jako nový polský tarif? Jen dočasně


Až po jejím pádu se mohly stavební stroje naplno rozjet a v podstatě se nezastavily dodnes. A ani v těchto jedinečných a na jiná města nepřenositelných podmínkách nejsou místní z čirého stavebního ruchu nijak nadšeni, což zjistí návštěvník nejpozději do pěti minut od začátku rozhovoru s kterýmkoliv Berlíňanem. Úředníci berlínské radnice by IPR jistě barvitě popsali, jak extrémní podoby může nabrat v Berlíně nesouhlas s plánovanou výstavbou ze strany veřejnosti. Tak jako to před časem popisovali autorovi tohoto komentáře. Občasné protesty několika pražských odpůrců jsou oproti tomu jen slabým odvárkem. A je nutno dodat, že ani rozvoj města Berlíňany neuchránil od přemrštěných cen nemovitostí a nájmů, daleko za představivostí toho, co se nyní s cenami děje v Praze.

Hlavním problémem Prahy není přehršel nezastavěných ploch, ale především diskontinuita vývoje. Po divoké éře v prvním desetiletí milénia se rozvoj města zastavil, v čemž je nutné dát IPR za pravdu. Výsledkem je exploze cen nemovitostí a skutečnost, že pro střední třídu je dnes vlastní bydlení v hlavním městě nedosažitelný sen. Některé kroky IPR však naznačují, že místo posupného návratu k normálu se brzy dočkáme renesance „bémovských“ časů.

Jak (ne)vývoj Prahy vidí architekt Josef Pleskot?

Prostě se zbláznit. Pro Pleskota je architektura vášní



Čtěte také

Nádraží v Ústí nad Labem, ilustrační foto

Zavřete depo, České dráhy odcházejí. Soukromníci obsadí více kolejí

V neděli 15. prosince čekají železnici velké změny. Na mnoho tratí vyjedou místo…

před 1 hodinou

 Domov důchodců, ilustrační foto

Poločas rozpadu: vláda selhává i v tom, co považuje za své priority

Babišův kabinet je v půlce běhu. Ve dvou letech vládnutí stihl rozdat sociální dárky a…

před 1 hodinou

Václav Klaus mladší

Trikolóra poprvé ve Sněmovně: průzkum jí přiřkl 6,5 procenta

Hnutí Trikolóra se podle listopadového volebního modelu agentury Kantar CZ poprvé dostalo…

8. prosince 2019

Události  Genetika, ilustrační foto

Navrhněte si dítě. Éra jedináčků přeje genetické optimalizaci potomků

Ve stínu úvah, co se stane, až počet obyvatel planety stoupne o další miliardy, zůstává…

8. prosince 2019

 Vladimir Putin a Arkadij Volož

Jak se kastroval tygr. Putin potřebuje, aby Yandex pracoval pro něj

Ruská internetová firma Yandex po léta balancuje na hraně nemilosti Kremlu. Teď nastal…

8. prosince 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 8 | Průměrné hodnocení: 4.88

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Výše alimentů se mění s věkem dítěte. Jak a kde o ně žádat?
Chceme, aby studenti neplýtvali časem a firmy penězi, propojujeme je smysluplně, říkají zakladatelé Xflow
Kolik si do konce roku vložit na penzijko, stavebko a životko?
Jak připravit auto na zimu
Stres je všudypřítomný. Jak se jej zbavit?
Auta
Detailní cenové srovnání: Škoda Octavia Combi 2020 vs. Ford…
Krásná Alfa Romeo 2600 Sprint byla v 60. letech postrachem mafiánů
Nová studie ukázala, že výroba baterií je ekologičtější. Je to definitivní vítězství elektromobilů?
Ford vyrábí autodíly z kávového odpadu od McDonald’s
Dähler vyladil nové BMW X3 M a X4 M až na 449 kW a 760 Nm. A to je prý teprve začátek
Hry pro příležitostné hráče