Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Jak se stát profesionálním rozhodcem či mediátorem

Studium manažerských programů MBA a LL.M. zaměřených na oblasti financí, řízení podniku…

Protext Video: Konference CyberCon Brno 2019

Moderní technologie jako nástroj vládnutí, sociální inženýrství, novinky z oblasti…

Pronajaté auto vás může vyjít levněji než vlastní

Dvě třetiny Čechů si pořizují vozy maximálně za 200 000 korun. Volí tedy často starší…

 ilustrační foto
ilustrační foto
Autor: čtk

Poněkud nešťastný způsob makání

 Páral 05. září 2016, 06:19  -  Pavel Páral
 ilustrační foto
ilustrační foto
Autor: čtk
05. září 2016, 06:19

Skoro tři roky po nástupu této vlády nemá stát na financování staveb. A i kdyby měl, nemá nic připraveného.

Statistika nuda je, má však cenné údaje, zpívalo se kdysi v jakési televizní odrhovačce. A má je pořád. Asi nejzajímavější v současnosti je sledovat propad stavebnictví a přemýšlet přitom, kde se tenhle smutný příběh zrodil, když jinak ekonomika šlape jako hodinky.

Obvyklým vysvětlením, proč se obor meziročně propadl v prvním pololetí téměř o třináct procent, zní: loni byla prostě vysoká srovnávací základna kvůli vysokým investicím státu, protože se dočerpávaly fondy EU za rozpočtové období let 2007 až 2013. Než naběhnou nové evropské fondy, musí se chvíli počkat.

Závislost na Bruselu

Navíc je tu malér s ekologickým posuzováním staveb, které je u všech významných projektů kvůli lemplovství minulých vlád neplatné, a teprve nedávno dokázala vláda vyjednat výjimku na čtrnáct důležitých staveb, takže se může stavět a peníze z Bruselu na tyto stavby nakonec přece jen dorazí.

To má logiku, ale také to vede k přemýšlení, kam jsme to dopracovali, když už nedokážeme stavět vůbec nic z vlastní kasy bez bruselské pomoci. Ta bude mimochodem v příštím rozpočtovém období patrně výrazně nižší. Takže už stát nikdy nic v Česku nepostaví?


Přečtěte si další komentáře autora:

Fiktivní konec Dalíků v Čechách

Andrejův marketingový náskok


Při normálním zodpovědném hospodaření by vláda měla být schopna financovat výstavbu infrastruktury převážně z vlastních zdrojů. Přinejmenším by se neměly objevovat takovéto absurdní meziroční propady. Problémem je i to, že ani v případě, kdyby stát disponoval zdroji, tak nové stavby nejsou připraveny ke spuštění. Skoro tři roky po nástupu této vlády, která nám chtěla ukázat, jak se správně maká, skutečně tristní zjištění.

Je také zřejmé, že stavebnictví padá nejen na infrastrukturních stavbách, ale i na běžném pozemním stavitelství, kde je situace zcela opačná. Zejména v případě bytové výstavby platí, že peněz je na ni jak šlupek. Nezaměstnanost je na dně, lidé mají jistý výdělek, který podle statistik utěšeně stoupá. Hypotéky jsou rekordně levné a nic nenasvědčuje tomu, že by se situace měla nějak prudce měnit. ČNB už má vážné obavy z toho, že hypoteční banky ve svém akvizičním šílenství ztrácejí potřebnou obezřetnost.

Stojící Praha

I tady při podrobném pohledu zjistíme, že příčinou je, že se pranic nemaká.

Tahounem bytové výstavby po dlouhá léta bylo tradičně hlavní město, kde se každoročně zahajovala výstavba tří čtvrtin bytů v Česku. Letos je zde osmdesátiprocentní propad, počítáno meziročně. V prvním pololetí se začala stavět jen pětistovka bytů. Z toho ve druhém čtvrtletí byla zahájena výstavba pouhých 28 bytů v hlavním městě. Do Vánoc se zřejmě stavět přestane úplně. Může se někdo divit tomu, že za této situace ceny bytů vzrostly o famózních jedenáct procent?

Vedle hypotečních bank evidentní bublinu na trhu nafukují i úřady, které v podstatě sabotují stavební řízení, a nové projekty marně čekají na povolení. Pražští politici se moudře dohadují o územním plánování, stavebních předpisech a z Prahy, motoru ekonomického růstu České republiky, dokázali vyrobit solidní kouli na noze. Nejenže tou koulí brzdí ekonomiku, ale navíc zdražují lidem bydlení.

Pozoruhodné je, že na ministerstvu financí, na dopravě i v křesle pražského primátora sedí politici, co nejsou politiky. A až se opět se svým oblíbeným heslem objeví na billboardech, nezbude než si povzdechnout, že určitý způsob makání jeví se poněkud nešťastným.


Čtěte také:

Značný pokles. Veřejných zakázek ve stavebnictví ubylo 39 procent

Český průmysl díky autům dál roste, stavebnictví zpomaluje pokles



Čtěte také

 Stroj cestovní kanceláře Thomas Cook, ilustrační foto

Jedna z nejstarších cestovek světa, Thomas Cook, zkrachovala. Na dovolených má 600 tisíc klientů

Britská společnost Thomas Cook, která patří k největším cestovním kancelářím na světě,…

před 5 hodinami

Události  Jaderná elektrárna Temelín

Další provoz Temelína je možný jen s posudkem o dopadech na životní prostředí, zní z Rakouska

Podmínkou k povolení dalšího provozu bloků jihočeské jaderné elektrárny Temelín musí být…

před 6 hodinami

 Miliardáři

Miliardáři v Česku: Babiš už není ani druhý

Pořadí nejbohatších Čechů a Slováků se letos výrazně proměnilo. Za Kellnerem následují…

před 8 hodinami

 Tomio Okamura na Dnech NATO 2019

Vojáci se fotili s extremistou. „Nic neporušili,“ brání armáda své lidi

Hnutí SPD využilo fotky svého lídra Tomia Okamury s profesionálními vojáky k propagaci na…

před 9 hodinami

Prodejna firmy Apple v Číně, ilustrační foto

Spotřebitelský patriotismus: americké značky v Číně rychle ztrácejí popularitu

Před rokem se společnost Apple umístila v žebříčku popularity firem v Číně na 11. místě.…

před 9 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
V sobotu je sv. Václava! Obchody zůstanou zavřené
Jak založit PayPal, jak přes něj platit a jak poslat peníze někomu jinému?
Kdy může pojišťovna požadovat přirážku ke zdravotnímu pojištění?
Jak vylepšit životopis, abyste zaujali
9 mýtů ohledně dluhu na zdravotním pojištění
Auta
Dva důvody k oslavě
Dálniční známky 2020: Vše, co potřebujete vědět
Galerie fotek, které se do AMS nevešly: Audi SQ8, Mercedes EQC, Mazda MX-5 a další
Honda Africa Twin 2020 je silnější, lehčí a chytřejší
Kvíz: Poznáte modely aut z těchto detailů?
Hry pro příležitostné hráče