Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Apartmán v Krkonoších: chalupa 21. století bez starostí a s výnosem

Pokud si pořídíte vlastní horský apartmán, můžete trávit zimní a letní dovolenou…

Zajímavosti o golfu, které jste nevěděli

Golf je vyhledávaným sportem, který se těší čím dál větší oblibě. Má dlouholetou tradici…

AAA Auto: Zdaleka nejen obchodník s ojetými vozy

Síť autocenter AAA Auto působí v České republice už bezmála třicet let. Aktivity firmy…

Makrooko Miroslava Zámečníka
Makrooko Miroslava Zámečníka
Autor: Mladá fronta

Politická ekonomie automobilek

 Zámečník 15. listopadu, 14:39  -  Miroslav Zámečník
Makrooko Miroslava Zámečníka
Makrooko Miroslava Zámečníka
Autor: Mladá fronta
15. listopadu, 14:39

Vydělávat na levných malých autech byl vždycky kumšt, s elektrifikací to půjde ještě hůř. Proto velcí fúzují, aby byli ještě větší.

Ohlášené rovnocenné spojení PSA a Chrysler Fiat je začátek dalšího příběhu konsolidace v oboru, který je jimi posetý. Tato fúze se navíc přímo dotkne i Česka, takže to vezmeme z gruntu - od peněz a dopadu na lidi a politiku.

Když si uděláte přehled byznysů, kterým by bylo dobré se obloukem vyhnout, pokud chcete vydělávat peníze, pak výroba aut běžných značek musí být velmi vysoko na vašem žebříčku. Nemluvíme o ferrari nebo porsche, ale o obyčejných přibližovadlech, která si normální lidé s běžnými příjmy a potřebami kupují, aby dojížděli do práce, odvezli děti do školky, zajeli na nákup, na chalupu nebo na rodinný výlet.

Měřeno ziskovými maržemi před zdaněním v poměru k tržbám z toho automobilky vycházejí dlouhodobě špatně, cokoli nad pět procent je v podstatě úspěch, a když jste na desetiprocentní rentabilitě tržeb, musejí vás akcionáři milovat.

Vydělat na malém autě

Teď se nebavíme o tom, kolik vydělávají automobilky na svých českých závodech, ale o globálních průměrech. Fungovat na starém trhu se stagnující, dávno saturovanou poptávkou, navíc pod silným tlakem snižování emisí s nejistými prodejními vyhlídkami elektrifikace, je z hlediska marží špatně. Ovšem ani sázka na nové trhy se nemusí vyplatit. Jaké je vytížení kapacit na „nových trzích“, od Brazílie, přes Rusko, Indii, Čínu až po Jižní Afriku, svého času označovaných za šampiony globálního růstu HDP i spotřebitelské poptávky? Mizerné, a zisky podle toho vypadají.

Všude jsou instalované kapacity podstatně vyšší než současná poptávka. A automobilka, která nejede aspoň na 80 procent kapacity, prodělává.


Podívejte se na galerii: