O lančmítu a lidech

 Zámečník 14. července 2017, 14:02  -  Miroslav Zámečník
14. července 2017, 14:02

Existují stohy odborných studií o tom, jak se liší obyvatelstvo jednotlivých zemí v chování a spotřebitelských preferencích. Nenašel jsem žádnou, která by prokázala, že Čechům víc chutná lančmít z drůbežího separátu než z vepřového masa, přičemž z hlediska složení méně hodnotný, a z hlediska nákladů na surovinu prokazatelně levnější výrobek je na českém trhu prodáván za vyšší ceny.

Opakovaně to potvrdily srovnávací testy, naposledy ten, který zadal ministr zemědělství Marian Jurečka. Při přímém porovnání by i zákazník citlivý na cenu dal přednost výrobku ze separátu, pouze kdyby byl levnější; rovněž tak asi nenajdete v Česku někoho, kdo by dal v rybích prstech přednost nižšímu podílu rybího masa nebo v pracím prášku nižší obsah účinné látky.

Takhle naivní český spotřebitel není, i když možnosti cenové diferenciace u značkových dovážených výrobků využívají obchodníci v Česku již celá desetiletí. Stanovit ceny zboží vzhledem k postavení značky a konkrétního produktu na trhu tak, aby byl maximalizován zisk, patří do základní profesionální výbavy každého obchodníka.

Úplně jinou otázkou je, zda jsou odlišné složení a jiná cenová politika důvodem pro regulaci na unijní úrovni. Budiž řečeno rovnou, že nikoli, ale zároveň je zjevné, že občasné porovnání těchto rozdílů, které jsou třeba v případě toho lančmítu opravdu iritující, nemůže uškodit. Pokud spotřebitel bude reagovat na tyhle podněty tím, že daný výrobek přestane nakupovat, dokud se jeho složení nezmění, bude to nejlepší a zcela odpovídající obrana. A že to funguje, o tom není pochyb, koneckonců proč by Pepsi inzerovala, že už v Česku nesladí své nápoje kukuřičným sirupem, ale řepným cukrem?


Přečtěte si o dalším nešvaru mezi potravináři:

Solit a vydělávat. Potravináři si hýčkají nezdravé hotovky


Teď ke kulturním rozdílům v cestovním ruchu - známý z hotelového byznysu mi vyprávěl, jak se v hotelových „all-inclusive“ resortech ve francouzských zámořských územích, kde mají současně turisty ze Spojených států a Francie, vyrovnávají s hodně rozdílnými nároky a požadavky klientely. A že rozdíly existují, to najdete tady.

Američané se liší jak v přístupu k jídlu, tak v pití: nejsou sice mlsní, ale konzumují od rána, a kolem poledne již mají dost, takže obsah alkoholu v míchaných nápojích jim barmani v čase snižují, aby zákazníci nedopadli úplně špatně. Francouzi jsou nesrovnatelně náročnější, ale jedí a pijí mnohem méně. Naštěstí jsou tak odlišní, že se v jednom resortu najde praktické řešení pro obě skupiny: bufetovou večeři a pití k ní dávají z kvalitních ingrediencí, takže Francouzi nebrblají (mají v byznysu pověst snad nejnáročnějších klientů), zatímco Američané jsou po celém dni tak unavení, že se jídlu a pití věnují už s podstatně menším zanícením. Nákladově se to dá zvládnout.


A ještě něco o Američanech:

Pochází čokoládové mléko z hnědých krav? Miliony Američanů si to myslí


Před měsícem jsem byl na prodlouženém víkendu na Istrii, kde byla na večeři podávané formou bufetu docela pestrá klientela s převahou Němců a Italů, do toho Rakušané a pár Chorvatů, Čechů a Maďarů. Pití nebylo v ceně, takže nemohl vyniknout pronikavý rozdíl mezi Severem a Jihem, kdy středostavovské starší Italy obojího pohlaví v podstatě nepřistihnete, že by intenzivně konzumovali. Stejně tak u pokrmů si nakládají mnohem menší porce, a nepřinesou si talíř zákusků, ani když je zadarmo. Nejblíže k tomuhle spotřebnímu vzorci mají Chorvati, zatímco Češi jsou z hlediska sklenice a talíře k nerozlišení od Němců.

Pozoruhodné je chování, když se v „all-inclusive“ programech podávají alkoholické nápoje, svéráz národního nasávání přitom vynikne zejména při konzumaci lihovin. Že se Rusové destilátů nebojí, to není kulturní stereotyp, a takoví Britové jsou také kapitola sama pro sebe (tedy když nejde o příslušníky vyšších vrstev, kteří se chovají naopak upjatě). Poláci, Slováci, Češi a Němci se rádi utrhnou z řetězu, zhruba v tomto pořadí.

Jděte tam, kde si s ostatními hosty sednete, a nebudete se vzájemně obtěžovat. Teprve tak bude léto pochváleno.

Přečtěte si komentáře Miroslava Zámečníka:

„Oni nám voliči ty programy nečtou!“ Ano, naštěstí

Není nad vítěznou střelu do vlastní brány aneb Daň za Alzheimera

Kruh ruské pšenice se uzavřel

Čínský růst (n)a dluh

Převálcuje nás francouzsko-německá lokomotiva?

Rusko hledá nový „obchodní model“, jak zvednout růst

Jedenapůltý pokus o zrušení Obamacare

Trump, NAFTA a dvě století od Davida Ricarda


Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kvíz: Poznáte tato auta podle fotografie?
Češi si s GDPR neví rady, až 65 % e-shopů stále není připraveno
Hypoték se poskytuje méně. Proč?
Cestovní doklady na dovolenou ve 12 otázkách a odpovědích
Jak si může důchodce zvýšit příjmy?
Auta
Na návštěvě Jaguar Land Rover Classic Centre v Essenu. Tak…
Obytný VW California slaví 100 000 exemplářů vyrobených v továrně v Hannoveru
Hamburk zavírá dvě ulice dieselům, lidé čekají chaos. Totální nesmysl, tvrdí odborník
Škoda Karoq má dalšího sourozence. Nový Volkswagen Tharu ale nemíří jen do Číny
Kvíz: Poznáte tato auta podle fotografie?
Technologie
Kvíz: Smartphony jsou si čím dál víc podobné. Dokážete je od sebe rozeznat?
Osmijádrové procesory Coffee Lake mají spotřebu 80 nebo 95 W, Intel prozradil TDP
10 největších filmových nesmyslů, které jsou ajťákům pro smích
Facebook a Evropský parlament. Jak Zuckerberg (ne)vysvětlil ochranu uživatelských dat
Měníme peníze na dovolenou: 7 triků směnáren
Hry pro příležitostné hráče