Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

MHD zdarma v době smogu nemá efekt, ač si pražští radní myslí opak

07. března, 13:30 - Petr Weikert
07. března, 13:30

Co v Ostravě museli po roce zrušit a v Brně raději odmítli hned, zavádí teď s velkou slávou hlavní město. Řeč je o hromadné dopravě zdarma v době, kdy bude v Praze vyhlášena smogová situace. Nápad bude stát pět milionů denně a radní, jež záměr odhlasovali, doufají, že přiměje lidi z aut hromadně přesednout do vlaků, metra, tramvají a autobusů.

Nepřiměje, to si řekněme na rovinu.

Ostravská radnice v roce 2011 po pouhém roce zrušila experiment z ekonomických důvodů. Stál tehdy 23 milionů korun a efekt byl, slušně řečeno, nulový. Opoziční zastupitelé dokonce chtěli po těch koaličních, aby peníze za ten špatný nápad vrátili zpátky do městské kasy ze svého. Jako účinnější se nakonec ukázalo využít peníze na přímou podporu čistého vzduchu, třeba lepší nafty pro autobusy, nebo se prostě tvářit, že se nic nestalo a doufat, že se brzy zapomene.

Nikoho asi nepřekvapí, že s podobným nápadem už před pár lety v Praze přišlo předchozí vedení magistrátu, jemuž velela Adriana Krnáčová z hnutí ANO, prostě to rozdáme. Partaj ale z nápadu couvla.


Čtěte: Praha zavádí MHD zdarma v době smogu. Jeden den bude stát pět milionů korun


Potíž byla v tom, že to Pražanům-voličům, bylo úplně jedno. Mají časové kupony a na ty žádná sleva v době smogu nebude. Navíc autem po Praze se vydává jen ten, kdo doopravdy musí, a ten bude muset i při smogu. Pak možná ještě ten, jehož životní standard je prostě takový, že do MHD nevkročí, a toho dozajista nějaká tramvaj zdarma nepřitáhne.

Existuje na to i studie Českého hydrometeorologického ústavu. Kdyby si ji současní radní přečetli, zjistili by, že MHD zdarma znamená nárůst cestujících o pouhých pět procent, kvůli čemuž není ani potřeba posilovat spoje. Emisní limity pak klesnou maximálně o dvě procenta, což je tak na hranici měřitelnosti. A to vše stojí 208 tisíc každou hodinu.

Shrnuto: Voličsky nulový potenciál, ekonomicky minus pět milionů denně, efekt pro ovzduší nula. Ony smogové dny se pak v hromadné dopravě poznají jen tak, že se cestující bez jízdenky konečně v klidu vyspí, protože je nevzbudí revizor.

Čtěte další texty a komentáře Petra Weikerta


Čtěte také

 Německá kancléřka Angela Merkelová a francouzský prezident Emmanuel Macron

Odchodem Británie z EU posílí hlavně Německo a Francie, myslí si odborníci

Odchod Velké Británie z Evropské unie bude znamenat růst vlivu zejména Německa a Francie.…

před 5 hodinami

 Americký prezident Donald Trump

Vyšetřování Trumpa má po dvou letech výslednou zprávu. Na tahu je ministr spravedlnosti

Po téměř dvou letech v pátek skončilo ostře sledované vyšetřování údajných vazeb…

před 6 hodinami

Události  Železniční nehoda - ilustrační foto

Unaveni vlakem. České dráhy se na začátku roku potýkají s častými nehodami

Takový začátek roku České dráhy nepamatují. Soupravy jezdí na červenou a narážejí do sebe…

před 6 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Komentáře

ve spolupráci s
  • Online platby, reklamace a clo. Co nepodcenit při nákupu…

  • Koruna se letos výrazně pod 25 CZK/EUR nepodívá

  • Připsání zahraniční platby v řádu minut? Jde to!

  • Strašák jménem volatilita

  • Začnou přibývat nezaměstnaní?

  • Jak to, že většina prognóz loni nevyšla?

Finance
7 vychytávek, které máte v autě a vůbec je nepoužíváte
Kdy se vlastně slaví den matek?
Jak si říct o dotace na dešťovou vodu?
Na českém trhu je až 250 franšíz, jak si vybrat tu správnou?
Trh s úvěry na bydlení zamrznul. Oživení je však na obzoru
Auta
I Porsche už má svou X6. Cayenne Coupé nabídne karbonovou…
Jak rychlý je čtyřdveřový Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+? Absurdně
Kvíz: Poznáte tato auta podle detailů?
První autonomní autobus do každého počasí
Spalovací motor bude luxus. Volkswagen oznámil zdražování
Hry pro příležitostné hráče