Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Průmysl není jen továrna s komínem

Proběhla konference k tématu podpora kulturních a kreativních průmyslů.

Potřebujete pro své plány peníze skutečně rychle? Rychlá půjčka to umí

Rychlá půjčka bývá obvykle spojována spíše s mini úvěry na pár dnů, které sjednáte online…

Vychází druhý díl sběratelské lahůdky Kronika první republiky 1919

Na půdě České národní banky byla slavnostně představena Kronika první republiky, díl 1919…

 Weikert
Weikert
Autor:

MHD zdarma v době smogu nemá efekt, ač si pražští radní myslí opak

07. března, 13:30 - Petr Weikert
 Weikert
Weikert
07. března, 13:30

Co v Ostravě museli po roce zrušit a v Brně raději odmítli hned, zavádí teď s velkou slávou hlavní město. Řeč je o hromadné dopravě zdarma v době, kdy bude v Praze vyhlášena smogová situace. Nápad bude stát pět milionů denně a radní, jež záměr odhlasovali, doufají, že přiměje lidi z aut hromadně přesednout do vlaků, metra, tramvají a autobusů.

Nepřiměje, to si řekněme na rovinu.

Ostravská radnice v roce 2011 po pouhém roce zrušila experiment z ekonomických důvodů. Stál tehdy 23 milionů korun a efekt byl, slušně řečeno, nulový. Opoziční zastupitelé dokonce chtěli po těch koaličních, aby peníze za ten špatný nápad vrátili zpátky do městské kasy ze svého. Jako účinnější se nakonec ukázalo využít peníze na přímou podporu čistého vzduchu, třeba lepší nafty pro autobusy, nebo se prostě tvářit, že se nic nestalo a doufat, že se brzy zapomene.

Nikoho asi nepřekvapí, že s podobným nápadem už před pár lety v Praze přišlo předchozí vedení magistrátu, jemuž velela Adriana Krnáčová z hnutí ANO, prostě to rozdáme. Partaj ale z nápadu couvla.


Čtěte: Praha zavádí MHD zdarma v době smogu. Jeden den bude stát pět milionů korun


Potíž byla v tom, že to Pražanům-voličům, bylo úplně jedno. Mají časové kupony a na ty žádná sleva v době smogu nebude. Navíc autem po Praze se vydává jen ten, kdo doopravdy musí, a ten bude muset i při smogu. Pak možná ještě ten, jehož životní standard je prostě takový, že do MHD nevkročí, a toho dozajista nějaká tramvaj zdarma nepřitáhne.

Existuje na to i studie Českého hydrometeorologického ústavu. Kdyby si ji současní radní přečetli, zjistili by, že MHD zdarma znamená nárůst cestujících o pouhých pět procent, kvůli čemuž nen