zavřít

Ty to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - SNADNÁ ZRANITELNOST



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

Ondřej Stratilík
Ondřej Stratilík
Autor: Euro

Krátká paměť pana generála

Ondřej Stratilík 02. září 2017, 11:00  -  Ondřej Stratilík
Ondřej Stratilík
Ondřej Stratilík
Autor: Euro
02. září 2017, 11:00

Josef Bečvář tvrdí, že dnešní debata o modernizaci vojska se měla otevřít už před deseti lety. Proč ji tedy tehdy neotevřel?

Je to úplně normální. A nejen na ministerstvu obrany. S blížícími volbami je celkem logické, že se člověk snaží bilancovat, co všechno za své éry zvládl udělat a co po něm zůstane. Jenže v případě resortu Martina Stropnického ten výčet příliš dlouhý nebude.

Ministerští úředníci nejčastěji argumentují tím, že až s příchodem současného vedení začala obrana pracovat na koncepcích a ustálil se finanční výhled. A tak že je normální, že dnešní management plánuje a připravuje, aby ten příští mohl provést samotné nákupy a vybavit armádu novou technikou.

Zatím posledním takovým obhájcem je náčelník generálního štábu Josef Bečvář. V televizním pořadu 90' ČT24 minulý týden pronesl zajímavou myšlenku: „Dnešní vzrušená debata o modernizaci armády se měla otevřít už před deseti lety. To jsme věděli, že potřebujeme přezbrojit další brigádu.“ To zní rozumně. Kdyby se v roce 2007 začal chystat nákup víceúčelových vrtulníků, radarů MADR či pásových transportérů, dnes už se mohly rozjíždět dodávky.

Jenže Bečvář si měl svá slova trochu rozmyslet. Zatímco politikům podobné hlášky projít můžou – jejich éru řídí jen několikaletá volební období a většina z nich láteří na své předchůdce – důstojníci takhle „chráněni“ nejsou. V armádě tráví i několik desítek let a ovlivnit její chod můžou mnohem snadněji než náměstci či ministři.

A co že tedy dělal Bečvář v roce 2007? Vrátil se z české ambasády ve Francii a začal řídit sekci rozvoje druhů sil. To znamená, že viděl (a dohlížel) na všechny modernizace a nákupy techniky, které si vojáci přáli a nespecifikovali. Čili pokud dnes náčelník generálního štábu láteří na to, že se mělo začít diskutovat už před deseti lety, kritizuje tak za nečinnost sám sebe.


Armáda jako atraktivní zaměstnavatel. Do roku 2030 chce mít 30 tisíc vojáků


„Josef Bečvář poukazoval především na skutečnost, že rok 2005 byl posledním rokem, kdy Česká republiky vydávala na obranu ze svého rozpočtu 2 % HDP. Poté začal prudký propad,“ objasňuje náčelníkova slova jeho mluvčí Jan Šulc.

Ale pojďme dál. Když už si velení armády otevřeně postěžovalo – za což buďme rádi – a nedotažené nebo zastavené modernizačními projekty vysvětluje pouze klesajícími příjmy z rozpočtu, dodejme jednu okolnost. Viníkem není jen nedostatek peněz. V minulých letech vznikla řada koncepcí, z nichž mnoho se překrývá, všechny ale měly pouze několikaleté trvání.

S příchodem každé další politické garnitury se začala hledat úplně nová řešení. Týmové práce, které zabraly mnoho měsíců, šly k ledu a nahradily je další strategické materiály, jež měly podobně jepičí život. „Otevírání a upřesňování koncepčních dokumentů je přirozený postup v situaci, kdy musíme reagovat na vývoj bezpečnostního prostředí kolem nás,“ hájí takové pohyby Šulc.

Těžko říct, jestli tanečky kolem (ne)modernizace záchranářských vrtulníků W3-A Sokol, (ne)nákupu nových samohybných houfnic či (ne)odstavení bitevních vrtulníků Mi-24 jsou důsledkem změny bezpečnostní situace v Evropě, nebo obavou z toho, že obrana nedokáže utratit i to málo, co dostává.

Neměl by být právě generální štáb tím, kdo zajistí koncepčnost a kontinuitu ve strategii a modernizaci nehledě na časté střídání v čele ministerstva obrany? Neměli by jeho důstojníci připravovat takové dokumenty, které před politickou reprezentací obstojí dnes i za deset let?

Přečtěte si další komentáře Ondřeje Stratilíka

Hodonínský zázrak. Městem se procházel voják tmavé pleti

Už jste to podepsal, pane náměstku?

Česká ruleta

Máte transportér? A mohl bych ho vidět?

Letiště jsou výtečná. I bez plotu a záchytného systému



Čtěte také

Premiér Andrej Babiš

Zakázka k dálničním známkám: Babiš chystá žalobu, Asseco je ochotné smlouvu zrušit

Premiér Andrej Babiš podá trestní oznámení kvůli zakázce na elektronické dálniční známky.…

22. ledna 2020

Ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová

Odkládaný informační systém MPSV se spustí příští rok. Bude o miliardu dražší

Nový jednotný informační systém resortu práce a sociálních věcí, který se má spustit…

22. ledna 2020

 Strojírenství - ilustrační foto

Utahování šroubů. Strojírenský průmysl čeká po letech růstu pokles o dvě procenta

Vývoj posledních měsíců, kdy se objem nasmlouvaných zakázek ve strojírenském průmyslu…

22. ledna 2020

 Zakladatel Amazonu jeff Bezos

Američané věří víc Amazonu než policii a vládě. Nejhůře dopadl Hollywood

Američané věří více velkým technologickým firmám, než státním institucím a médiím.…

22. ledna 2020

Rozpoznávání obličeje, ilustrační foto

Brusel zvažuje dočasný zákaz technologií rozpoznávání obličeje. Google souhlasí, Microsoft je proti

Nové vedení Evropské unie bude jednat o dočasném zákazu použití technologií rozpoznávání…

22. ledna 2020

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 6 | Průměrné hodnocení: 4.83

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Zaměstnanci a daně: roční zúčtování a slevy
Sociální pojištění u zaměstnance, OSVČ a při práci na dohodu v roce 2020
Jak se daní příjmy z kapitálového majetku
Školkovné – sleva na dani až 13 350 Kč
Jaká je v roce 2020 daňově nejvýhodnější stravenka?
Auta
Nové pneumatiky Conti CoachRegio pro meziměstské autobusy
Snadnější odtah vraků z ulic? Na většinu z nich je zákon pořád krátký
„Daň z SUV“ dopadá i na levná auta. Majitelé fiatů a dacií zaplatí desítky tisíc navíc
Mercedes chystá facelift třídy E. Bude hybridní a chytrá
Laffite G-Tec X-Road je terénní supersport s pohonem zadních kol. Může mít přes 700 koní
Hry pro příležitostné hráče