Komentář: Proč Stropnický míří pouze na okraj terče

Jan Novotný 01. června 2016, 18:10  -  Jan Novotný
01. června 2016, 18:10

Před několika lety jsem se zaujetím listoval v oranžové bakalářské práci s názvem Krize sdělovacích prostředků veřejné služby v demokratické společnosti a její odraz v českém denním tisku. Šlo o jednu z nejlepších prací na téma veřejnoprávních médií ve své kategorii.

Autor v ní inspirativně vykreslil, co současným médiím veřejné služby chybí a jak jsou tyto nedostatky vnímané českou veřejností. Zároveň doložil, proč jsou veřejnoprávní média v demokratické společnosti nenahraditelná. Trefil se přímo do černého, říkal jsem si tehdy.

O téměř deset let později však musím s Matějem Stropnickým polemizovat. Dnes už není studentem pražské fakulty sociálních věd, ale předsedou Strany zelených. Ačkoli vnímám jeho snahu o posunutí lidstva na vyšší vývojový stupeň sympaticky, tentokrát se v mnohém trefuje pouze na okraj terče.

V rozhovoru pro Euro TV se Stropnický znovu vyjadřoval k tomu, jak chce donutit lidi cestovat vlakem místo letadlem. Použil přitom příklad trasy Praha-Brusel a české úředníky a politiky cestující do sídel Evropské unie. Přál by si, aby tito lidé nasedli večer na vlak, přespali v něm a ráno se probudili v Bruselu místo toho, aby použili dvouhodinovou leteckou linku.

Podívejte se, co Stropnický v Euro TV říkal:

Je přitom už dávno prokázáno, že letecká doprava na určité vzdálenosti skutečně s vlakem prohrává. Ale ne na vzdálenost Praha-Brusel. Dnes už málokdo létá například z Bruselu do Paříže nebo z Paříže do Londýna. Let a doprava na letiště totiž trvá déle než cesta vlakem přímo do centra města. V Česku jsme v situaci, kdy se bohužel nevyplatí cestovat vlakem ani po zastaralých tratích z Prahy do Berlína, Vídně, ale ani do Bratislavy a možná ani do Brna. Přitom zejména díky penězům z Evropské unie se už dá na některých našich tratích jezdit alespoň 160 km/h a ne 100 km/h jako před pár lety. Z východoněmeckého Erfurtu do Lipska se přitom od konce loňského roku dá jezdit až 300kilometrovou rychlostí. Ve vývoji vlakové dopravy se proste Česko ostudně zaseklo. Argumentovat v tomto okamžiku trasou Praha-Brusel je absurdní sci-fi.

Stropnický se dotýká nesmírně důležitých témat, které je nutné v české politice prosazovat, ale přitom sám sebe z nich obratem diskvalifikuje. Chaoticky popisuje i svůj nápad na vyšší zdanění škodlivých automobilů. Jen těžko lze stanovit hranici pro ekologickou daň podle objemu motoru. Vozy s vyšším výkonem dnes mnohdy disponují kvalitnějšími motory s nižší spotřebou a exhalacemi. Hranice stanovená podle stáří vozu zase neúměrně zatíží nízkopříjmové vrstvy. Přestárlý český vozový park přesto potřebuje nějakou infuzi. Proč předseda Strany zelených nenavrhuje třeba vyšší úlevu vozům s alternativním pohonem v porovnání s ostatními vozidly?

Celá tato debata však ztrácí smysl, pokud se současně nezabýváme i dalšími velkými zdroji znečištění atmosféry, například chovem dobytka. Metan, který krávy vylučují, je pro atmosféru mnohokrát nebezpečnější než kysličník uhličitý. Ale na negativní externality produkce masa či mléka zřejmě žádný z českých politiků nikdy neupozorní. Ani zelený spasitel Matěj Stropnický. I proto zůstáváme v debatě o ochraně životního prostředí stále na okraji terče.

Přečtěte si další komentář autora:

Jan Novotný: Inkluze narušuje sociální inženýrství českých škol


Na emise z dobytka již v Číně zřejmě přišli. Čtěte:

Čínská cesta k omezení emisí? Méně masa na talíři

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Volby 2017: kde volit, aneb jak najít volební místnost
Auta
Kia Stinger oficiálně přijela na český trh. Je to auto,…
Kam se poděl Natural 95 a běžná nafta? Nikam, teď se značí E5 a B7
Kolik může stát Škoda Karoq „v plné palbě“? Klidně přes milion
Jaguar zvažuje nástupce modelu XK. Použil by upravenou platformu z F-Typu
Volkswagen chce závodit s elektrickým prototypem. Zřejmě zkusí Pikes Peak
Technologie
Podle výrobců grafik ještě těžní mánie nekončí, vydrží prý minimálně do konce roku
Tip: Jak odložit instalaci Windows 10 Fall Creators Update na pozdější dobu?
HP představilo pracovní konvertibilní tablet pro lidi pracující s nástroji firmy Adobe
Levněji to ještě nebylo. Office 365 na celý rok jen za 599 Kč
Až do soboty zdarma. Stáhněte si tahovou strategii Civilization III
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít