Matěj Stropnický
Matěj Stropnický
Autor: Euro

Komentář: Proč Stropnický míří pouze na okraj terče

Jan Novotný 01. června 2016, 18:10  -  Jan Novotný
Matěj Stropnický
Matěj Stropnický
Autor: Euro
01. června 2016, 18:10

Před několika lety jsem se zaujetím listoval v oranžové bakalářské práci s názvem Krize sdělovacích prostředků veřejné služby v demokratické společnosti a její odraz v českém denním tisku. Šlo o jednu z nejlepších prací na téma veřejnoprávních médií ve své kategorii.

Autor v ní inspirativně vykreslil, co současným médiím veřejné služby chybí a jak jsou tyto nedostatky vnímané českou veřejností. Zároveň doložil, proč jsou veřejnoprávní média v demokratické společnosti nenahraditelná. Trefil se přímo do černého, říkal jsem si tehdy.

O téměř deset let později však musím s Matějem Stropnickým polemizovat. Dnes už není studentem pražské fakulty sociálních věd, ale předsedou Strany zelených. Ačkoli vnímám jeho snahu o posunutí lidstva na vyšší vývojový stupeň sympaticky, tentokrát se v mnohém trefuje pouze na okraj terče.

V rozhovoru pro Euro TV se Stropnický znovu vyjadřoval k tomu, jak chce donutit lidi cestovat vlakem místo letadlem. Použil přitom příklad trasy Praha-Brusel a české úředníky a politiky cestující do sídel Evropské unie. Přál by si, aby tito lidé nasedli večer na vlak, přespali v něm a ráno se probudili v Bruselu místo toho, aby použili dvouhodinovou leteckou linku.

Podívejte se, co Stropnický v Euro TV říkal:

Je přitom už dávno prokázáno, že letecká doprava na určité vzdálenosti skutečně s vlakem prohrává. Ale ne na vzdálenost Praha-Brusel. Dnes už málokdo létá například z Bruselu do Paříže nebo z Paříže do Londýna. Let a doprava na letiště totiž trvá déle než cesta vlakem přímo do centra města. V Česku jsme v situaci, kdy se bohužel nevyplatí cestovat vlakem ani po zastaralých tratích z Prahy do Berlína, Vídně, ale ani do Bratislavy a možná ani do Brna. Přitom zejména díky penězům z Evropské unie se už dá na některých našich tratích jezdit alespoň 160 km/h a ne 100 km/h jako před pár lety. Z východoněmeckého Erfurtu do Lipska se přitom od konce loňského roku dá jezdit až 300kilometrovou rychlostí. Ve vývoji vlakové dopravy se proste Česko ostudně zaseklo. Argumentovat v tomto okamžiku trasou Praha-Brusel je absurdní sci-fi.

Stropnický se dotýká nesmírně důležitých témat, které je nutné v české politice prosazovat, ale přitom sám sebe z nich obratem diskvalifikuje. Chaoticky popisuje i svůj nápad na vyšší zdanění škodlivých automobilů. Jen těžko lze stanovit hranici pro ekologickou daň podle objemu motoru. Vozy s vyšším výkonem dnes mnohdy disponují kvalitnějšími motory s nižší spotřebou a exhalacemi. Hranice stanovená podle stáří vozu zase neúměrně zatíží nízkopříjmové vrstvy. Přestárlý český vozový park přesto potřebuje nějakou infuzi. Proč předseda Strany zelených nenavrhuje třeba vyšší úlevu vozům s alternativním pohonem v porovnání s ostatními vozidly?

Celá tato debata však ztrácí smysl, pokud se současně nezabýváme i dalšími velkými zdroji znečištění atmosféry, například chovem dobytka. Metan, který krávy vylučují, je pro atmosféru mnohokrát nebezpečnější než kysličník uhličitý. Ale na negativní externality produkce masa či mléka zřejmě žádný z českých politiků nikdy neupozorní. Ani zelený spasitel Matěj Stropnický. I proto zůstáváme v debatě o ochraně životního prostředí stále na okraji terče.

Přečtěte si další komentář autora:

Jan Novotný: Inkluze narušuje sociální inženýrství českých škol

Soukromá dvojjazyčná škola Sunny Canadian International School v Jesenici u Prahy otevřela pro své studenty novou, moderní budovu bilingvního gymnázia ( Autor: Michael Tomeš, E15 )

Na emise z dobytka již v Číně zřejmě přišli. Čtěte:

Čínská cesta k omezení emisí? Méně masa na talíři

Krávy ilustrační foto ( Autor: CC: (CC BY 2.0) Marc Dalmuder, flickr.com )

Čtěte také

Makrooko Miroslava Zámečníka

Donald Trump a mezinárodní obchod 2.0

Donald Trump mění zažité zvyklosti, které léta určovaly pravidla zahraničního obchodu.…

před 7 hodinami

Rozestavěný dům v pražských Satalicích

Hypoteční zádrhel: předčasné splácení úvěrů banky připraví o miliardy

Tuzemské banky se kvůli předčasnému splácení úvěrů dostaly do ostrého sporu s ČNB a hrozí…

před 7 hodinami

 Indický premiér Naréndra Módí

Triumf hinduistického hlídače. Indický premiér Módí vybičoval emoce náboženskou rétorikou

Indický premiér Naréndra Módí proměnil konflikt s muslimy uvnitř i vně své země ve…

před 10 hodinami

 Ilustrace k eseji Jak se formoval konsenzus

Esej: Jak se formoval konsenzus

Liberální demokracie vděčí za sve nejnovější trable italskému ajťákovi s megalomanským…

před 11 hodinami

Praha  Na Staroměstském náměstí má být vztyčena replika Mariánského sloupu

Akce k obnově Mariánského sloupu v Praze vyvolala potyčku s městskou policií

Potyčka s městskou policií doprovázela dnešní umístění části balustrády repliky…

15. června 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Jak mít vyšší státní důchod?
Kdo má dle zákona nejvíc dovolené?
10 mýtů o rodičovském příspěvku
Chystáte se v létě na festival? Kolik vás to bude stát
České Mapy.cz se spojily s webem Booking.com a nabízí rezervaci ubytování po celém světě
Auta
Citroën DS předběhl dobu. Uměl měnit světlou výšku a…
Mercedes-Benz třídy GLB oficiálně: Malý, ale pro sedm. A terénu se nebojí
Poprvé za volantem Foresteru a XV e-Boxer: I s hybridem jsou to pořád Subaru
Ropa může být sladká nebo kyselá. Zmapovali jsme fascinující a složitý proces její těžby
Kvíz: Poznáte auto jen podle fotky interiéru?
Hry pro příležitostné hráče