Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Pomozte ochránit uživatele internetu a zachovat svobodný internet

12. září se bude v Evropském parlamentu hlasovat o evropské směrnici o autorském právu.…

Konference o coworkingu TechoCon 2018

Kanceláře se čím dál rychleji mění, práce v nich stejně tak. Jak funguje moderní…

Konec výmluvám a začátek mluvení anglicky se blíží!

Lidský druh je mistrem ve vymlouvání se. Vymlouváme se na počasí, na únavu, na děti, na…

Jak se řekne keťas anglicky aneb Byznys jménem Irma

Daniel Deyl 10. září 2017, 17:44  -  Daniel Deyl
10. září 2017, 17:44

Tváří v tvář katastrofě ukázaly americké korporace, že jim pojem solidarita není cizí. Řeč je o solidaritě s vlastním bankovním kontem, pochopitelně.

Když člověk ví, že ho nejméně jednou za rok doma přizabije hurikán, jako se děje na Floridě, může zareagovat různě. Člověk veskrze opatrný se přestěhuje někam, kde hurikány tolik nejančí. Ti ostatní se dělí do tří kategorií: první, ta nejběžnější, zahrnuje lidi, kteří nebezpečí prostě ignorují. Pak se strašlivě diví, jak to, že fouká takový vítr, a kde že mají garáž. To jsou ti, kvůli nimž kluci v uniformách nasazují životy, aby je dostali z nejhoršího někam do bezpečí.

Do druhé kategorie patří lidi, kteří se na hurikán odpovědně připravují. Riskují, že vypadají před sousedy jako blbci, protože si kupují rýži a mouku na rok dopředu, ale zaslouží si uznání; pro případ, že je hurikán nezabije, nýbrž pouze izoluje, vydrží o mouce a rýži déle než ostatní, takže kluků v uniformách jim tolik netřeba.

A konečně lidé z třetí kategorie se prostě seberou a na těch pár dnů, než se ta hrůza přežene, jedou za tetou do Wisconsinu. Riskují jen tolik, že jim za nastalého chaosu barák někdo vykrade (zbyde-li jim po té povětrnostní show jaký barák), ale životy jim zůstanou a ještě jim teta na zpáteční cestu napeče štrůdl.

Řeklo by se, že ti poslední by měli dostat metál za společenskou zodpovědnost a ti prostřední alespoň znamení palcem nahoru, kdežto ignoranty by mohl někdo upozornit, že jednají nebezpečně - nejen pro sebe, nýbrž především pro ostatní.


Hurikán Irma dorazil na Floridu. Vítr zesílil až na 215 kilometrů za hodinu


Ale kdež - je to právě naopak. Chcete si koupit vodu, abyste v průšvihu nemuseli honit Národní gardu jako nadmutu kozu? OK, kupte si; ale za čtyřnásobek běžné ceny. Tak to alespoň vedlo mnoho floridských obchodů řetězce 7 Eleven. Prodávaly čtyřiadvacet lahví neperlivé vody za čtyřiadvacet dolarů, což je o čtyřiadvacet dolarů víc, než je třeba, ptáte-li se mne, a o 18 dolarů víc, než za kolik se prodává normálně. Až když si na tu praxi lidé stěžovali (a stěžovali si až na ministerstvu spravedlnosti tempem sto telefonátů za hodinu, což je úctyhodné, uvážíte-li, že jim přitom Irma odnášela řečený barák), řekl si někdo v 7 Eleven, že to nestojí za to, a nařídil, aby vodu naopak rozdávali zadarmo. Tedy - 1600 balíků takové vody, která dohromady stojí jenom to, co je třeba k jejímu zabalení a odvezení. Inu, tak.

Ještě lepší jsou slavní online retailers, tedy internetoví obchodníci v čele s Amazonem. Firma, která pořádá mezi americkými velkoměsty soutěž o to, kdo jí dá větší daňové úlevy - pochopitelně, protože zakladatel a šéf podniku Jeff Bezos má jen něco přes 80 miliard dolarů, pročež je logické, že by jej měli sponzorovat lidé, kteří by takovou částku vydělali už za necelé dva miliony let. Tato firma se tedy rozhodla, že jí zkrátka nestojí za to trmácet se s nějakým doručováním něčeho do míst, kde hrozí, že bude foukat vítr. Na osm tisíc zásilek - většina od Amazonu, ale také od Nestlé, ReadyRefresh a dalších - tak zůstalo sedět kdesi ve skladu. Když si někdo nedovede objednat baterku nebo vodu včas, klidně taky může počkat, až hurikán přejde, že ano.

Nejlepší jsou ale letecké společnosti. Jako by nestačilo, co dělají normálně, tak pro lidi, kteří si utíkají zachránit život před Irmou, vymysleli zvláštní ceny. Podívejte, jak si s tím poradili v Delta Airlines.

Stál lístek pět set dolarů? Stál ale teď, protože to fakt potřebujete, stojí tři a půl tisíce. Co na tom? Tak je to správně, jednou to odpovídá tržnímu mechanismu, tak o co jde?

„Nesmíme zde zapomenouti na keťasa; keťas je, kdo provozuje 'řetězový obchod', Kettengeschäft. Dnes to ví každý; ale doufáme, že jednou upadne i ta věc i to slovo v zapomenutí,“ napsal časopis Naše řeč v roce 1946. Jenže i v tehdejších neveselých dobách bylo „keťas“ sprosté slovo; dnes se tomu člověku říká marketingový stratég a je to vážený občan.

Čtěte další komentáře autora:

Raketové motory do KLDR? My nic, tvrdí Kyjev - ale nepřímých důkazů přibývá

Kudy vede ruská cesta na americký ropný trh? Přes venezuelský dluh



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 8 | Průměrné hodnocení: 4.25

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Nabídka ropy roste na rekordní úrovně
O kolik se od ledna zvýší důchody?
Jak poznat české padělané bankovky a koruny?
Jak moc je zdraví nebezpečný život on-line?
Jak je to s platbou zdravotního pojištění v penzi?
Auta
Jaguar E-Type, Range Rover a Land Rover Series I: Za…
Práva poškozených při dopravní nehodě: Krácení odškodnění pro nepřivolání policie
Za řídítky KTM 790 Duke: Skalpel, prosím
Peugeot veze do Paříže koncept nového kupé. Bude to nástupce slavné 504?
Srovnání: Audi e-tron je větší než I-Pace a EQC, ale má nižší dojezd a je pomalejší
Technologie
Je Windows 10 build 17763 finální vydání? Novinky na všech „insiderských“ úrovních
Půjčujete si od rodiny a přátel? 3 důvody, proč raději ne!
AMD vydalo 45W mobilní Ryzeny s grafikou Vega. Notebooky s nimi ale zatím chybí
Tržní podíly výrobců GPU za Q2 2018: Aktualizace, údaje pro Radeony byly chybné
12. Mezinárodní den proti DRM. Kampaň upozorňuje na negativní dopady ochran
Hry pro příležitostné hráče