Jan Brož
Jan Brož
Autor: Mladá fronta

Jak čistá je německá Energiewende?

Jan Brož 11. července, 14:08  -  Jan Brož
 Jan Brož
Jan Brož
Autor: Mladá fronta
11. července, 14:08

Z pohledu emisí bylo chybou odstavit jádro, masivní rozvoj obnovitelných zdrojů však ovzduší opravdu pročistil. Nebo spíš kompenzuje čím dál špinavější dopravu, ukazují zkušenosti z Německa.

Německý energetický sektor srazil emise v prvním pololetí o 15 procent, jak jsme na Euro.cz informovali. V jiném čase nebo na jiných webech se zase čtenáři mohli dočíst, že emise v Německu navzdory masivnímu a drahému rozvoji zeleného sektoru rostou nebo klesají jen nepatrně.

Dílčí zprávy často vypichují jenom jednu část problematiky nebo časový úsek. To vede v éře titulkové žurnalistiky k dojmu protichůdných informací. Zastánci tradiční energetiky po přečtení mediálních výstupu dochází k závěru o krachu německé politiky Energiewende, fanoušci zelených zdrojů naopak k jejímu potvrzení. Nezaujatý pozoroval je zmaten.

Jelikož Německo lze v energetice považovat za pokusnou laboratoř Evropy, která se stane pro ostatní inspirací nebo odstrašujícím příkladem, pojďme se podívat, jak se to s tamními emisemi vlastně má.

na objednávku BMW 5 Touring
Nafta
Automatická
Motor:
530d xDrive AT
Výbava:
Sériové provedení
1 312 311 Kč
s DPH
na objednávku Škoda Kodiaq RS
Nafta
Automatická
Motor:
2.0 TDI 176 kW 4x4 DSG
Výbava:
RS
1 094 708 Kč
s DPH
na objednávku Volkswagen Touareg
Nafta
Automatická
Motor:
3.0 TDI 210kW 4x4 AT
Výbava:
Elegance
1 442 232 Kč
s DPH
na objednávku Škoda Citigo-e iV
Elektromotor
Automatická
Motor:
61 kW
Výbava:
Style
421 302 Kč
s DPH
skladem Hyundai Tucson
Benzín
Manuální
Motor:
1.6 GDi 97 kW
Výbava:
TUCSON
444 990 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai i30 kombi
Benzín
Manuální
Motor:
1.4i CVVT 73 kW
Výbava:
Start
324 990 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai Ioniq EV
Elektromotor
Automatická
Motor:
EV
Výbava:
Ultimate
711 322 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai Kona Electric
Elektromotor
Automatická
Motor:
EV ECO 39.2 kWh
Výbava:
Future
894 990 Kč
s DPH
na objednávku Mazda CX-30
Benzín
Manuální
Motor:
2.0 Skyactiv/90 kW
Výbava:
Skyaktiv-G
557 653 Kč
s DPH
na objednávku Volvo XC90
Nafta
Automatická
Motor:
B5 AWD
Výbava:
Momentum
1 453 405 Kč
s DPH
skladem Lexus RX
Hybrid
Automatická
Motor:
450h AWD
Výbava:
Executive Plus Panoramatic
1 520 000 Kč
s DPH
na objednávku Jeep Wrangler Unlimited
Nafta
Automatická
Motor:
2.2 CRD
Výbava:
Sport
1 115 334 Kč
s DPH

Obnovitelné zdroje pokryly skoro polovinu německé spotřeby. Ohrožují ale stabilitu sítě


Pravda je, že od roku 2011, tedy startu tamní energetické transformace, emisí celkově nijak závratně neubývalo. Podle údajů Spolkového úřadu pro životní prostředí došlo k meziročnímu nárůstu v letech 2012, 2013, 2015 a 2016. Pokles v ostatní letech nelze považovat za nijak výrazný, přesto převážil růst a můžeme tedy konstatovat, že od začátku dekády v Německu poklesla produkce emisí zhruba o 9 procent.

Většinu škodlivin, konkrétně 85 procent, tvoří takzvané energeticky podmíněné emise vznikající při proměně nosičů energie. Na tomto podílu se během let téměř nic nezměnilo. Zbytek jsou emise produkované v zemědělství a odpadovém hospodářství. Ty ponechme nyní stranou, protože nejzajímavější je právě vývoj v rámci jednotlivých oblastí „energetických emisí“.

Zplodiny vznikající při samotné výrobě elektřiny významně rostly až do roku 2013. Od té doby nastal znatelný pokles. Právě do této oblasti se přitom prozatím koncentrovala většina radikálních změn. Nárůst v prvních letech desetiletí lze přičíst odstavování jaderných bloků, které musela narychlo nahradit vyšší výroba ze špinavějších bloků uhelných. Od poloviny desetiletí se však začal projevovat rozvoj solárních a především větrných zdrojů, díky kterým je německá výroba elektrické energie opravdu rok od roku čistější, což potvrzují i data za letošní první pololetí.

Celkové množství energeticky podmíněných emisí však až do roku 2017 téměř vůbec nekleslo, k významnějšímu propadu došlo až loni. V posledních letech totiž přibývá zplodin z průmyslu, dopravy a v menší míře z domácností, které se do energeticky podmíněných emisí rovněž započítávají, a jejichž růst vyvážil pokles ve výrobě elektřiny.


Další milník pro obnovitelné zdroje: v USA poprvé vyrobily více elektřiny než uhlí


Těch se přitom německá energetická transformace zatím zdaleka nedotýkala tolik jako výroby elektřiny. Teprve v poslední době můžeme pozorovat intenzivní diskuze o uhlíkové dani, která by na rozdíl od emisních povolenek dopadla i na dopravu, veškerý průmysl a nejspíš i domovy Němců.

Pokud vše shrneme, tak větrné a solární parky opravdu přispěly k čistšímu ovzduší, stejně jako emisní povolenky, které po letech díky rostoucí ceně konečně začaly plnit svůj odstrašující účel. Nepomáhá naopak odstavování jádra a nutnost nahradit ho aspoň krátkodobě fosilními zdroji. Za to, že německé emise neklesají tak výrazně, jak tamní politici slibovali, jsou však odpovědné hlavně jiné faktory.

S průmyslem a domácnostmi lze jistě něco dělat, ať už formou regulací a sankcí v podobně uhlíkové daně, nebo motivací ve formě nejrůznějších dotací na pořízení čistších zařízení. Horší je to s dopravou, se kterou si pořád nikdo příliš neví rady, navzdory veškerým proklamacím o elektromobilitě, vodíku nebo dokonce syntetických palivech. Teprve až se tento problém rozlouskne, budou moci německé úřady reportovat opravdu rapidní pokles.

Čtěte další články a komentáře Jana Brože


Čtěte také

 Ilustrační foto

Průměrná sazba hypoték se v září propadla na 2,47 procenta, banky půjčují s minimální marží

Průměrná úroková sazba hypoték v září klesla na 2,47 procenta ze srpnových 2,61 procenta.…

před 1 hodinou

 Rýžové pole - ilustrační foto

Co s přebytečnou rýžovou slámou: britští vědci z ní dělají biopalivo

Pálením přebytečné slámy vzniklé při pěstování rýže znečišťují především asijští farmáři…

před 3 hodinami

  Nová továrna Bosch na výrobu čipů u Drážďan

Bosch sází na čipy. Spojil s nimi svou největší investici: miliardovou továrnu u Drážďan

Trh s polovodiči v autech roste rychleji než automobilový průmysl jako celek. Bosch staví…

před 3 hodinami

 OKD, ilustrační foto

V OKD zatím dobrý. Těžební společnosti se nebývale daří

OKD po krachu nebývale vydělává. Záměr těžit až do roku 2030 vsak patři spíše do říše…

před 9 hodinami

 Elektrárna Chvaletice

Elektrárna Chvaletice loni výrazně zvýšila emise škodlivin, tvrdí organizace Arnika

Chvaletická hnědouhelná elektrárna loni výrazně zvýšila emise rakovinotvorných látek,…

15. října 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Policie ani „havarijko“ nic nevyřeší, poškození auta na parkovišti lze ale předejít. Jak na to?
5 příkladů, kdy nemusíte platit daň z nabytí nemovitosti
Jak na výměnu nebo reklamaci dálniční známky
Co je dobré vědět o ochranné lhůtě?
Elektrická energie zdražuje: O kolik si domácnosti připlatí a vyplatí se změna dodavatele?
Auta
Země elektromobilů. V Norsku mizí čerpací stanice
Kvalitní moderní ojetý vůz šetří vaši kapsu a je bezpečnější
Fiat Talento modelový rok 2020
Kupé Škoda 763 bylo rychlejší než auta VB. Skončilo fiaskem, přispělo však ke vzniku Favoritu
DB Schenker posiluje pozici v logistice pro automobilový průmysl
Hry pro příležitostné hráče