Menu Zavřít

Hyde Park: Koronavirus ukázal sílu digitalizace

24. 7. 2020
Autor: Richard Cortés

Nezáleží na tom, jestli jste byli, nebo nebyli nakaženi koronavirem. Životy se změnily nám všem.

Vyhlášený nouzový stav, ze dne na den ochromená ekonomika. Uzavřené obchody,
restaurace a další služby, podniky, které musely omezit nebo zcela přerušit
činnost. Faktem je, že ekonomika se bude vzpamatovávat z koronakrize ještě
dlouho. Na druhé straně ji však můžeme současně vnímat i jako příležitost ke
změně. Při každé ekonomické krizi v minulosti, ať už ji způsobilo cokoli, měly
největší šanci ty firmy, jež se nebály přizpůsobit se novým podmínkám a nelpěly
zkostnatěle na minulosti.

To, co se projevilo jako klíčové, je digitální transformace. Krize ukázala,
že pojmy jako digitalizace firmy nebo inteligentní kancelář nejsou jen
marketingové prázdné výrazy, ale skutečně funkční řešení. Ostatně pozorovat
jsme to mohli například u e-shopů, které se v posledních měsících objevovaly
jako houby po dešti, a na internet se začaly přesouvat i některé kamenné obchody
a řetězce, jež o tom do té doby ani neuvažovaly.

Nejde však pouze o oblast e-commerce. Vezměme si takový home office. Ještě před pár měsíci patřila možnost občas pracovat z domova mezi jeden ze zaměstnaneckých benefitů především u velkých firem, ale jinak nebyl příliš rozšířený. Pak byl ale vyhlášen nouzový stav, někde dokonce i karanténa, a Češi najednou zjistili, že nemusejí nutně trávit hodiny cestou do zaměstnání, ale stejné množství práce odvedou i z domova. Také my v Konica Minolta jsme během krize pracovali ve větší míře z domova a s námi i tisíce dalších větších i menších firem.

Jsem přesvědčený, že se s prací z domova budeme ve stále větší míře setkávat
i v době pokoronavirové. Její výhody si neuvědomili jen samotní zaměstnanci,
ale hlavně představitelé firem. I oni najednou zjistili, že vlastně nepotřebují
tak velké kanceláře, aby mohli efektivně fungovat, a že významné náklady lze
ušetřit i na takových položkách, jako je například káva, kterou zaměstnanci v
práci vypijí.

Aby však byl tento „nový styl práce“ efektivní a smysluplný, nemůže firma
fungovat postaru s papírovými dokumenty a skříněmi přeplněnými šanony.

A zde se vracíme k potřebě digitální transformace. Na trhu s digitalizačními službami se pohybujeme již déle než pět let, a přestože během této doby poptávka rostla, stále mnoho především malých a středních firem s transformací otálelo.

Možností, jak dosáhnout kýženého výsledku, je přitom celá řada. Můžete si
samozřejmě nechat postavit systém na míru, ale menší a střední firmy spíše sáhnou
po moderních cloudových řešeních a nástrojích, jakými jsou například Office 365
a MS Teams. Výsledek je stejný. Nové technologie přinášejí nejen moderní
způsoby komunikace včetně stále populárnějších videokonferencí, ale současně
nabízejí i možnost intenzivní spolupráce v týmech a sdílení informací napříč
celou firmou.

Ale pozor! Takto na papíře se může zdát digitální transformace snadná jako
facka. Stejně snadno však může firma udělat chybu a zaseknout se v půli cesty,
což ovšem nepřináší přímo úměrný poloviční efekt. Pro úspěšnou transformaci je
třeba jediné: změnit své zažité rutiny a pracovní postupy. Jen tak lze využít
celý potenciál digitální budoucnosti.

BRAND24

Ta přitom podle mého mínění může být jednou z cest, jak naši těžce zkoušenou
ekonomiku znovu postavit na nohy.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).