Zuří spor o práva na prodej Stoličné - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Zuří spor o práva na prodej Stoličné

,
Zuří spor o práva na prodej Stoličné

Ruský exilový alkoligarcha Jurij Šefler se pustil do boje s Kremlem o právo prodávat na Západě oblíbenou vodku.

Carl Linné byl moudrý muž. „Vodka má kouzelnou moc. Dává sílu slabým a oživuje bezvědomé. Kdo je unaven prací, získá z ní životní sílu zpět daleko rychleji než z jídla. Funguje jako diuretikum, jako aperitiv i jako protijed,“ nemohl si zakladatel moderní biologické klasifikace v 18. století vynachválit ruský národní nápoj. Kdosi podobně moudrý však také vymyslel pravidlo, že „nádo zakušať“ - je třeba něco zakousnout, aby člověka vodka nepřemohla příliš rychle a zlovolně.

O kouzelné moci vodky není nutno v Rusku nikoho přesvědčovat a tradiční, byť nekorunovanou královnou je mezi nimi Stoličnaja. Se zakusováním to bývá zjevně horší, protože všechno ostatní okolo řečeného nápoje mytické síly je jaksi zamlžené.

Začíná to už historií. Ruská wikipedie uvádí jako rok jejího vzniku 1901, zatímco na nových internetových stránkách ruského výrobce Sojuzplodoimport je řeč o tom, že „po 80 letech existence…“. První zmínku o Stoličné najdeme v roce 1938, ačkoli design loga pochází z roku 1944 a sovětské doklady mluví o roku 1948 jako o započetí výroby. Podobnou mlžící schopnost osvědčila vodka i za mořem: jeden z hrdinů amerického televizního retroseriálu Mad Men se neustále ohání lahví Stoličné, ačkoli se seriál odehrává v60. letech a první distribuční smlouvu se sovětským výrobcem uzavřela PepsiCo až v roce 1972. Jestli jde ze strany tvůrců o záměrnou mystifikaci, benevolenci k dějinným faktům nebo prostě minelu, se nejspíš nikdy nedozvíme.

Vodková divočina

Současnost…

Článek vyšel v týdeníku euro a je dostupný jen pro předplatitele

Už máš předplatné?

Chci se stát předplatitelem

Délka předplatného



  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě

Způsob platby


Kam doručíme časopis?

Doručovací údaje

Fakturační údaje

Firemní údaje