Superčistá nafta - Euro.cz

Přihlášení

Superčistá nafta

, Karel Zaoral,
Superčistá nafta
Zdroj: Euro.cz

Stuttgartské vozy vyrážejí na zelenou stezku

Před pár lety byla v některých státech USA dieselová osobní auta zákonem zakázána. Evropské automobilky dlouhodobě zkoušely naftu na silnicích za Atlantikem prosadit. Americký trh je s evropským srovnatelně velký a počet prodaných dieselů by přispěl k amortizaci vývojových nákladů. S odstupem dvou let lze říci, že se to Volkswagenu a Mercedesu docela podařilo. Američané začali řešit nízkou spotřebu a na tu jsou moderní diesely vcelku dobře zařízené. Limuzíny třídy E s přídomkem Bluetec se v Americe prodávají, přestože oproti běžným dieselům jsou mírně dražší a kromě nižších emisí o moc víc nepřinášejí. Otázkou zůstává, kolik Evropanů obětuje dvě procenta ceny vozu a spokojí se víceméně pouze s pocitem, že udělali něco dobrého pro životní prostředí. Technologii Bluetec v testovaném voze reprezentoval naftový šestiválec, vycházející z osvědčeného třílitru, který Mercedes montuje téměř do všech větších modelů. Nižších emisí a jejich kvalitativně lepšího složení Mercedes dosahuje v prostoru spalování paliva snížením kompresního poměru, novými piezoelektrickými vstřikovači, novým turbodmychadlem s proměnlivou geometrií rozváděcích lopatek, novým systémem recirkulace výfukových plynů a keramickými žhavícími svíčkami pro snadné studené starty. Odvod výfukových plynů provází procesy čištění zplodin oxidačním katalyzátorem, filtrem pevných částic a systémem, jenž z oxidů dusíku vyrábí čpavek. E 300 Bluetec díky těmto opatřením plní s předstihem emisní normu Euro 5. Zatímco průměrný Američan u kombinované spotřeby kolem osmi litrů na sto kilometrů u auta disponujícího 210 koňmi ještě v údivu zavrtí hlavou, pro zhýčkaného Evropana je to už víceméně všední záležitost. Apel na příspěvek k…

Článek je součástí sekce Premium a je dostupný jen pro předplatitele

Už máš předplatné?