Zkratka přes Soul

09. prosince 2013, 00:00 - Jan Šindelář
09. prosince 2013, 00:00

Česká letecká doprava bude brzy v jedněch rukou. Travel Service vstoupí do ČSA

Společnost Travel Service příští rok vstoupí do léta ztrátových Českých aerolinií (ČSA). K definitivnímu převzetí 34 procent akcií dojde zřejmě v létě. Kromě všeobecného překvapení znamená oznámení aerolinek patřících do skupiny Unimex Jiřího Šimáněho razantní změnu směru v privatizaci ČSA, která se nalinkovala v minulém roce. Její podmínky totiž Travel Service vyloučily hned na začátku, když jako zájemce připouštěly pouze 50 největších aerolinií světa.

Majitelé Travel Servisu Jiří Šimáně a Roman Vik nyní podmínky lišácky obešli přes Soul. Tamní obr Korean Air od letoška vlastní 44 procent akcií ČSA a na další měl předkupní právo, které se rozhodl využít. Místo navyšování podílu v ČSA však nově nabyté akcie vzápětí prodá Jiřímu Šimáněmu. Cenu všichni zúčastnění úzkostlivě tají, dá se však spekulovat, že se nebude příliš lišit od podmínek, které měly samotné Korean Air. Ty za svůj podíl zaplatily zhruba 67 milionů korun, Travel Service by tak investice mohla přijít na něco málo přes 50 milionů.

Oznámenou transakci nikdo z oboru nerozporuje, hovoří se o výhodách pro všechny strany. „Travel Service pomůže ČSA přeprodat volné kapacity zejména v zimě, sám by časem mohl spojit své nákupní operace dohromady s ČSA. Mohlo by mu to též zvýšit renomé.

A Korean Air mohou využít destinace, kam létá Travel Service. Podle mě je to win-win-win situace,“ tvrdí analytik společnosti Cyrrus Tomáš Menčík. Podobně mluví Jiří Šimáně i šéf Českého Aeroholdingu Miroslav Dvořák.

V humbuku kolem chystané akvizice přesto zaniká jedna zásadní věc. ČSA jsou ztrátovou firmou žijící z finančního polštáře, který vycpal miliardami Český Aeroholding.

Celkem si národní dopravce přišel prodejem svých dceřiných firem na téměř tři miliardy korun. Kolik v polštáři k dnešku zbývá, je tajné. Poslední známé výsledky ČSA jsou z roku 2011, kdy provozní ztráta činila 1,2 miliardy.

Ze ztráty se firma nevymanila ani loni a letos to nebude jiné. Hlavním úkolem nového managementu proto bude návrat k provoznímu zisku. Teprve pak bude možné opatrně připustit, že státní miliardy neprotekly nádržemi letadel nadarmo. Ve světovém kontextu nečekaně hladké odstátnění vlajkového dopravce je jen základní krok. Jisté je pouze jedno, soukromí majitelé ze Soulu a Prahy do čela ČSA už nepustí žádné státní trafikanty. l

V humbuku kolem chystané akvizice zaniká jedna zásadní věc: ČSA jsou ztrátovou firmou žijící z finančního polštáře.

O autorovi| Jan Šindelář, sindelar@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Když končí platnost řidičského průkazu...
Black friday je tu! Nakupte snadno, rychle a bez nervů
Chcete mít jako živnostník slušný důchod?
Rozhovor se zakladatelem Trip.market aneb jak si sestavit dovolenou podle vlastních představ
dTest: Které dary musíte zdanit a kolik odvedete státu?
Auta
Tesla Roadster: Z 0 na 100 za 1,9 s a z 8000 dolarů na 0 za…
Volvo oficiálně odstartovalo výrobu svého historicky prvního malého crossoveru
Mercedes-Benz třídy A dostane nový interiér. Změnilo se toho hodně
Také Apple připravuje autonomní řízení. Jeho systém má být levnější, ale velmi přesný
Srážka se zvěří hrozí nejen na podzim. Co v takovém případě dělat?
Technologie
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Galaxy S9 uvidíme už za sedm týdnů. Samsung jej přiveze na CES 2018
Herní počítač pod stromeček II: levná sestava do 20 tisíc [Vánoce 2017]
T-Mobile se skamarádil s Netflixem. Ale nejde o to, na co myslíte…
Tržní podíly výrobců grafik v Q3 2017: Nvidia vylétla nahoru, získává tržní podíl
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít