Zkouška víry

27. června 2016, 00:00 - Jiří Červenka
27. června 2016, 00:00

Boxster a Cayman přišly o šestiválce. Nejlevnějším porsche zbyl už jen čtyřválec

Docela nedávno jsme na tomto místě rozebírali, jak Porsche zkouší víru svých fanoušků přechodem ikonického sportovního modelu 911 na zmenšený motor s přeplňováním. To ale není nic ve srovnání s tím, co právě potkalo základní sportovní modely značky, roadster Boxster a technicky příbuzné kupé Cayman. I ty se musely ve jménu tabulkových emisí CO2 vzdát atmosféricky plněného šestiválce. Místo něj teď vrčí za zadními sedadly motor menší, přeplňovaný – a navíc jenom čtyřválcový!

Precedens existuje

Leckdo se nejspíš pohoršeně křižuje, znalci automobilové historie však jen nezúčastněně pokrčí rameny: A co má být? Vždyť čtyřválce mají u Porsche dlouhou tradici. Motory této koncepce poháněly model 914 ze sedmdesátých let, „levnou“ řadu 924/944, řidičsky ceněné Porsche 968 z první poloviny devadesátých let a také závodní vůz 718, od kterého si nejnovější Boxster a Cayman vypůjčily modelové označení. Kromě toho nové jednotky nejsou řadové čtyřválce jako ve vašem služebním superbu, ale tzv. „boxery“ – tedy ploché čtyřválce s protiběžnými písty. Jako u Subaru.

Základní 718 Boxster a 718 Cayman

dostaly dvoulitr naladěný na 220 kilowattů (300 koní), silnější 718 Boxster S a 718 Cayman S se pyšní objemem 2,5 litru a výkonem 257 kilowattů (350 koní). Což je mimochodem nachlup stejná hodnota, jakou nabízela ještě před nedávným faceliftem základní 911 Carrera.

Proto je nejnovější malé porsche rychlejší než kdy dřív. Boxster S v testované konfiguraci s paketem Sport Chrono a dvouspojkovou převodovkou PDK dokáže odpálit z místa na 100 km/h za velmi „nečtyřválcové“ 4,2 sekundy – tedy pokud neleje tak apokalypticky jako během těch několika hodin, které jsem mohl strávit za jeho volantem. Na zmáčených silnicích nebylo moudré zkoušet ani nejvyšší rychlost 285 km/h, ale Porsche je pověstné tím, že – na rozdíl od některých jiných automobilek – uvádí jízdní výkony spíš trochu podhodnocené.

Snaha zjevně byla

Dynamika jízdy tvoří pouze jednu dimenzi řidičských radostí ze sportovního auta. Je znát, že v Porsche se opravdu snažili, aby řidičům vynahradili břitkost reakcí, návykový hlad po otáčkách a precizní dávkovatelnost dřívějšího atmosférického šestiválce. Nový motor ve sportovním režimu zlověstně hudruje, po rychlém odstavení plynu mocně zapráská do výfuku a napříč otáčkoměrem se dere opravdu snaživě.

Nakonec ale není těžké Boxsteru čtyřválec odpustit. Porsche v rámci modernizace totiž zapracovalo na tom, aby se nejlépe ovladatelný roadster široko daleko stal ještě ovladatelnějším. Odezva řízení je podle všech měřítek fantastická, čitelnost podvozku na limitu absolutně intuitivní a schopnost tlumičů poradit si se stavem středočeských okresek k neuvěření.

Ani praktičnost není úplně zlá.

S odkládacími prostory v dosahu řidiče je to sice bída, ale hluboký kufr v přídi a menší schrána v zádi dohromady pojmou překvapivé množství menších zavazadel. Plně elektrická střecha v zataženém stavu zajišťuje snesitelnou míru hluku i v dálničním tempu, a když je stažená, netrpí posádka nadměrnými turbulencemi. Boxster je zkrátka velmi propracovaný produkt. Ovšem za odpovídající cenu.

Plus

? Dynamika blízká dřívější 911 ? Fantastické jízdní vlastnosti ? Každodenní použitelnost

Minus

? Šestiválec byl charakternější ? Reálná spotřeba není nižší než dřív ? Není kam odložit mobil

Technické údaje*

? Motor: plochý čtyřválec 2,5 l, 257 kW, 420 Nm ? 0–100 km/h: 4,4 s ? Max. rychlost: 285 km/h ? Hmotnost: 1385 kg ? Kombinovaná spotřeba: 7,3 l/100 km *Hodnoty udávané výrobcem

O autorovi| Jiří Červenka, spolupracovník redakce

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Prezidentské volby 2018: vše, co potřebujete vědět o druhém kole
7 důvodu, proč nevolit Miloše Zemana
Na co si dát pozor při vyplňování přehledu pro zdravotní pojišťovnu?
Kolik si odkládat na penzi?
7 důvodu, proč nevolit Jiřího Drahoše
Auta
Retro: Preston Tucker byl Elon Musk své doby. Z jeho auta…
Audi RS 3 je lidový supersport. Podívejte se, jak při sprintu potrápí Porsche, RS 5 a další
Wankel od Mazdy míří jako generátor do autonomních elektromobilů Toyota
Nissan Design Europe slaví 15 let. Toto je 15 nejlepších aut, která zde vznikla
Mercedes končí s vidlicovými šestiválci. Přejde jen na ty řadové
Technologie
Jak je to s opravami chyby Spectre. Aktualizace mikrokódu, operačního systému a důsledky
Letí na vás raketa! Chyba operátora poplašného softwaru způsobila na Havaji paniku
Cnews FM: Prodali byste svou digitálně vlastněnou hru? Robot Cache to umožní [podcast]
Restarty po opravách díry Spectre se týkají i dalších CPU Intel, problém s AMD vyřešen
Pohodlí je důležitější než bezpečnost. Dvoufázové ověření účtů používá jen 10 % uživatelů Googlu
Hry pro příležitostné hráče