Zemní plyn si zaslouží podporu

24. července 2017, 00:00 - David Tramba
24. července 2017, 00:00

Je n ám blízký koncept smart cities, ke kterému patří i náhrada benzinu a nafty za ekologicky přijatelnější zemní plyn, říká Pavel Janeček, předseda představenstva Pražské plynárenské

Málokterá energetická společnost v Česku se za posledních pět let proměnila tak výrazně jako Pražská plynárenská. Na počátku roku 2014 ji stoprocentně ovládlo město Praha, které vyplatilo druhého velkého akcionáře - německý E. ON. Krátce poté následovala kompletní obměna top managementu. Do vedení se dostali noví, mladší manažeři, přičemž funkce předsedy představenstva se ujal Pavel Janeček.

Po prvotních úvahách o prodeji obchodní divize, o niž se vážně zajímal ČEZ i holding EPH, se nakonec vedení hlavního města Prahy rozhodlo ponechat si pod kontrolou obě nejvýznamnější aktivity - síť plynovodů i prodej plynu. Pražská plynárenská se má do budoucna stát jedním ze základních kamenů městského holdingu, který má sdružit veřejné služby od energetiky přes vodárenství až po svoz odpadu.

* • Pokud by vás teď předvolali na magistrát a chtěli znát vaše výsledky za tři roky ve funkci, co byste jim řekl?

• Vzal bych s sebou výroční zprávu a ukázal čísla za jednotlivé firmy i celý koncern. A také představil změny v portfoliu služeb za poslední více než tři roky. Dnes prodáváme nejen zemní plyn a elektřinu, ale také služby spojené s dodávkou energie. Jsme schopni našim zákazníkům pomoci v krizových technických situacích. Když vám v zimě přestane fungovat kotel či bojler, zavoláte na pohotovostní linku a máte jistotu, že vám v krátké době bude zařízení opraveno. Tím pomáháme občanům i městu ajeho vedení.

* • Některá města sice vlastní teplárnu či vodárnu, ale plynárenství v rukou města je v Praze unikátní. Jaké plány s vámi má metropole do budoucna?

• Pokud chcete reálně rozhodovat o městě nebo celé zemi, musíte mít pod kontrolou klíčové průmyslové obory včetně energetiky. Modelem mohou být Stadtwerke v německých městech. Pražská plynárenská patří mezi společnosti, které budou v první fázi zařazeny pod městský holding. Já tu myšlenku plně podporuji. Struktura a další postup by měly být jasné v průběhu letošního a příštího roku.

* • Předloni jste marně usilovali o plynové kotelny, které Pražská teplárenská prodala skupině Veolia. Máte stále zájem o vstup do oblasti výroby elektřiny a tepla?

• O plynové kotelny na levém břehu Vltavy jsme měli vážný zájem, chtěli jsme je rekonstruovat nebo nahradit za kogenerační jednotky. Bohužel to nevyšlo, ale takový je život. Nemyslím si, že bychom se měli srovnávat s velkými energetickými skupinami a dělat všechno. Zůstaneme utoho, co děláme dnes, a chceme v tom být nejlepší. Co se týká kogenerační výroby energie, máme dceřinou firmu Prometheus, která tyto služby zájemcům nabízí. Zabýváme se projekty typu EPC, které jsou financovány z energetických úspor, což je určitě cesta k rozvoji našich aktivit.

* • Jaké další rozvojové plány pro nejbližší roky máte?

• Máme celou řadu plánů voblasti vytápění, dopravy i doprovodných služeb. Chceme zabránit poklesu počtu zákazníků, kdy část domácností ruší plynové přípojky a přechází od plynu k elektřině. Spotřeba proto dlouhodobě klesá o dvě až tři procenta. Považuji to za problém. Další problém nám přináší přístup Evropské unie, která hází zemní plyn do jednoho pytle s uhlím, a navíc odrazuje lidi od plynu opakovaným zpřísňováním nároků na emise a takzvaný ekodesign spotřebičů. Přitom nejjednodušší způsob, jak emise snížit, je posílit roli zemního plynu v dopravě.

* • Čím k tomu sami přispějete? Vybudujete více plnicích stanic se stlačeným plynem?

• Stanic už je v Praze dostatečná hustota. My sami jich na území hlavního města provozujeme sedm a tři další se chystáme letos otevřít. Cílový stav je 25 až 30 plnicích stanic na celém území republiky. Spolupracujeme s automobilkami Škoda a Fiat, nabízíme našim zákazníkům až 30procentní slevu na nákup auta s pohonem na plyn. Díky slevě se jejich cena dostává na úroveň aut s klasickým pohonem. Speciálně mezi živnostníky dnes roste zájem o dodávky značky Fiat na CNG. V Praze též přibývá taxíků na plyn, Česká pošta také nakupuje auta na CNG. Na zemní plyn přešlo přes 80 procent vozidel Pražských služeb. My sami v Pražské plynárenské jdeme příkladem, máme 90 procent aut na CNG. Kromě toho nabízíme aplikaci, kde lze snadno všechny, nejen naše, plnicí stanice dohledat, plánovat cestu a podobně. •

O autorovi| David Tramba, tramba@mf.cz


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Konstantní symboly: co který znamená a proč je už nepotřebujeme?
V práci se řeší problémy v kuchyňce. Začátek konce
Rozdílný výpočet sociálního a zdravotního pojištění v příkladech
Chystáte se do zoo? Kolik stojí vstupné a kde můžete kouřit?
České neprůstřelné vesty chrání od Keni po Austrálii
Auta
Retro: Mazda RX-7 je mezi sportovními auty unikát už 40 let
Dacia jako ojetina: Kterou chtít, kterou nebrat a jak nakupovat?
Abt přidal pětiválci v Audi RS3 dalších 100 koní. Teď už jich má 500
Sedm slepých uliček automobilového vývoje: Tudy ne, přátelé
Ford Focus bude „číst“ silnici a vyhlazovat díry pomocí adaptivních tlumičů
Technologie
TSMC pokračuje v jízdě. Za rok už mu má běžet zkušební výroba na 5nm procesu
Nová várka oprav pro Windows 10 verze 1709 a 1703 a Windows 7
Z FreeSync 2 se stane FreeSync 2 HDR. Monitory musí umět aspoň DisplayHDR 600
Steam zahájil tradiční letní výprodej her. Můžete ušetřit spoustu peněz
Američan vyrobil robota na kompletní přípravu burgerů
Hry pro příležitostné hráče