Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Pomozte ochránit uživatele internetu a zachovat svobodný internet

12. září se bude v Evropském parlamentu hlasovat o evropské směrnici o autorském právu.…

Konference o coworkingu TechoCon 2018

Kanceláře se čím dál rychleji mění, práce v nich stejně tak. Jak funguje moderní…

Konec výmluvám a začátek mluvení anglicky se blíží!

Lidský druh je mistrem ve vymlouvání se. Vymlouváme se na počasí, na únavu, na děti, na…

Zahustit, nikoli rozředit. Praha připravuje změnu vyhlášky regulující stavby

14. října 2013, 14:00 - Hana Boříková
14. října 2013, 14:00

Investoři nemohou v hlavním městě stavět podle současných předpisů, aniž by je obcházeli nebo žádali o výjimky. Vyhláška je zastaralá, zaměřuje se na hrozby minulé – zejména přelidnění měst – a naopak nereflektuje hrozby současné – především rozlézání města se všemi negativními důsledky. V Praze se proto chystá malá stavební revoluce.

Metropole připravuje po čtrnácti letech aktualizaci vyhlášky o obecných technických požadavcích na výstavbu, která je prováděcím předpisem stavebního zákona. Norma s odpuzujícím názvem je pro podobu města zásadní. Každá novostavba nebo úprava domu se jí musí řídit.

„Říkejme tomu raději evoluce,“ brání se silným slovům architekt Pavel Hnilička. Autor známé knihy Sídelní kaše kritizoval platnou legislativu tak hlasitě, až ji dostal od města za úkol přepracovat. Dosavadní obecné požadavky na výstavbu považuje za přežitek. „Podstatné je, že vedou k rozvolňování města. My dnes nemáme problémy s hygienou jako před sto lety. Trápí nás zábor půdy, úpadek kvality veřejných prostranství, vysoké náklady na dopravní infrastrukturu a technickou vybavenost. Nepromyšlené požadavky na odstupy staveb, oslunění či hlukové limity negativně ovlivňují charakter nové výstavby,“ vysvětluje, z čeho vychází při aktualizaci předpisu. A město Hniličku podporuje.

Větší provázanost s územním plánem

„Podle současných předpisů se nedají postavit Vinohrady, a přitom stavebníkům jako policajt říkáme, jak světlé byty mají stavět,“ podotýká Ondřej Boháč, poradce primátora Tomáše Hudečka pro územní plán. Rád by, aby aktualizovaná verze předpisu prošla schvalovacím kolečkem do konce roku. Nová podoba by zároveň měla být provázanější s územním plánem. Konfliktní zájmy Nejoblíbenější pražské čtvrti jako Dejvice nebo Ořechovka vznikly ve třicátých letech na základě regulačního plánu, který vzešel z architektonické soutěže. Za první republiky fungovala v Praze Státní regulační komise, která nechala zpracovat takové plány pro celé území Prahy.

Dnes existuje v metropoli pouze jeden regulační plán pro Anenskou čtvrť. Regulační plán, územní nebo zastavovací studie přitom určují širší vztahy v okolí a nastavují stavebníkům mantinely v podobě ulic, náměstí, uličních a stavebních čar.

Současný územní plán v podstatě říká, který pozemek je stavební a co je možné na něm postavit. Nic víc. Majitel latifundie, který už má právní základ ke stavění, teprve následně sám tvoří uliční síť a vymezuje veřejná prostranství. Jenomže soukromí vlastníci nemají důvod řešit své parcely v souvislostech. Právě naopak – pokud chtějí maximalizovat zisk, jejich zájem se dostává do konfliktu se zájmem veřejným. „Je logické, že stavebník chce cest co nejméně, chce je co nejužší a nejlépe slepé zakončené točnou.

Celý článek čtěte v aktuálním vydání týdeníku Euro


Také čtěte:

Velcí developeři plánují bydlení pro seniory. Bez dotací to ale nepůjde

Schváleno: Praha bude mít metro „D“. Za 25 miliard

V Praze 9 vzniknou ekologické byty, projekt chystá developer Kolly



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak vypadají SPZ na autech v Evropě?
Platíte víc za vlak kvůli slevě pro studenty a důchodce?
Za černý odběr elektřiny jsou vysoké pokuty. Jak se mu vyhnout?
Kdy vzroste rodičovská o 40 tisíc? A koho se zvýšení bude týkat?
Kdy se v ČR zakáží zvířata v cirkusech?
Auta
Retro: Vyzkoušeli jsme, jak se řídí Buick Series 40 Sedan (…
Škoda Octavia G-Tec je rychlejší. Tisíc kilometrů s ní ale už na jedno tankování nedáte
IAA Hannover 2018: Budoucnost užitkových aut? Hybridní, elektrická a autonomní
Euro NCAP: Volkswagen Touareg a Audi A6 za pět, Tourneo za čtyři a Jimny pouze za tři
Kvíz: Víte, kolik dostanete bodů za tyto přestupky?
Technologie
Tip na neděli: jeden z nejhorších filmů The Room je zdarma na YouTubu
Zneužívá Amazon monopolní postavení? Evropská komise rozjíždí zkoumání
Platíte víc za vlak kvůli slevě pro studenty a důchodce?
Už nebudeme závidět Americe levný hardware. Většinu komponent zdraží Trumpova cla
Nový výrobce pamětí Flash pro SSD. Macronix chystá 3D NAND, která bude o 30 % levnější
Hry pro příležitostné hráče