Záhada kličky a zámku - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Záhada kličky a zámku

, Tomáš Pohanka,
Záhada kličky a zámku
Zdroj: Euro.cz

Vydařený malý vůz podobně jako jeho konkurenti zvážněl

Předpověď počasí může být nebezpečná věc. Jenže to až ve chvíli, kdy jí někdo uvěří. Vytváří totiž zavádějící představu, že víme, co se bude dít. Stejně jako televizní zprávy přiživují velmi chatrnou domněnku, že víme, co se stalo. Svět automobilů je naladěn na výrazně bezproblémovější melodii. Přímočařejší, ale mnohem optimističtější. A zvláště v případě těch malých.
Stačí se podívat na tu záplavu novinek. Materiály použité v interiérech jsou hmatatelně kvalitnější než před pouhými pěti lety, provedení dokonalejší a jízda v malých automobilech se stala uhlazenější. Všechny bez výjimky navíc prodělaly erupci vnitřního prostoru, aniž by se dramaticky rozrostly zvenčí nebo utrpěla jejich ovladatelnost ve městech. Nikdo nečeká, že by nová Toyota Yaris mohla být horší než ta předešlá.
Yaris přitom představuje ideový prototyp současného malého vozu. A každý jeho kousek má logiku. Jelikož loni na trh přišlo Aygo, musel se Yaris posunout o nějaký ten stupínek výš, co se týče prostoru i kultivovanosti, aby si dva modely Toyoty vzájemně přímo nekonkurovaly. Tam, kam popošel i Fiat Grande Punto, Renault Clio III nebo kam míří nový Peugeot 207. Oproti menšímu Aygu, zaměřenému na styl, působí Yaris vyspělejším a rozvážnějším dojmem, což se odráží ve zpracování. Ještě zřetelněji však ve ztvárnění interiéru, a zejména přístrojů. Digitální tachometr s otáčkoměrem svítí z hloubi pod plastovým půlobloukem uprostřed palubní desky, přičemž jsou mírně natočené směrem k řidiči, a už v základní verzi najdete tamtéž palubní počítač s informacemi o spotřebě a průměrné rychlosti. Moderní vzhled podporuje střídmě pojatá středová konzole z falešného hliníku s přehrávačem kompaktních disků a ovladači topení (případně klimatizace, nicméně ta přijde na dodatečných dvacet tisíc.)
Promyšlenost kabiny se netýká jen ergonomie ovládacích prvků a prostoru pro pasažéry, ale také praktického přístupu k cestování. Před spolujezdcem jsou dvě větší uzavíratelné přihrádky, řidič najde další před volantem a dvě malé leží na levém a pravém okraji palubní desky. V základní výbavě všech verzí nechybí posuvná zadní dělená sedadla, díky nimž lze zvětšit kufr ze základních a velmi slušných 273 litrů zhruba o třetinu, a pochopitelně se dají i sklopit. A to je fajn. Fajn naopak není, že podélně nastavitelný volant a výškově seřiditelné sedadlo řidiče patří až do výbavy o sto tisíc korun dražší. To je spíš ostuda.
Neměnná výška sedačky aspoň vyhovuje pohybu po městě. Palubní deska leží vůči řidiči relativně nízko, což poskytuje dokonalý přehled o dění před vozem. Malý a hezky tvarovaný volant umožňuje snadné a obratné ovládání, podporované přesným řízením. A k odvážným manévrům vyzývá rovněž příznivý průměr otáčení, díky němuž lze s Yarisem hbitě kličkovat nejen po parkovištích. Možná jen posilovač by nemusel být tak dychtivý, aby jízda získala na přitažlivosti i na okresních silnicích.
Přeposilované řízení ovlivňuje chování Yarisu překvapivě víc než nejslabší motor v nabídce, litrový benzinový tříválec. Najdete ho také v Toyotě Aygo (v ní má o jednoho kosmetického koně méně) a v ulicích na jeho dynamiku žehrat nebudete. Do padesátikilometrové rychlosti hravě akceleruje za příjemného bublání a s výkonem 69 koní začíná být unavenější až při atakování stovky, což z nuly zvládá za necelých šestnáct vteřin. Vzhledem k tomu, že se spotřebou kolem šesti litrů za jakýchkoliv podmínek se obejdete při 42litrové nádrži hodně dlouho bez tankování a že na dálnici udrží maximální povolenou rychlost i do kopce, dá se Yarisu trocha utahanosti možná odpustit. Prostě ho jen nadměrně nezatěžujte.
Zvlášť záhadný je na Toyotě Yaris nicméně jeden detail. I když má v základní výbavě přehrávač kompaktních disků, ABS s brzdným asistentem, dva airbagy nebo palubní počítač, okna stahujete kličkou a zamykat musíte každé dveře samostatně. Okolo pětidveřového provedení se tak docela nachodíte. Až donedávna jsem přiživoval chatrnou domněnku, že to by se u vozu za bezmála 280 tisíc už stávat nemuselo. Ach jo. Optimismus je skutečně opium lidstva.

Toyota Yaris 1,0 VVT-i
Motor: zážehový tříválec
Objem: 998 cm3
Max. výkon: 51 kW
Převodovka: 5stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost: 155 km/h
Průměrná spotřeba: 5,4 litru na 100 km
Základní cena: 264 900 Kč

Klady
+ nízká spotřeba
+ prostorný a kvalitní interiér
+ CD a palubní počítač v základu

Zápory
– přeposilované řízení
– slabší motor v případě, že Yaris naplníte
– nemožnost plného nastavení volantu a sedadel