Za to Oscar nebude

26. října 2015, 00:00 - PAVEL PÁRAL
26. října 2015, 00:00

Z boje o dopravní podnik a podobu celé pražské politiky se v závěru minulého týdne stala hororová komedie

Nový pražský film Je třeba zabít Ďuriše z produkce Andreje Babiše režírovaný Adrianou Krnáčovou měl být původně akční podívanou. Na konci jako obvykle zvítězí dobro nad zlem a citlivý divák pocítí úlevu nad tím, jak jde svět kupředu ke světlým zítřkům. Minulý týden se z boje o pražský dopravní podnik a podobu celé pražské politiky ale stala tak trochu hororová komedie, o jejímž vyústění evidentně nic netuší ani autor scénáře. Poté, co si partaje pražské koalice v noci ze čtvrtka na pátek navzájem podřezaly své vlastní radní, lze už čekat cokoli.

DPP, OTŘES SE

Dopravní podnik hlavního města Prahy je dlouhá léta klíčem k vlivu ve městě a také ke slušným penězům z každoročních miliardových zakázek. Jeho současný generální ředitel Jaroslav Ďuriš to dobře ví. Ve firmě pracoval dlouhá léta a prošel jí od píky. Zná vlivné lidi v Praze, rozumí jejich zájmům a umí se otáčet a držet si svou pozici.

Měl vždy blízko k sociálním demokratům a ti ho také na generálské místo dosadili. Není divu, že měl vztah i k oběma dosud klíčovým hráčům pražského magistrátu Karlu Březinovi i Radmile Kleslové. A ti zase mají své vazby na pražské šíbry z dob, kdy město ovládali socialisté s ODS a DPP se stal oslíčkem, otřes se. (Kleslová byla sociální demokratkou ještě nedávno a udělala politickou kariéru v Praze 10, tedy pod patronátem Tomáše Hrdličky.)

Ďuriš je momentálně ve své pozici velmi dobře opevněn, protože dozorčí radu kontrolují lidé od Březiny a Kleslové. A tak ho příliš neohrozí ani nějaký ten skandálek, jako jsou výtahové nahrávky z advokátní kanceláře Brož, Sedlatý, o nichž informujeme v tomto vydání týdeníku Euro.

Zvlášť po tom, co se odehrálo v závěru týdne, se Babiš výměny ředitele DPP asi hned tak nedočká. Parta kolem Kleslové a Březiny však nemůže odolávat navěky a k výměně nakonec dojde. Není ale vůbec jisté, zda půjde o změnu k lepšímu, když kolem ANO je personálně pusto a naděje na zlepšení není. Je tak otázkou, koho vlastně má Krnáčová nachystaného, protože na nějaká dlouhá výběrová řízení opravdu není čas.

PROBLÉM JE JINDE

Ale ono o toho generálního ředitele vlastně až tak moc nejde, protože pražská doprava má větší problém, než jsou sporné zakázky, kde se situace přece jen od dob Martina Dvořáka posunula k lepšímu. Potíž leží mimo dopravní podnik v pražském zastupitelstvu. Městští politici by si měli konečně uvědomit, že současný rozsah a kvalita městské dopravy jsou vysoko nad dlouhodobými rozpočtovými možnostmi Prahy.

Provozní dotace na pražskou městskou dopravu dosahuje čtvrtiny městského rozpočtu a tento podíl vzroste v příštích několika letech až na čtyřicet procent, pokud nedojde k zásadním změnám v politice. Ve velkých evropských městech se ten podíl pohybuje kolem pěti až deseti procent.

Hloupé politické rozhodnutí právě se rozpadající magistrátní koalice razantně zlevnit už tak nejlevnější předplatní kupony v Evropě tu katastrofální situaci ještě zhoršilo. Náklady rostou i s otevíráním nových úseků metra, kdy nejde ani tak o investiční náklady, na něž může přispět Evropská unie, ale o provoz, protože tramvaj převeze lidi výrazně levněji než metro. Jen krátký úsek z Dejvic do Motola stojí na provozu stamiliony navíc. O fantazírování s budoucí trasou D nemluvě. A to se výměnami ředitelů fakt nevyřeší.

O autorovi| PAVEL PÁRAL paralp@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
3 věci, na které není dobré zapomínat před odjezdem na služební cestu
Daňové přiznání za rok 2017: Změny u daňového zvýhodnění na děti a daňového bonusu
Bez potřebné doby pojištění vám důchod nedají
Auta
Retro: Kolik stála nová auta v listopadu 1989 a o kolik…
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce rozsvítí tyto kontrolky?
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Technologie
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Procesory ARM proráží už i v superpočítačích. Na ThunderX2 s jádry Vulcan sází sám Cray
Parádní akce: Samsung Galaxy S7 za 8200 Kč a S7 Edge za 10 600 Kč
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Mlácení dělníků, smrt v kantýně aneb Jak se dělá iPhone X
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít