Menu Zavřít

Vypadáte hůř!

25. 3. 2005
Autor: Euro.cz

To může mít jen dva důvody: 1. Nemáte stylistu. 2. Máte stylistu.

Potetovaná Portorikánka, brýlatá studentka, sexy tanečnice, krátkovlasá barmanka, nevkusná kovbojka a dýdžejka s afro „řepou“ na hlavě. Každá vypadá úplně jinak, ale přitom je to stále tatáž osoba: Jennifer Lopez mění pouze image. Jinak je na tom vyzáblý, dlouhovlasý kluk. Ten se mění v Jennifer Lopez; pomocí skalpelu, silikonu, depilace a našitých vlasů. Co je ještě změna image, a co už změna osobnosti?

Během uplynulých sta let se zásadně posunulo vnímání lidského těla a zevnějšku. Image a krása se staly tím nejdůležitějším na světě, nástrojem obchodu, politiky i smyslem života. Hranice „vnějšího“ podle filozofa Baudrillarda překonaly mezník lidské kůže a vztahují se nyní i na to, co je pod ní. Fetišismus, fitness, frajerství a fajn nálada jsou tím hlavním, o co v postmoderní společnosti jde. „Žijeme v éře prázdnoty,“ tvrdí myslitel Gilles Lipovetsky.

Zrodila se hotová galaxie nových pojmů a povolání, které spojuje heslo „vypadat skvěle“. Image-making, bootilicious, refresh, styling, body modifications, trend-setting… Nestačí mít krejčího nebo návrháře. Abyste se v tom vyznali, potřebujete stylistu, image-makera, vizážistu, hair stylistu, plastického chirurga a osobního nákupčího. O manikúře, solárku a power józe ani nemluvě. Když vypadáte dobře, považuje se za samozřejmé, že na to odborníky máte. A když ne, řekne se, že je potřebujete. Ale jsou schopni změnit vás k lepšímu?

Stylistka Elen Švarcová, která spíše než s popovými celebritami spolupracuje se zákazníky a zákaznicemi z řad manažerů a byznysmenů, namítá, že její klienti vlastně žádnou změnu stylu nepotřebují. „Jsou to osobnosti. Sami si vytvořili vlastní styl, který jim vyhovuje. Nemají ale většinou čas ani náladu shánět po obchodech oblečení a číst módní časopisy.“ K čemu tedy potřebují stylistku? „Já za ně sleduji módní trendy, a když něco potřebují, vím nejlépe, kde to seženu,“ vysvětluje Švarcová.

Také kadeřník (pardon, „hair-stylist“) Jan Florian sází hlavně na vytvoření dlouhodobého vztahu. „Když ke mně přijde zákaznice, kterou neznám, a hned chce ostříhat nakrátko dlouhé vlasy nebo prosazuje styl účesu, který se k ní nehodí, tak ji tak neostříhám. Potřebuji znát nejenom kvalitu jejích vlasů, ale také životní styl, vkus a osobnost. O účesu se potom radíme společně.“ Ale jak to může za hodinku posezení u kadeřníka poznat? „Všímám si samozřejmě stylu oblečení, ale i detailů, jako jsou třeba pohyby těla. Žena se musí v účesu dobře cítit nejenom po tom, co vyjde ze dveří kadeřnictví, ale i za týden nebo za měsíc,“ dodává Florian.

Extrémních případů, kdy chtějí lidé změnit nejenom svou vizáž, ale celou identitu, ovšem přibývá. Spolu s pokroky na poli plastické chirurgie se také stávají viditelnějšími. Už nejde jen o botulotoxinové injekce a silikonové vycpávky, které proměnily ulice New Yorku a bary Los Angeles v promenády prsatých androidů bez mimiky. Japonky podstupují operace, které jim zakulacují oči i zadeček jako na běžícím pásu. K dokonalé iluzi nevinných holčiček si nechávají zpět přišívat i panenskou blánu.

Také u nás prohlašuje od přírody baculatá šéfredaktorka ženského týdeníku, že liposukce je úplně v pohodě a vylepší zadek i té poslední ženské v kravíně. Ostatně to vyzkoušela sama na sobě. O nové oddělení estetické chirurgie se mimochodem nedávno rozšířilo i českobudějovické Sanatorium Art, specializované na oplodnění in vitro. Zeptala jsem se jeho ředitele Radka Thalera, co si Jihočešky nechávají nejčastěji opravit: „Musím přiznat, že stále vedou úpravy poprsí, nejčastěji zvětšení. O liposukci je taky velký zájem, stejně jako o úpravu očních víček, nosů nebo rtů.“ Mezi zákazníky jsou samozřejmě celebrity, ale převažují „normální lidé“. „Máme také hodně pražských a zahraničních klientů,“ dodává Thaler. Zdá se, že důvodem k návštěvě jižních Čech přestávají být přírodní krásy.

Zatím k nám nedorazila vlna reality-show, jejichž námětem jsou přeměny vizáže pod nožem chirurga v přímém přenosu (ale můžeme je sledovat třeba na MTV v pořadu I want a famous face). Ani odstrašující příklad rozpadajícího se Michaela Jacksona neodradil mladého Američana Michaela, aby si splnil svůj sen: nechal se „přeřezat“ na Jennifer Lopez (a změnil si jméno na Jessica). Pomohlo k tomu odsátí a zpětná transplantace tuku na požadovaná místa, prsní a hýžďové implantáty, úprava bradavek, zvětšení rtů, vytažení obočí, snížení linie vlasů pomocí transplantace a tak dále. Bezprostředně po zákroku vypadal jako monstrum z nejhoršího hororu. Za pár týdnů už působil jako sexy modelka. Nezdálo se ale, že by byl docela spokojený. Nezískal totiž měkce ženské pohyby. To muž, který se nechal předělávat do podoby hada, se naučil i mrskat rozeklaným jazykem. Jiný Američan, jehož cílem je vypadat jako tygr, se naučil řvát. Jako lev.

Zato mému známému stačilo vyměnit jen kalhoty a brýle, abych ho okamžitě začala podezřívat, že se dostal do spárů stylisty. „Kdepak. Šel jsem odpoledne po nábřeží a nestačil jsem na chodníku uhnout třem opilým gorilám. O jednoho z nich jsem se omylem otřel ramenem a už jsem jí držel. Upadl jsem, roztrhnul si kalhoty a brýle mi nechtěně rozšlápl pán, který mi je pomáhal hledat,“ přiznal subtilní intelektuál Honza. Podruhé narazil šťastněji – na šikovného optika, který mu pomohl vybrat správné brýle. Výraznější stylové obroučky od japonského designéra dodaly příjemnému vědátorovi sexy šmrnc.

Dostáváme se k zásadní otázce: potřebujete změnit styl či šatník, abyste se cítili a vypadali lépe? Taneční hvězda Wade Robson se během své show převlékl asi tisíckrát, ale vypadal pořád stejně. Ostatně kdyby si oblečení odpustil úplně, bylo by to asi vůbec nejlepší. „Mít co na sebe“ je totiž relativní pojem. Beckhamovi, manželka Toma Hankse nebo ropné princezny nakupují od nejznámějších návrhářů rovnou celé kolekce. Přesto si je módní bulváry berou kvůli tomu, co mají na sobě, často na paškál. Honzy v nových brýlích si ani nevšimly.

Stylisté to přitom nemají lehké. Měli by dobře znát váš životní styl, vkus a osobnost, a podle toho důmyslně vytvářet (a probírat) šatník. I tak si ale Victorie Beckhamová na svou stylistku postěžovala, že jí neustále kupuje minisukně, přestože dobře ví, že ONA je nesnáší. Stylisté celebrit navíc vytvářejí kompletní „looky“, dohlížejí tedy nejen na oblečení, ale také na účes, make-up, doplňky, a dokonce na interiér či osvětlení. Že se většinou jedná o pečlivě připravované mediální události, není třeba dodávat, ale od toho tu jsou zase mediální poradci.

Říká se, že móda se mění, ale styl zůstává. O to těžší je ale říci, co je ještě móda a co už styl. Vraťme se k Jennifer Lopez. Je to absolutní módní ikona, trend-setter i majitelka vlastní módní značky. Oblečení, doplňky, účesy i celkový vzhled mění jako epileptický chameleon, ale přesto zůstává něco, co poznáváme jako „JLo“. Tedy – pokud jste se také nechali podle Jennifer kompletně přeřezat, aspoň v to doufejte. Co kdyby JLo opravdu změnila image?

Jak poznáte dobrého stylistu?
Nejprve se musíte rozhodnout, co vlastně chcete: dobře vypadat, nebo šokovat? Ideální je nenásilně šokovat tím, jak dobře vypadáte. Pouze šokovat není nic složitého - ale na to radši vyražte do Ptákovin.

Dobrý stylista:
• dobře vypadá, ale nebere to dogmaticky
• nekritizuje vaše ponožky s kočičkami, protože ví, že vy je bezmezně milujete
• vyzná se v módních trendech a pravidlech, ale spoléhá hlavně na svoji intuici
• nejprve vás chce dobře poznat, teprve potom navrhne změny
respektuje váš rozpočet
• nebude vám cpát šarlatánské tipy jako „žlutá kravata prozrazuje váš kladný vztah k penězům, červená k ženám, růžová k mužům“
• nenavrhne vám radikální změnu, preferuje spíš postupný vývoj

Špatný stylista:
• pracuje pro české „celebrity“
• vnutí vám oblečení, ve kterém budete vypadat a cítit se jako prostitut/ka
• ostříhá vás nakrátko a nabarví naoranžovo nebo načerveno
• bude tvrdit, že jehlové podpatky udělaly z exministryně Gumídka přitažlivou ženu
• pustí vás polonahou na oficiální foto vlády
• vytáhne našprtané poučky a cizí termíny, kterým sám nerozumí

Za kolik?
V Česku stojí první konzultace se stylistou, trvající zpravidla minimálně dvě až tři hodiny, od dvou tisíc korun. Tím ale celý proces teprve začíná, jde o počátek dlouhodobějšího vztahu. Extrém, kdy stylista je „jen“ jednorázové zboží, najdeme například v Anglii - po internetu ho seženete na jeden den od zhruba devadesáti až sta liber.

Fenomén neprané bundy

Anglická firma Barbour vyrábí již po desetiletí stále stejné typy bund z voskovaného plátna. Původně sloužily především k lovu, rybaření či jízdě na koni – proto jsou „thornproof and waterproof“, tedy odolné proti vodě a trnům, což se v Británii obzvláště hodí. Posléze se tyto bundy staly módním fenoménem a dokonce symbolem (post)yuppieovské generace, kterou německý publicista Florian Illies nazval „Generace Golf“. „Rozhodnout se mezi zelenou a modrou bundou Barbour je pro nás těžší než volit mezi CDU a SPD,“ tvrdí Illies. Barbour se v Německu stejně jako v Itálii stal značkovým fetišem podobně jako ponožky od Bosse či spodky od Kleina. Italové dokonce přizpůsobili jeden typ speciálně pro jízdu na skútru. V domovské Anglii si ale stále drží pověst praktického oblečení, které je přijatelné ve všech sociálních vrstvách jakkoli staré či obnošené. Barboury totiž vydrží neskutečně dlouho – nesmějí se ovšem prát ani chemicky čistit, pouze jednou za čas obnovit voskovou impregnaci. Přesto jsou podle Angličanů sexy. Objevíte-li se v této staré, ošoupané a smradlavé bundě a holinkách na cornwallských útesech, kde se natáčí většina romantických slaďáků, věřte, že se o vás místní milionáři poperou (empiricky doloženo autorkou). Ale v Čechách si od vás kvůli pověstné „vůni“ impregnace odsedne i bezdomovec v tramvaji.

Slovníček pojmů
Styling: Forma výběru, kombinace a aranžování prvků, které dohromady vytvářejí určitou harmonii, nebo naopak provokují disharmonií. Projevuje se v nejrůznějších oblastech módního světa - fashion styling (módní), hair styling (vlasový), interior styling (dekorace či aranžování interiérů či jeho prvků – prostírání, květin apod.). Nejčastěji se pojem styling používá ve smyslu vytváření jedinečného, osobitého módního projevu či vkusu určité osoby, který bývá často vytvářen placeným odborníkem - stylistou.

Stylista/ka: Podle některých definic osoba „placená za to, aby vás přesvědčila, že jste krásní a báječní jak navenek, tak v jádru duše“. Nejčastěji však osoba placená za to, že vytváří či pomáhá vytvořit osobitý módní styl odívání, líčení, účesů a doplňků; pod definici spadají také pojmy jako personal stylist (osobní stylista), wardrobe consultant nebo personal shopper (pomáhá vám vytvořit optimální šatník dle vašeho vzhledu, životního stylu a vkusu).

• Image-maker: Nejčastěji stylista/ka, který ve spolupráci s mediálním poradcem vytváří kompletní pozitivní a důvěryhodný mediální obraz politiků či jiných osob veřejného zájmu, přičemž se mu to může podařit, ale v Česku je to nevídané.

• Vizážista/ka: Rozdíl mezi vizážistou a stylistou často nepostřehnou ani oni samotní, ale vizážista se spíše specializuje na make-up a kosmetické prvky, zatímco stylista vytváří celkový dojem.

• Make-up artist: Maskér.

• Hair stylist: Kadeřník, který vás neostříhá podle toho, jak to chcete vy, ale jak to chce on. Měl by to být špičkový profesionál, také mu za to zaplatíte více než holiči v Hygii.

Look: Celkový vzhled.

Trend-setting: Určování toho, co je nebo bude trendem. Už dávno není výsadou návrhářské lóže. Záleží na každém, zda chce trendy nosit, diktovat nebo ignorovat.

Barevná typologie: Zaklínací magie stylistů a vizážistů obvykle nižší kategorie, kdy vám podle barvy vlasů, očí a pleti přiřadí určitý barevný typ na škále „jaro-léto-podzim-zima“ a doporučí, které barevné odstíny nosit a které ne. Opravdu dobrý stylista se ale řídí spíše intuicí a zvažuje také další faktory, jako strukturu materiálu, druh osvětlení, doplňky a další.

BRAND24

Body modifications: Extrémní chirurgické úpravy těla s cílem dosažení určitého estetického ideálu (od aplikací různých kovových částí do kůže či pod kůži až po kompletní změnu vzhledu do podoby tygra, hada, celebrity apod.).

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).