Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Pomozte ochránit uživatele internetu a zachovat svobodný internet

12. září se bude v Evropském parlamentu hlasovat o evropské směrnici o autorském právu.…

Konference o coworkingu TechoCon 2018

Kanceláře se čím dál rychleji mění, práce v nich stejně tak. Jak funguje moderní…

Konec výmluvám a začátek mluvení anglicky se blíží!

Lidský druh je mistrem ve vymlouvání se. Vymlouváme se na počasí, na únavu, na děti, na…

Víte, do jaké kategorie patří váš vůz?

30. října 2017, 00:00 - Václav Herz
30. října 2017, 00:00

Přinášíme stručný přehled pro základní orientaci Střední třída, nižší střední třída nebo snad SUV? Oficiálně žádné škatulky ne existují. Vždyť i Evropská komise před časem uvedla, že „hranice mezi segmenty jsou neostré“. Jednou z možností je rozdělení podle objemu motoru, délky vozu či jiných kritérií, ale definitivní slovo ještě nepadlo.

Většina modelů totiž s každou modernizací

postupně naroste. Například VW Golf v první generaci měřil na délku 3705 milimetrů, zatímco současná řada má délku 4255 milimetrů, narostla tedy o více než půl metru. „Podle mého názoru by se mělo při umisťování do jednotlivých segmentů vycházet z velikosti rozvoru (vzdálenost mezi oběma nápravami – pozn. red.), každé jiné měřítko je zavádějící,“ říká Tomáš Vaněk, PR manažer společnosti Auto Palace Group. „Karosérie rostou, výbavy se mění, s nimi i ceny.

Nicméně stále platí to, že kam automobilka svůj model zařadí, tam také je,“ dodává.

Společnost Médea Research, která sleduje registrace nových vozidel v České republice, přišla s rozdělením osobních vozů na sedm základních segmentů, kde nejdůležitější roli hraje velikost. Dělení převzala od společnosti JATO Dynamics, která slučuje statistiky prodejů z jednotlivých evropských států. V kategorizaci chybějí v současnosti módní vozy SUV. Ty jsme proto zařadili jako samostatnou kategorii číslo osm.

Minivozy

Ideální auto do velkého města, protože jejich délka kolem 3,5 metru umožňuje snadnější parkování. Typickým příkladem je Fiat 500 (délka 3546 milimetrů), dalšími zástupci jsou Toyota Aygo, Citroën C1 či Peugeot 108. Konstruktéři některých značek dokážou s vnitřním prostorem překvapivě kouzlit, jako je tomu například u modelu Hyundai i10 (délka 3665 mili metrů, rozvor 2385 milimetrů).

Malé vozy

Délka už překračuje hranici čtyř metrů, a proto si tyto modely dělají nárok na status rodinných vozů. Zastupují je například Škoda Fabia, Hyundai i20 či Renault Clio.

Nižší střední třída

Nejžádanější kategorie vozů na českém trhu. Vozy zde zařazené se mohou značně lišit ve výbavě a rozdíly mohou být doslova propastné. Kupříkladu Hyundai i30 má již v základní ceně celou řadu asistenčních systémů. Nabízí prostorný interiér (délka 4340 milimetrů, rozvor 2650 milimetrů) a kvalitní jízdní vlastnosti. Oproti tomu Škoda Rapid je konstruována na základě malých vozů (délka 4304 milimetrů, rozvor 2602 milimetrů), takže logicky nemůže nabídnout tolik vnitřního prostoru jako „ítřicítka“. Rapid navíc nenabízí pokročilé asistenční technologie v základu, ale za příplatek. Například tempomat vyjde na 12 tisíc korun.

Střední třída

Někdy nazývána „manažérská třída“. Sem patří vozy přesahující délku 4700 milimetrů, což umožňuje pohodlné cestování na velmi dlouhé vzdálenosti. Mezi reprezentanty této kategorie náleží třeba VW Passat (délka 4767 milimetrů), Ford Mondeo (4871 milimetrů) nebo Toyota Avensis (4750 milimetrů). Už v základu mají tyto vozy nejmodernější bezpečnostní prvky a asistenční systémy.

Vyšší střední třída

Jen kousíček pod luxusní třídou co do výbavy a velikosti vnitřního prostoru. Jejich cena překračuje milionovou hranici. Jako typické představitele můžeme uvést například BMW řady 5, Audi A6 nebo Mercedes-Benz E.

Luxusní třída

Zřetelným znakem této třídy jsou top materiály v interiéru stejně jako velkorysý prostor a pohodlí. Této třídě v Evropě dominují německé značky (Audi A8, BMW řady 7, Mercedes-Benz S).

Sportovní vozy

Tady je to jasné. Důraz je kladený na dynamiku jízdy a důležité jsou řidičské zážitky majitele. Najdeme zde ikony třídy, jako je Porsche, Ferrari, Lamborghini a Maserati.

SUV a crossovery

Velmi oblíbená kategorie vozů, která se stala trendem doby. Oblibu si získávají tzv. crossovery, tedy městská provedení, která převzala od SUV některé karosářské prvky, jako třeba vyšší stavbu. Ve výrobě jsou všechny velikosti od malého Suzuki Ignis přes Hyundai Tucson až po Bentley Bentayga.

O autorovi| Václav Herz herz@mf.cz


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Máte alergii na podzim?
Studenti a podnikání: 6 věcí, na které si dát pozor
Kolik vás bude stát, když vám ukradnou peněženku?
Nabídka ropy roste na rekordní úrovně
O kolik se od ledna zvýší důchody?
Auta
Opel Combo Life je zajímavá alternativa k MPV (české ceny +…
Jaguar E-Type, Range Rover a Land Rover Series I: Za volantem britských klasiků
Práva poškozených při dopravní nehodě: Krácení odškodnění pro nepřivolání policie
Za řídítky KTM 790 Duke: Skalpel, prosím
Peugeot veze do Paříže koncept nového kupé. Bude to nástupce slavné 504?
Technologie
Sony vzkřísilo legendu: znovu vydá první PlayStation s HDMI a dvacítkou her
Jaké funkce Microsoft odstraní z Windows 10 v rámci aktualizace October 2018 Update?
Vyjdou 7nm procesory AMD s jádry Zen 2 až v druhé polovině roku 2019?
Vyšel Chrome OS 69. Podporuje linuxové aplikace a předvádí nový kabát
Je Windows 10 build 17763 finální vydání? Novinky na všech „insiderských“ úrovních
Hry pro příležitostné hráče