Velmi rychlé vteřiny - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Velmi rychlé vteřiny

, Tomáš Pohanka,
Velmi rychlé vteřiny
Zdroj: Euro.cz

Porsche Carrera S mu neujede, a navíc je pro čtyři

Čas, jak známo, je relativní. Sedmnáct vteřin může vypadat jako okamžik, nebo celá věčnost. Po sedmnácti vteřinách hry vsítil na posledním mistrovství světa ve fotbale Turek Hakan Sükür nejrychlejší gól šampionátu, po rekordních sedmnáct vteřin se počátkem října podařilo vědcům z Ústavu kvantové optiky Maxe Plancka u Mnichova uchovat samostatné atomy rubidia. Neptejte se mě jak, ale prý to pomůže při vývoji kvantových počítačů. Shodou okolností se zhruba v té době konala na brněnském okruhu česká předpremiéra Audi RS 4, jehož test jste za sedmnáct vteřin dočetli až sem. RS 4 za stejnou dobu stačí brutálně zařvat a vystřelit z nuly na dvoustovku. A ještě mu zbudou čtyři desetiny k dobru.
Myšlenkové postupy odpovědné osoby z Ingolstadtu, která dávala dohromady základní výbavu Audi RS 4, jsou mi záhadou. Nejspíš by si zasloužila Nobelovu cenu za mír a rozhodně víc než někteří z laureátů. Samozřejmě pokud chcete, aby vám do řízení někdo mluvil, můžete si připlatit za navigaci. Jinak ovšem není potřeba vůbec nic. Kabině dominují hluboké sedačky Recaro, jejichž bočnice lze přifouknout jak v oblasti zad, tak stehen. U podlahy se lesknou hliníkové pedály a atypický, v dolní části zploštělý volant vévodí palubní desce. Na něm je navíc kromě všudypřítomného loga RS 4 tlačítko s písmenem S, s nímž je život ještě o něco veselejší.
V základní výbavě plní Audi svůj primární cíl: být nelítostným nástrojem rychlosti. Tomu slouží benzinový osmiválec a jeho 420 koní. Své si ale odvede také vylepšený systém pohonu všech kol quattro, jehož popis se točí kolem výrazů „asymetrický“ a „dynamicky regulovatelný“. Nehledě na temný jazyk automobilek, RS 4 s ním dokáže chytřeji reagovat na okolnosti na vozovce. Je-li to nutné, pošle systém přes osmdesát procent točivého momentu na zadní kola, díky čemuž se vůz téměř bezezbytku vypořádává s přirozenou nedotáčivostí. Přední část karoserie pod nadvládou aluminia usiluje o totéž – minimalizovat trauma z obrovského motoru vpředu.
Osmiválec tam ovšem neleží nazdařbůh. Jeho fascinující zátah od nízkých otáček (už těsně nad dvěma tisíci je k dispozici skoro všechen točivý moment) promění ve statický objekt víceméně všechny automobily na silnicích. Tlačítko s písmenem S situaci nadále vylepšuje. Odezva na plyn se zrychlí, bočnice sedadel řidiče obemknou co nejtěsněji a živelný řev motoru se rozléhá všude kolem. A to je jen začátek.
Na závodní trati se Audi cítilo jako Superman na Kryptonu. Velmi dobře vyvážený vůz sice tu a tam v zatáčkách musela krotit elektronická stabilizace, jenže to už se ručička na tachometru pohybovala ve značně nelegálních oblastech. Neméně omračující zážitek připravuje řízení, které je to nejpřesnější, které jsem kdy v jakém Audi zažil. Lehce zapadající rychlosti šestistupňové řadicí páky jsou ve sportovním automobilu samozřejmostí a brzdy při extrémní zátěži na okruhu ani jednou nezakolísaly. Kdyby pršelo, budou se i samy sušit. A to není vtip. Jen jednou věcí si nejsem jistý. Hladký asfalt autodromu totiž ani náhodou nenapověděl, jak bude podvozek RS 4 reagovat na obyčejné české silnice. Zda nebude příliš tvrdý a příliš nepohodlný, aby se dalo Audi používat pro každodenní ježdění. Mám však silné podezření, že by to mohlo fungovat.
Natolik úchvatné prožití rychlosti poskytuje vůz, který vzešel z obyčejného manažerského sedanu. Zachoval přitom mnohé z jeho charakteristik, které se běžně označují za praktické. Pohodlně se v něm svezou čtyři pasažéři a nabízí slušně prostorný kufr. Navenek umí být okázalý (když zvolíte křiklavou červenou nebo žlutou barvu), jelikož ale v Audi zbytečně neplýtvali spoilery, dokáže se tvářit také nenápadně. Klíčové slovo zní „univerzální“.
První eresčtyřky by se měly v Česku objevit počátkem jara, později přibude rovněž verze s karoserií kombi. Vyčerpávající základní výbava zahrnuje vše od automatické klimatizace po parkovací senzory a xenonové světlomety. Z prvků potřebných na okruh chybí jen sportovní podvozek. Za necelé dva a čtvrt milionu nemá RS 4 daleko k dokonalosti. Hlavně nezapomeňte, že v akceleraci na stovku je Audi stejně rychlé jako Porsche Carrera S. Pokud stihnete mačkat stopky, najdete je v palubním počítači.

Audi RS 4
Motor zážehový osmiválec FSI
Objem 4163 cm3
Max. výkon 309 kW
Převodovka 6stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost 250 km/h*
Průměrná spotřeba 13,7 litru na 100 km
Základní cena 2 217 300 Kč
* elektronicky omezeno

Klady
– úžasný osmiválec
– sedačky Recaro
– výborné jízdní vlastnosti

Zápory
– mírná nedotáčivost