V Evropě se rýsuje konkurent Boeingu

17. září 2012, 00:00 - (hyk)
17. září 2012, 00:00

Letecký průmysl

Britská zbrojovka BAE Systems jedná o spojení s evropským holdingem EADS, mateřskou firmou výrobce letadel airbus. Seriózní námluvy údajně začaly v červnu. Hlavním důvodem případné fúze je snaha čelit poklesu výdajů na obranu v Evropě a ve Spojených státech. V případě, že k ní dojde a posvětí ji antimonopolní úřady, vznikne globální zbrojařský koncern se zaměřením na letectví, který velikostí předčí i americký Boeing. Ten odvětví momentálně kraluje. „Nevnímáme to jako zásadní hrozbu,“ uvedl pro agenturu Reuters generální ředitel Boeingu James McNerney.

Jak BAE Systems, tak EADS patří mezi deset nejsilnějších světových společností specializujících se na obranný průmysl. Britský podnik nabízí širokou škálu produktů a služeb pro vzdušné, pozemní a námořní síly.

Má za sebou i jeden nedávný skandál. V roce 2010 dostala firma pokutu ve výši 280 milionů liber za vytváření nepravdivých prohlášení pro americkou vládu týkajících se obchodů v Saúdské Arábii a v Tanzanii. Šlo o nejvyšší penalizaci, kterou musela jakákoli firma v Británii zaplatit.

EADS je evropskou holdingovou společností s francouzsko-německým vedením se sídlem v Nizozemsku. Kromě airbusů vyrábí satelity, helikoptéry a vojenské elektronické systémy. Obě firmy již spolupracovaly na řadě projektů, například na bitevníku Eurofighter. Podle předpokládaného plánu by akcionáři BAE měli v nově vzniklé společnosti získat čtyřicetiprocentní podíl, zbývajících šedesát procent by zůstalo akcionářům EADS.

„Fúze EADS a BAE Sytems by vytvořila velmi silného celosvětového hráče, který by mohl být konkurentem amerických zbrojních koncernů.

To by bylo určitě přínosem,“ říká Jiří Hynek, šéf Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu ČR. Z první desítky světových zbrojařských firem jich totiž sedm pochází ze Spojených států. USA si udržují dominantní pozici na světovém trhu s obranným materiálem, a to i díky státním investicím do průmyslu a technologií.

Hynek zároveň upozorňuje, že rizikem je vznik neefektivního molochu žijícího jen ze svého dominantního postavení na trhu. „To by pak mohlo ohrožovat menší, i když kvalitní evropské společnosti, včetně tuzemských firem,“ dodává.

Termínem pro dokončení vyjednávání určily společnosti 10. říjen. Odhaduje se, že nová jednička na trhu by mohla dosahovat ročních tržeb přes 70 miliard eur.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
3 věci, na které není dobré zapomínat před odjezdem na služební cestu
Daňové přiznání za rok 2017: Změny u daňového zvýhodnění na děti a daňového bonusu
Bez potřebné doby pojištění vám důchod nedají
Auta
Retro: Kolik stála nová auta v listopadu 1989 a o kolik…
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce rozsvítí tyto kontrolky?
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Technologie
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Procesory ARM proráží už i v superpočítačích. Na ThunderX2 s jádry Vulcan sází sám Cray
Parádní akce: Samsung Galaxy S7 za 8200 Kč a S7 Edge za 10 600 Kč
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Mlácení dělníků, smrt v kantýně aneb Jak se dělá iPhone X
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít