Menu Zavřít

Taková dobrá adresa

20. 2. 2004
Autor: Euro.cz

aneb 20 tisíc korun za metr čtvereční měsíčně - žádný problém

V atraktivních výkladech většinou chybí cenovky. Klenotnictví Tiffany, módní salony Calvin Klein, Versace, Salvatore Ferragamo či Yves Saint Laurent se bez nich samozřejmě obejdou. Ulice, která má svou osobitost, eleganci a tradici, se táhne v délce deseti kilometrů od dolního Manhattanu až po Harlem a dělí centrální čtvrť New Yorku - Manhattan - na East Side a West Side. Jmenuje se 5th Avenue a už řadu let si udržuje pozici nejdražší ulice na světě.

Nejdražší zdražuje

Majitelé obchodů tu platí za každý regál o rozměru metru čtverečního 9149 dolarů ročně, jak vyplývá z žebříčku mezinárodní realitní společnosti Cushman&Wakefield Healey&Baker (CWHB). I přes horentní nájemné tvoří nepronajaté prostory na 5th Avenue pouze jedno procento celkových ploch. Jen loni majitelé nemovitostí zvedli ceny o více než dvacet procent, a jak vidno, mohou bez problémů zvyšovat dál. Však on si v ulici, po které projde ročně až 50 milionů turistů, někdo tu a tam náhrdelník za půl milionu dolarů koupí.

Ve světové hitparádě cen šlapou na paty 5th Avenue jedině další newyorské bulváry. Přes osm tisíc dolarů ročně stojí metr čtvereční na East 57th Street, jejíž spojení s 5th Avenue bývá označováno jako zlatá křižovatka. Stejnou sumu si musí připravit podnikatel na Madison Avenue. Výsadní postavení New Yorku na mapě planety podtrhuje například i to, že na proslavené Rodeo Drive v Beverley Hills stačí za metr čtvereční zaplatit pouze 2842 dolarů.

Na otázku, jak se daří Americe, by možná stačilo odpovědět konstatováním, že Severní i Jižní Amerika zaznamenala v roce 2003 nárůst nájmů o deset procent, což je vůbec největší zdražení za posledních pět let. Přitom dobrý rok mají za sebou nejen v USA, ale také v Brazílii a v Argentině. Nejdražší nákupní ulice v brazilském São Paulu, Iguatemi Shopping, kde stojí roční nájemné za metr čtvereční 1617 dolarů, předčila nejnákladnější adresy například v Kanadě, Belgii nebo ve Švédsku.

Lesk, který stagnuje

Občas je slyšet fámy, že Paříž a Londýn už nejsou pupkem Evropy, jenže pařížská Champs Elysées, nejdražší evropská adresa, přijde na 7219 dolarů, 5058 dolarů stačí na Oxford Street a vůbec pařížské a londýnské nákupní adresy nemají v pomyslném evropském žebříčku konkurenci. Jedinou výjimkou je Maněžnoje náměstí na nejlukrativnějším místě ruské metropole. Připravte si tři tisíce dolarů.

Přesto se pod povrchem starého kontinentu cosi hýbe: evropské nájemné sice vzrostlo za poslední rok o tři procenta, ale ekonomická ochablost se projevila v některých městech ve Velké Británii, Francii a v Německu, kde nájmy klesaly dokonce až o 16 procent. O „zvětšování“ Evropy ale svědčí cenový skok, který zaznamenaly země střední a východní Evropy, Španělsko, Irsko (například Patrick Street v Corku zvýšila ceny o 17 procent)a Itálie (římská Via Condotti zdražila o 8,5 procenta).

Haas by se divil i se syny

Jenže co je to proti pražským Příkopům. Ty se zařadily mezi dvacet nejdražších lokalit světa, neboť za roční nájem se platí víc než na nejdražší ulici v Antverpách nebo na vídeňském bulváru Mariahilferstrasse. Konkrétně 1929 dolarů. A roční nárůst: 24 procent.

„Vzestup cenové hladiny ovlivnilo hlavně to, kolik lidí do Prahy zavítalo,“ tvrdí Martin Žížala z CWHB. Cizinci utratí za svetr deset tisíc, za boty dvanáct, a přesto v porovnání se západní Evropou ušetří.

Právě Na Příkopě vyrostla vůbec první obchodní stavba v Praze, a to obchodní dům Haas a synové (číslo popisné 847-4), postavený v letech 1869–1871. V 70. letech 20. století na této adrese sídlil Dům koberců a později prodejna luxusního spodního prádla.

Po převratu se v rekonstruovaných historických domech usídlily značky jako Mango, Zara, Benetton, Adidas a další. „Když jsou v určité lokalitě prestižní obchodníci, lidé si zvyknou tam chodit a nakupovat,“ míní Žížala.

Za limitovaný prostor, který třída poskytuje, jsou obchodníci ochotni stále rostoucí sumy zaplatit. „Úspěch ulice Na Příkopě je dán hlavně tím, že je to pěší zóna,“ komentuje Žížala. „To je velká výhoda oproti Václavskému náměstí. Širokým bulvárem lidé procházejí vždy jen po jedné straně, málokdo přechází. Na pěší zóně je ale vidět do výkladů po obou stranách ulice,“ dodává Žížala. Statistická pravděpodobnost funguje neotřesitelně, čím víc kolemjdoucích, tím víc nakupujících. A tak už v postranních ulicích a v pasážích zaplatí obchodník nájemné poloviční.

Realitní experti předpovídají, že zdejší ceny ještě zdaleka nedosáhly stropu. „Zvyšování ale nebude už tak rychlé,“ poznamenává Žížala. Očekávaný příliv dalších podnikatelů na Příkopy přitom nesouvisí jen se vstupem do Evropské unie, ale i s tím, jak postupně dospívá zdejší trh.

Konečně utrácíme!

Skutečné rekordy však padají v Číně. Navštivte Šanghaj. První, co návštěvník uvidí už z dálky: smršť barevných billboardů a obřích televizních obrazovek, na kterých se promítají reklamní spoty. Největší čínský obchodní bulvár Nanjing Road byl vůbec první komerční třídou ve městě. Dnes budí úsměv, že na počátku 20. století se mohl pyšnit čtyřmi obchodními domy. Nyní se na pěti kilometrech nachází více než 350 obchodních komplexů.

Nanjing Road žije hlavně v noci, kdy jeho prostředí ovládnou barevné poutače a hluk. Prodavači s mikrofony lákají další zákazníky do již tak přeplněných obchodů, z nichž jen největší shopping mall v Šanghaji, No. 1 Department Store, denně navštíví přes dvě stě tisíc lidí. A během svátků ještě o třetinu víc.

Ve večerních hodinách se k podnikatelům v kamenných obchodech přidají trhovci, kteří nabízejí vše od zapalovačů v podobě mobilních telefonů a štěkajících psů až po typické čínské pochoutky, jako jsou vařené kachní pařátky a grilované chobotnice.

Jeden „kamenný“ metr čtvereční tu obnáší 1740 dolarů ročně. Právě nad asijskými trhy loni visela otázka budoucnosti nejhrozivěji. Epidemie SARS obchod sice přibrzdila, ale neskolila nehynoucí lásku Asiatů k nakupování. Po dlouhých letech v komunistické izolaci se Číňané vybavují vším od spotřebního zboží až po zahraniční automobily. A tak ceny pronájmů na Nanjing Road se jen během loňska zvedly o více než 30 procent. Rekordní zdražení ale zaznamenala šanghajská ulice Huaihai Road, kde ceny vzrostly o 51 procent. Trh s více než miliardou lidí představuje pro každého obchodníka takový potenciál, že je ochoten na nějaké riziko zapomenout.

Právě Čína spolu s Jižní Koreou obstaraly pětiprocentní růst nájemních cen na kontinentu. Čína například zdražila průměrně o 16,5 procenta. O tom, že v Číně propukl jeden velký karneval, svědčí, že zájem o maloobchodní prostory měli hlavně obchodníci s potravinami a se zbožím pro volný čas.

Zlaté dno
Nejdražší ulice v jednotlivých státech

BRAND24

země / město / lokalita / nájemné (v USD za m2/rok)
1. USA / New York / 5th Avenue / 9149
2. Francie / Paříž / Champs Elysées / 7219
3. Hongkong / Hongkong / Causeway Bay / 5382
4. Velká Británie / Londýn / Oxford Street / 5058
5. Austrálie / Sydney / Pitt Street / 3334
6. Korea / Soul / Kangnam / 3039
7. Řecko / Atény / Ermou / 3032
8. Rusko / Moskva / Maněžnoje nám. / 3000
9. Německo / Mnichov / Kaufingerstrasse / 2963
10. Irsko / Dublin / Grafton Street / 2646
11. Itálie / Milán / Via Montenapoleone / 2239
12. Švýcarsko / Curych / Bahnhofstrasse / 2223
13. Rakousko / Vídeň / Kärtnerstrasse / 2205
14. Singapur / Singapur / Orchad Road / 2139
15. Japonsko / Tokio / The Ginza / 2123
16. Španělsko / Madrid / Preciados / 2067
17. Norsko / Oslo / Karl Johan Gate / 1930
18. Česká republika / Praha / Na Příkopě / 1929
19. Nizozemsko / Amsterdam Kalverstraat / 1883
20. Dánsko / Kodaň / Ostergade / 1847
Zdroj: CWHB

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).