Táborák dohořel - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Táborák dohořel

, Filip Poštulka,
Táborák dohořel
Zdroj: Euro.cz

Reklamní trh

PRAHA (flp) – Jedenáct let zveřejňovala Asociace komunikačních agentur (AKA) žebříček svých členů podle hrubého zisku. Letošní čísla však budou poslední. Asociace podlehla tlaku agentur, které si publikaci svých hospodářských výsledků – údajně kvůli obavám jejich zahraničních matek ze zkreslování výsledků – nepřejí.
Změna by, jak pro týdeník EURO uvedl ředitel AKA Jiří Mikeš, mohla prospět menším a středním komunikačním agenturám. „Pro velké zadavatele bylo běžné, že si do výběrového řízení automaticky pozvali někoho z top 10 a o menších firmách neuvažovali. Bez vodítka, kterým žebříček AKA byl, budou zadavatelé muset více vycházet z konkrétní práce agentur, což bude právě pro malé a střední firmy dobrou příležitostí,“ tvrdí šéf instituce.
Někteří šéfové marketingu velkých zadavatelů se domnívají, že záměr agentur žebříček nezveřejňovat nebude mít na tuzemský trh zásadní vliv. „Rozhodujeme se podle zkušeností s jednotlivými agenturami, žebříčku AKA jsme nikdy příliš pozornosti nevěnovali,“ tvrdí šéf marketingu Pražských pivovarů Petr Dvořák. Souhlasí s ním i náměstek generálního ředitele České pojišťovny pro obchod a marketing Petr Kopecký, který dříve působil jako šéf jedné z největších reklamních agentur MARK/BBDO. „Žebříček byl málo věrohodný už od začátku, působil jako hra na schovávanou při táboráku,“ domnívá se manažer. Naopak ředitel marketingu jiného velkého reklamního zadavatele, který však vzhledem k úzké vazbě na reklamní agentury nechce být jmenován, soudí, že absence žebříčku znesnadní orientaci na tuzemském reklamním rynku. „Nezveřejnění finančních ukazatelů komunikačních společností svědčí o jejich pokrytectví,“ uvádí zdroj a dodává, „když nás při tendrech přesvědčují o tom, abychom jim svěřili reklamní rozpočet, tváří se jako mistři světa. Když se však mají alespoň částečně odhalit, jejich mistrovství končí.“

Derniéra 2002
Agentura hrubý zisk (tis. korun)
Young & Rubicam 312 597
Leo Burnett Advertising 292 308
Mark/BBDO 280 147
Euro RSCG New Europe 272 058
Ark Thompson 243 500
McCann-Erickson 210 000
Ogilvy & Mather 189 631
Publicis 146 700
BBK Advertising 131 454
Lowe GGK 115 950
Zdroj: AKA