Světlík na konci tunelu

12. září 2016, 00:00 - Pavel Páral
12. září 2016, 00:00

Vítkovice jsou i přes problémy tak silné, že stojí za záchranu Už nad druhou ikonickou firmou Ostravska se stahují hodně tmavé insolvenční mraky.

Po krachu OKD je ve vážných potížích skupina Vítkovice selfmademana Jana Světlíka, až doposud obdivovaného ostravského miliardáře. Klíčové firmy holdingu jsou v insolvenčním řízení a věřitelské banky už odepisují významnou část miliardových dluhů. Přesto lze zodpovědně tvrdit, že Vítkovice s OKD opravdu srovnávat nelze. A nejde přitom jen o jejich nepoměrně vyšší životaschopnost, kterou se zabýváme v tomto vydání týdeníku Euro.

V obou případech je za potížemi nějaké konkrétní rozhodování jejich vlastníků.

U OKD to bylo mohutné zatížení firmy dluhem a odsátí kapitálu v dobách dobrých, které se po poklesu cen uhlí na úrovně z počátku století stalo smrtící, nicméně majitel pohádkově zbohatl a nechal za sebou tisíce zaměstnanců, kteří se svou kvalifikací a zdravotním stavem jen těžko budou hledat práci, a rozsáhlé ekologické zátěže. Obojí přijde daňové poplatníky na miliardy.

Světlík jistě udělal mnoho manažerských chyb v investičním rozhodování i při vstupu do obtížně zvladatelných projektů, jakým je elektrárna turecké společnosti Adularya. Je poněkud neobvyklé, když tak rozsáhlé problémy sevřou fabriku v době, kdy už má být po finanční krizi z nejhoršího venku a lze těžit ze sice jen mírně, ale přece jen ožívající globální poptávky.

O tom, že se do rozhodovacích procesů ve Vítkovicích nějaká ta o něco větší než malá chybička vloudila, asi nelze pochybovat.

Zdraví firmy pak jistě neprospěla Světlíkova krvavá válka s miliardáři Beranem a Komárkem, v níž, jak už to tak občas bývá, není jedna strana bělostná jako padlý sníh a druhá černá jako karvinský antracit. Pravdou také je, že i v tomto případě hrozí, že se bude sahat do kapes daňových poplatníků, protože projekt Adularya je financován Českou exportní bankou, která by, pokud to špatně dopadne, mohla odepsat brutálních patnáct miliard korun. A je fakt, že politický vývoj v Turecku v tuto chvíli Světlíkovi a ČEB zrovna dvakrát nepřeje.

Na druhé straně většina firem v holdingu dokáže dosahovat kladných provozních výsledků, pracovní síla je vysoce kvalifikovaná a nedostatková, takže věřitelům i státu stojí za to spolupracovat na finančním ozdravění skupiny a zachování provozu. A protože se to vyplatí, spolupracovat budou.

Vítkovice jsou navíc producentem vysoce sofistikovaných investičních celků, na něž jsou navázány dlouhé dodavatelské řetězce. A ta produkce má na rozdíl od černého uhlí uprostřed Evropy svou budoucnost. Likvidace nějaké podstatnější části kapacit by byla z hlediska celé české ekonomiky politováníhodná.

Světlík se ale nepochybně bude muset rozloučit se svou představou, že zůstane jediným císařem vítkovického impéria. A to asi není vůbec špatně, protože k některým manažerským rozhodnutím, dnes zjevně nesprávným, nemuselo dojít, pokud by rozhodování nebylo až tak dramaticky koncentrováno do rukou jediné osoby. A dost pravděpodobně se souběžně nějakým finálním způsobem vyřeší vlastnické spory s Karlem Komárkem, které celou skupinu po dlouhá léta zbytečně vysilují.

A svou vlastní pozicí a obchodní politikou se bude muset zabývat nepochybně i vedení ČEB, které zřejmě turecké riziko, jež nyní banku téměř existenčně ohrožuje, poněkud podcenilo. To vyžaduje také trochu kreativnější přístup, než bývá ve státních firmách obvyklý.

O autorovi| Pavel Páral, pavelp@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Víkend bude plný prázdnin: trošku volna a více času
Servisní prohlídka auta na zimu: Kolik stojí a na co se zaměřit
Dlouhá cesta do práce? I na dojíždění a stěhování existuje příspěvek
Babišov: 10 důvodů, proč ANO vyhrálo volby
Investujeme do podílových fondů
Auta
Lotus Elise Cup 260 je další z řady britských specialit.…
Šéf VW Matthias Müller se obul do Tesly: „Vyhazují stovky milionů dolarů z okna“
Video: Podívejte se, jak Tatra zdolala jednu z nejvyšších uměle vytvořených překážek světa
Navrhují automobilky auta na míru bariérovým testům? Nový test IIHS ukázal, že spíše ne
Porsche 911 Carrera T má kratší manuální převodovku a nižší hmotnost
Technologie
Bixby 2.0: hlasový asistent Samsungu se rozšíří i do ostatních zařízení, půjde přes něj ovládat ledničku
Google Pixel 2 je v Česku, ale stojí pořádný balík
Logitech MX Master 2S: jak jednou myší ovládat tři počítače (vyzkoušeno)
Po instalaci Windows 10 Fall Creators Update někomu chybí aplikace. Co s tím?
Chrome 62 má častěji upozornit na nezabezpečené weby. Nějak to ale nefunguje
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít