Studená válka na ostrovech

01. října 2012, 00:00 - Dáša Hyklová
01. října 2012, 00:00

Vyhrocování sporu ve Východočínském moři doléhá na byznys. Tokio ani Peking ve skutečnosti nemají zájem na další eskalaci

Mělo jít o symboliku. Větší demonstraci síly si však Peking nemohl dokonaleji připravit. A také lépe načasovat. Čínské námořnictvo dostalo minulý týden svoji první letadlovou loď. Slavnostní převzetí se uskutečnilo v době, kdy již několik týdnů graduje spor o osm ostrovů ve Východočínském moři. Japonci je nazývají Senkaku, pevninská Čína zase Tiao-jü. Tchajwanci je označují jako Tiao-jü-tchaj.

Není podstatné, že šlo o zrenovované plavidlo, které až do roku 1998 chátralo pod jménem Varjag v ukrajinském přístavu. Ani to, že jej Čína koupila prostřednictvím hongkongského podnikatele, který původně tvrdil, že z něj udělá plovoucí kasino v Macau.

Loď Liao-ning pojmenovaná po provincii, kde byla opravena, tudíž není nejmodernější. Navíc by měla sloužit převážně jako cvičiště pro čínské piloty a námořníky. Nové letadlové lodě vlastní výroby se dočkají až v roce 2015. „Liao-ning nám pomůže efektivně chránit suverenitu, bezpečnost a zájmy našeho rozvoje,“ prohlásil ministr obrany Liang Kuang-lie během monstrózní ceremonie. Nenechal nikoho na pochybách, kam svými slovy míří.

Hrdost, ryby a plyn O ostrovy se hlásí jak Tokio, tak i Peking. A do třetice jsou tu nároky Tchaj-wanu, který říká, že z hlediska historického, zeměpisného, geologického, ale také mezinárodního práva a nakonec i praktického užití patří ostrovy právě pod jeho jurisdikci. Leží pouhých 102 námořních mil od jeho břehů a formálně spadají do tchajwanské správní oblasti Tou-čcheng v kraji I-lan.

Proč nejsilnější asijské ekonomiky svádí tak urputný boj o neobydlené skalnaté ostrůvky, jejichž celková rozloha je všeho všudy 6,3 kilometru čtverečního? Hlavní aktéři se odvolávají na historii a na důležité smlouvy. Velkou roli hraje národní hrdost přerůstající do nacionalismu.

Nezanedbatelný není ani fakt, že ostrovy obklopují vody bohaté na ryby. Dalším důvodem je, že se v oblasti nachází značné zásoby zemního plynu a zřejmě i ropy. Jak Japonsko, tak i Čína si z tohoto pohledu sporné teritorium již zmapovaly. V polovině ledna roku 2005 zahájily společnosti Japan Petroleum Exploration a Teikoku Oil jednání s japonskou vládou týkající se plánů zahájit těžbu zemního plynu nedaleko sporných ostrovů. Nakonec k tomu však nedošlo. Čínu totiž o měsíc později rozezlilo pouhé prohlášení Tokia, že přebírá kontrolu nad 5,6 metru vysokým majákem, který v roce 1988 vztyčili na největším z ostrovů japonští pravicoví aktivisté.

Nejhorší chvilky zažívala oblast v listopadu 2004, kdy se ke břehům Tchaj-wanu přiblížila čínská ponorka na jaderný pohon.

V průběhu dvou hodin pronikla i do japonských výsostných vod a Japonsko vyhlásilo vojenskou pohotovost. Šlo teprve o druhý poplach od ukončení druhé světové války. Peking se k incidentu za pár dnů přiznal a Tokiu se omluvil. Ponorka prý byla na cvičné misi a do vod Japonska se dostala z „technických důvodů“.

Nucený výkup Čína objevila ostrovy ve 14. století a až do okupace Tchaj-wanu Japonskem (1895 až 1945) toto vlastnictví nikdo nezpochybňoval. Situace se zkomplikovala v průběhu druhé světové války, kdy Japonsko zabralo i značnou část pevninské Číny. V roce 1951 se Tokio smlouvou ze San Franciska sice vzdalo dřívějších nároků na cizí teritoria, a to včetně Tchaj-wanu a jeho přilehlých ostrovů. Nicméně dohoda se Spojenými státy z roku 1971 o navrácení prefektury Okinawa, kam ostrovy podle Tokia spadají, vše ještě více zamotala.

USA nemají zájem být zatahovány do územního sporu, nicméně potvrzují, že Senkaku jsou kryté americko-japonskou bezpečnostní smlouvou.

Vlastnictví ostrovů se tedy nevyřešilo ani sedm desetiletí od ukončení válečného konfliktu. O vzájemné provokace není tudíž nouze. Poslední eskalace začala letos v srpnu, kdy do oblasti v den výročí kapitulace Japonska připlula skupina čtrnácti aktivistů z Hongkongu. Japonci pět z nich kvůli porušení imigračních zákonů zatkli a deportovali. Druhý den na tom samém ostrově desítky japonských nacionalistů vztyčily vlajku své země, což vyvolalo další vlnu nevole mezi obyvatelstvem pevninské Číny a Tchaj-wanu. Olej do ohně přilil i nacionalistický starosta Tokia Šintaró Išihara, který přišel s nápadem sporné ostrovy odkoupit. Za tímto účelem Tokio dokonce vypsalo veřejnou sbírku. Vládě Jošihiko Nody nezbývalo než aktivního

primátora předběhnout. Počátkem září uzavřel kabinet předběžnou dohodu o koupi tří z pěti hlavních ostrovů souostroví s dosavadními majiteli ostrovů, rodinou Kuriharových.

Podle japonského tisku částka dosáhla 2,05 miliardy jenů (asi 510 milionů korun).

„Koupě ostrovů ze strany Japonska je nelegální a neplatná,“ zdůraznil čínský prezident Chu Ťin-tchao japonskému premiérovi Nodovi při nedávné schůzce na okraj summitu Rady pro ekonomickou spolupráci Asie a Tichomoří (APEC) ve Vladivostoku. „Čína bude neochvějně hájit svou suverenitu. Japonsko si musí uvědomit vážnost situace a nesmí učinit chybné rozhodnutí,“ dodal. Čínský premiér Wen Ťia-pao v této souvislosti upozornil, že Peking se ve sporu o ostrovy „nikdy nevzdá ani centimetru čtverečního“.

Raději obchod než válku Co následovalo, je známo. Masové protesty v ulicích Pekingu, aerolinky zrušily lety, cestovní kanceláře zájezdy. Čína odložila i oslavy připravované na konec minulého týdne ke čtyřicátému výročí obnovení vzájemných diplomatických styků.

Demonstrovalo se také v Taipei, a to i přesto, že Tchaj-wan má s Japonskem lepší vztahy, než je tomu v případě kontinentální Číny. Na řadu dokonce přišla i vodní děla, kterými japonská pobřežní hlídka odháněla několik desítek tchajwanských rybářských lodí od ostrovů. Vlasteneckou akci rybářů podpořil i tchajwanský prezident Ma Jing-ťiou. Ten se v srpnu pokusil situaci řešit prostřednictvím iniciativy s názvem Mír ve Východočínském moři. Tchaj-wan má však v tomto směru svázané ruce. Peking jej považuje za svoji provincii, navíc míří na ostrov svými raketami.

Stupňování napětí nejvíce pociťuje byznys.

Mnoho japonských podniků včetně nejznámějších značek muselo v Číně na čas zastavit výrobu. Na území kontinentální Číny a Hongkongu přitom působí přes 33 tisíc japonských společností. Přímé japonské investice v Číně loni stouply o 60 procent na jeden bilion jenů. O kvalitní japonské výrobky je mezi Číňany velký zájem, japonské firmy naopak těží z toho, že je mohou v Číně vyrábět. Výzkumný ústav Daiwa Insitute of Research spočítal, že pokud by japonský export během jednoho měsíce klesl na nulu, přišla by země vycházejícího slunce o dvanáct bilionů jenů (154 miliard dolarů).

K vyhrocení sporu přispěly i očekávané události na politické scéně v obou zemích. Japonsko se připravuje na volby a tamní politici vědí, že téma vlastenectví na voliče zabírá. Navíc v době, kdy se ekonomice moc nedaří.

Peking je pro změnu nervózní z blížící se plánované výměny na nejvyšších stranických postech.

Pozorovatelé se domnívají, že i přes rostoucí napětí nemá ani jedna strana ve skutečnosti reálný zájem vyhlašovat kvůli sporným ostrovům skutečnou válku. Incidenty posledních týdnů berou spíše jako hru nervů a demonstraci svalů. Hlavní aktéři ze svých pozic sice neustupují, ale shodují se v tom, že je nutno o nich i nadále vyjednávat. Ostatně v posledních několika desetiletích Asie dokázala, že preferuje spíše „vyrábění“ dalších peněz než otevřené konflikty. Nelze však zaručit, že k ozbrojenému střetu, byť v omezené míře, nedojde nějakou nešťastnou náhodou. l

Vyhrocení sporu se už podepsalo na politické scéně v obou zemích

O autorovi| Dáša Hyklová, hyklova@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Máte už novou dálniční známku?
Rostou ceny bytů i úrokové sazby. Koupit si vlastní byt je tak stále těžší!
Dodavatelé mají nové ceníky elektřiny. O kolik se v roce 2018 změní platby za elektřinu?
Co je dobré vědět o výpočtu zdravotního pojištění?
Kryptoměnová jízda prvních prosincových dní
Auta
Češi milují Škodovky víc než kdy dřív. Letos jich objednali…
Sedm dopravních značek, které řidiči nejčastěji ignorují nebo chápou špatně
Dacia Duster v testech Euro NCAP: Nová generace dostala horší hodnocení
Hyundai i30 N ukáže i 250 km/h, ale za 200 se mu moc zrychlovat nechce
Volkswagen Jetta dostane techniku Golfu a osmistupňový automat
Technologie
Objevily se Ryzeny 2200G a 2400G, první zenová APU pro AM4? A mobilní Ryzen 3
Messenger rekapituluje. V roce 2017 denně obsloužil přes 7 miliard konverzací
Nadupaný iMac Pro je tady. Stojí až 400 000 Kč
Disney oznámil obrovskou akvizici. Za 52 miliard kupuje 21st Century Fox
Tip: Virtuální post-ity pro Windows 10. Sticky Notes podporují už i seznamy s odrážkami
Hry pro příležitostné hráče