Šternberský výprodej

09. března 2015, 00:00 - Jan Hrbáček
09. března 2015, 00:00

Za vyšetřováním auditora v NATO, armádních představitelů a zbrojařů z Excalibur Army je dva roky starý, podezřele výhodný prodej opraven ve Šternberku

Šestnácté výročí členství v Severoatlantické alianci slaví Česko opravdu stylově

– ostudou. Jeden z nejvýše postavených Čechů v NATO, člen mezinárodního výboru auditorů Jan Vylita, přišel v únoru o bezpečnostní prověrku a ze dne na den musel v Alianci skončit. Důvodem bylo vážné obvinění – měl jednat „proti zájmům České republiky“. Následoval vyhazov z ministerstva a minulý týden si pro Vylitu dokonce došli detektivové z Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu (ÚOOZ).

Všechno se točí kolem prodeje Vojenského opravárenského podniku (VOP) ve Šternberku. Ten získala v roce 2013 za v regulérním výběrovém řízení zbrojařská firma Excalibur Army. Potíž, přinejmenším podle Národního kontrolního úřadu (NKÚ), potažmo vyšetřovatelů, je v tom, že Excalibur získal opravárenský podnik jen za 151 milionů korun.

Přitom nedlouho předtím do areálu armáda zainvestovala mnohem víc. „Ve Šternberku šlo o majetek za 274 milionů korun, jehož součástí byla i vybavená montážní hala z roku 2007. Její stavba stála 219 milionů korun,“ uvedla ke kontrole mluvčí NKÚ Olga Málková.

Právě kvůli této pro stát nevýhodné transakci, kterou z titulu své funkce na ministerstvu posvětil, je Vylita nyní vyšetřován. Pochopitelně v tom není sám. Vylitu a zbrojaře Jaroslava Strnada, jemuž Excalibur Army patří, detektivové jen vyslechli. Zato šéf armádní logistiky generál Vladimír Halenka, bývalý šéf Vojenského opravárenského podniku Adolf Vermiřovský, bývalý šéf sekce pro nakládání s nepotřebným majetkem Josef Lachman a jeho podřízený Roman Pavlík byli dokonce už obviněni.

Lukrativní motory Detektivové sledovali aktivity státních úředníků a byznysmenů delší dobu. Zajímalo je především to, jaké náhradní díly a údajně nepotřebný vojenský materiál společnost Excalibur při koupi šternberských opraven získala. ÚOOZ pracuje na popud Vojenského zpravodajství a Vojenské policie s tezí, že se zbrojaři snažili získat sortiment vysoké hodnoty za výrazně nižší ceny. „Šlo o tankové motory, letecké baterie nebo pásy k bojovým vozidlům pěchoty,“ sdělily týdeníku Euro dva na sobě nezávislé, důvěryhodné zdroje. S ohledem na citlivost tématu si přály zůstat v anonymitě. Pro policii je klíčová komunikace mezi všemi zúčastněnými, proto je odposlouchávala, aby zjistila, které věci měly být z armády prodány Excaliburu za výhodné ceny. Například jen na tankových motorech mohl Excalibur vydělat desítky milionů korun.

Právě takovou transakci údajně na poslední chvíli zatrhl bývalý ministr obrany Vlastimil Picek.

Společnost Excalibur se k případu staví velmi opatrně. „Jelikož pan Strnad ani žádná jeho firma nebyli obviněni, tak již to samo o sobě svědčí o tom, že se ničeho trestného ani protizákonného v této souvislosti nedopustil.

Vždy bylo nakupováno za tržní ceny ať již v přímém prodeji, který byl v nepatrné míře a kde tvorbu ceny vytvářelo ministerstvo. Převážná většina nákupů byla realizována ve veřejných soutěžích, kterých se účastnilo více konkurenčních firem a kde můj klient nabídl nejvyšší cenu, často dvojnásobnou než jiní zájemci,“ uvedl pro týdeník Euro právník společnosti Excalibur Army Pavel Jelínek. Připustil, že šlo i o tankové motory. „Jednalo se i o ně, ale v objemu maximálně deset procent ze všech kontraktů,“ podotkl.

Na hraně Mluvčí ministerstva obrany Petr Medek se k otázkám, jaký konkrétní sortiment firma Excalibur Army od obrany získala a za jakou cenu, odmítl vyjádřit. „Vzhledem k tomu, že je případ předmětem šetření, nemůžeme v této záležitosti poskytovat informace,“ prohlásil. Excalibur Army je kvůli úspěšné spolupráci s ministerstvem obrany delší dobu trnem v oku ostatním českým zbrojařům. Firma nemá problémy jen doma. Například Švédové se nedávno pozastavili nad tím, že Excalibur prodal 250 „jejich“ bojových vozidel pěchoty do Iráku. Ani tady se nicméně nejednalo o nic vyloženě protizákonného – předně nešlo o žádné moderní transportéry švédské výroby, Švédové je na začátku 90. let koupili z výzbroje bývalé NDR, aby je po letech prodali českému státu a Excalibur je právě ve VOP Šternberk modernizoval. l

O autorovi| Jan Hrbáček • hrbacek@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak získat hypotéku, nebo půjčku, kterou vám banka odmítá schválit
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Auta
Retro: Ford Mustang přežil i zlé časy. A dnes je to úplný…
VW Arteon je sice moderní, ale výkonem na starší Passat CC ztrácí. ABT má řešení
Kvíz: Znáte tyto přezdívky modelů aut nebo jiných dopravních prostředků?
Galerie: Kdo je konkurencí pro šestiválcový Stinger GT? Nová Kia mnoho soupeřů nemá
Nové Audi A7 Sportback už je jen hybrid. A zatím bez dieselu
Technologie
Compact od Sharpu dostojí svému názvu. Navíc má nejrychlejší displej
Zotac uvádí krátkou GeForce GTX 1080 Ti s vodním chlazením, pro kompaktní highendová PC
OLED, QLED a Smart TV. Jaké jsou nejlepší televizory roku 2017?
Jak (ne)funguje propojení počítače s mobilem ve Windows 10 Fall Creators Update?
Mladí Číňané soutěží ve virtuálním tleskání prezidentovi, mají na to aplikaci
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít