Sólo pro Křetínského

24. října 2016, 00:00 - Pavel Páral
24. října 2016, 00:00

Dnešní ocenění firmy i po odečtení vysokého zadlužení výrazně přesahuje sto miliard korun

Jízda, kterou sedmým rokem jede s Energetickým a průmyslovým holdingem (EPH) Daniel Křetínský, je fascinující.

Kdyby mu takto šlapala Sparta, tak dnes pravidelně poráží Barcelonu na Nou Campu. Malá energetická firma, kterou poskládal s Petrem Kellnerem a kolegy z J&T v roce 2009, měla pár tepláren a elektrárnu Opatovice. Křetínský v ní měl podíl osmnáct procent. Dnes jde o energetický kolos vlastnící firmy přepravující ruský plyn do Evropy, těžící hnědé uhlí v Německu a k tomu elektrárny po Evropě a lukrativní distribuční společnosti. Z kontraktu s firmou Macquarie vstupující do infrastrukturní části firmy třicetiprocentním podílem a z ocenění podílu odcházejícího Patrika Tkáče, tak jak je oznámilo EPH, je zřejmé, že dnešní ocenění firmy i po odečtení vysokého zadlužení výrazně přesahuje sto miliard korun. A Daniel Křetínský se má stát 94procentním vlastníkem.

Krátká historie EPH je přehlídkou agresivní akviziční politiky. Křetínský nakupoval, co se dalo. A dalo se toho hodně.

Destruktivní evropskou energetickou politikou deptané velké energetické koncerny prodávaly a stále prodávají, co se dá, a o cenu se až tak moc nehrdlí, protože kupců po trhu běhá docela málo. Nákupy dolů a uhelných elektráren jsou v dnešní době extrémně nízkých cen a panické klimatické politiky řady evropských vlád bezpochyby riskantní investicí, nicméně mají své racionální jádro. Ani energetika založená na opravdu masovém využití obnovitelných zdrojů se bez klasických elektráren neobejde a dříve nebo později bude jejich produkce vyvažována zlatem. Jenže do té doby je třeba se udržet na nohou.

Prudká expanze financovaná dluhem byla dlouho udržována v bezpečném koridoru tím, že si vlastníci nevybírali zisky.

Až před dvěma lety přišel Petr Kellner a odnesl si nějakých pětadvacet miliard. Když si vezmeme, že na začátku do EPH investoval miliard pět, tak dosáhl za pět let krásného pětinásobku a jistě energetiku řadí ke svým nejlepším byznysům.

Nyní se ale Křetínský rozvádí s celou partou z J&T a to bude mnohem dražší.

Dá se dopočítat, že bude muset vyždímat z firmy dohromady kolem sta miliard korun.

Čtyřicet dostane nyní od Australanů, ale i ten zbytek je pořádná rána.

J&T tahle dávka hotovosti nepochybně významně pomůže.

Slibované zaplavení česko-slovenské skupiny čínskými penězi se tak nějak pořád nekoná. CEFC stále nemá svolení českých a evropských regulátorů k překročení desetiprocentního akciového podílu a nezdá se, že by se věci hýbaly nějakým závratným tempem vpřed. Skupina přitom permanentně rozjíždí další projekty, které počítají s dodatečným kapitálem.

Pro EPH to však bude mimořádná zátěž.

Navíc totiž bude muset zaplatit dvacet miliard za Slovenské elektrárny, usiluje o elektrárny v Polsku a rozjety jsou další akvizice v miliardových hodnotách. Nemluvě o projektu plynovodu Eastring, který by měl spojit slovenský tranzitní plynovod s Tureckem.

Reputace Macquarie Křetínskému jistě pomůže při shánění dalšího financování, nicméně se zdá dost pravděpodobné, že pokud má být vyplacena parta z J&T a pokračovat expanze, byť se skromnějšími ambicemi, bude třeba odněkud dočerpat kapitál. EPH tak může začít shánět partnera i pro svou elektrárenskou část nebo se pokusí sehnat peníze na burze. Unikátní situace, kdy velkého evropského energetického hráče fakticky ovládá jeden člověk, tak nemusí mít dlouhé trvání.

O autorovi| paralp@mf.cz ; Pavel Páral, paralp@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
3 věci, na které není dobré zapomínat před odjezdem na služební cestu
Daňové přiznání za rok 2017: Změny u daňového zvýhodnění na děti a daňového bonusu
Bez potřebné doby pojištění vám důchod nedají
Auta
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce…
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Pokuta za pád z kola? Absurdní, ale ne víc než jiné pokuty za nehodu [komentář]
Technologie
Parádní akce: Samsung Galaxy S7 za 8200 Kč a S7 Edge za 10 600 Kč
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Mlácení dělníků, smrt v kantýně aneb Jak se dělá iPhone X
Nereferenční Radeony Vega konečně tady? PowerColor chystá vydání před koncem listopadu
Cnews FM: Platíme mobilem s Android Pay. Vydrží nám to? [podcast]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít