Slávista s klikou

09. května 2016, 00:00 - Petr Weikert
09. května 2016, 00:00

Ivo Ulich jako jeden z mála fotbalistů po konci kariéry úspěšně podniká

Nebylo mu ještě ani třiadvacet a Ivo Ulich už začal myslet na to, co bude dělat po konci své sportovní kariéry.

Zatímco ostatní fotbalisté mají v jeho letech poněkud přízemnější starosti, on seděl u počítače, řešil „remní záležitosti, učil se rozumět penězům. Se starším bratrem v roce 1997 rozjížděl „rmu na výrobu klik ke dveřím.

Z dnešního pohledu to byla proměněná šance.

ŘÍZENÁ NÁHODA

„Byla to vlastně náhoda. Člověk přijde na nějaký podnikatelský záměr a pak se z něj časem rozvine úspěšná „rma. Úplní nováčci jsme ale nebyli. Oba jsme strojaři a věděli jsme, že v našem oboru není moc silné konkurenční prostředí,“ vzpomíná na začátky podnikání.

Nebyly nijak výjimečné nebo hvězdné – prodávali zboží po krachující „rmě. Starší Roman se už v oboru pohyboval, a tak měl na starost praktickou stránku fungování živnosti. Ivo hlídal peníze. Jejich podnikání se rozvíjelo dál, dováželi kliky z Itálie nebo Turecka a byznys plus minus fungoval. Oba bratři ale chtěli víc.

Potýkali se s dlouhými dodacími lhůtami, kvalitou zboží a spoustou dalších nepříjemností, což je nakonec přivedlo k nápadu dělat kliky vlastní. Obešli pár živnostníků a přivedli na svět první vlastní kolekci. Důležité je dodat, že tehdy stejně jako nyní nešlo o nablýskaný pražský salonní byznys. Ulichové pocházejí z Bohuslavic nad Metují, nyní je těžištěm jejich výroby podnik v Dobrušce.

Ivo Ulich se v té době, tedy na přelomu tisíciletí, stále věnuje fotbalu. A jeho hvězda září naplno, nastupuje na trávníky bundesligových hřišť. Skloubit podnikání a fotbal pro něj nebylo jednoduché. „Přirovnal bych to k tomu, jako když přijdete do zahraničního angažmá a vedle fotbalu se musíte začít učit nový jazyk. Tomu také musíte věnovat nějaký čas.

A buďto na to máte vůli, anebo se to nenaučíte,“ popisuje.

Pak přišlo krátké angažmá v Japonsku. „Na dálku to bylo po podnikatelské stránce složitější, ale pořád jsem musel mít o „remních penězích přehled. Firma se stále rozvíjela, potřebovala investice. Když bratr na všechno nestačil, přibrali jsme dalšího bratra Petra, čímž se rozšířilo vedení „rmy, a v tomhle složení fungujeme dodnes,“ vzpomíná.

DESIGNOVÝ OSCAR

Autorským kolekcím klik M&T (Material & Technology) se dařilo. Zároveň se pomalu blížil konec kariéry, na který se Ivo Ulich začal v roce 1997 chystat. Bylo mu třiatřicet, hrál třetí německou ligu a vydělával už víc jako podnikatel než jako hráč. Jeho rozhodnutí skončit s fotbalem bylo logické.

Pokud by se ale Ivo Ulich rozmýšlel dnes, možná by ještě nějaký rok počkal. Důvodem byla „nanční krize. Firmě klesl obrat o třetinu a bratři se museli snažit, aby ji udrželi na nohou.

Psal se rok 2008 a M&T otevřela vlastní prodejní sklad a pobočky v Praze, Brně, Plzni a Bratislavě. V roce 2012 pak přichází pro značku první velký úspěch. Na veletrhu v německém Essenu získává série klik Minimal/ Maximal prestižní designové ocenění Red Dot a Ulichům se začínají otevírat zahraniční trhy. Nyní své výrobky vyvezli už do více než čtyřicítky zemí světa, v některých mají dokonce stálé exkluzivní zastoupení.

Zatím poslední výzvou jejich byznysu byla stavba nové haly v Dobrušce, díky níž se sloučila výroba z různých míst Česka na jedno. A protože se bratrům daří, nechtěli mít tuctovou halu. „Když už se zabýváme designem, řekli jsme si, že musí být nevšední a korespondovat s duchem naší „rmy,“ vysvětluje Ivo Ulich. Investice nakonec dosáhla i kvůli tomu pětasedmdesáti milionů korun, což bylo dvacet pět milionů nad původní plán.

Bratři Ulichové teď chtějí zvyšovat svůj podíl na zahraničních trzích. Vědí, že mají stejně kvalitní zboží jako zahraniční špičkové „rmy, a přitom mohou těžit s nižších nákladů, protože vyrábějí v Česku. Do pěti let by čtyřicet procent jejich obratu měly tvořit právě peníze z cizích trhů.

Firma jde dopředu i designově. Vedle Romana Ulicha, hlavního tvůrce, oslovuje i další jména z oboru, například Barboru Škorpilovou. Bratři Ulichové mají štěstí na zákazníky.

Patří mezi ně bývalí špičkoví fotbalisté Pavel Nedvěd, Vladimír Šmicer a další. Zboží si objednávají také bohatí muži Petr Kellner, Andrej Babiš či Jiří Šmejc, který kliky nechal osadit do nového resortu na Maledivách.

Ivo Ulich je jedním z mála známých příkladů, kdy úspěšný sportovec dokázal začít stejně silnou podnikatelskou kariéru. Na svoje angažmá ve Slavii nezapomněl. Dnes je jejím sponzorem a klubu věští dobré časy. l

O autorovi| Petr Weikert, weikert@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
5 tipů, proč se vyplatí operativní leasing
Prodám auto. Zn.: rychle a výhodně
Může vás šéf nutit, abyste zůstali v práci přesčas?
Kde o Vánocích čekají na váš dobrý skutek?
Pozor na změnu záloh na zdravotním a sociálním u OSVČ v roce 2018
Auta
„Zóna 30“ přinesla více smrtelných nehod a zranění.…
Motor Mercedesu pro formuli 1 je blízko překročení hranice 1000 koní
I nástupce Subaru WRX STI dostane hybridní pohon. Ale hlavně kvůli dynamice
Nový Volkswagen Touareg se představí v dubnu v Číně. Bude to hybrid
Test Range Rover Velar D300: Takhle má vypadat SUV
Technologie
Čínské firmy pokoušející se o výrobu pamětí DRAM čelí obviněním z krádeže technologií
„Kinect“ v mobilech neuspěl. Google pohřbí nadějnou technologii Tango
Nový život pro starý router. Český Turris za korunu můžete vybavit Wi-Fi 802.11ac
Vědci vytvořili nejmenší vánoční přání. Na poštovní známku by se jich vešlo 200 milionů
Hodnota všech kryptoměn je 30krát vyšší než na začátku roku
Hry pro příležitostné hráče