Školený manažer rozezná útočníka od obránce

16. srpna 2017, 00:00 - Markéta Mazancová
16. srpna 2017, 00:00

Hravější a zábavnější než klasická škola. Tak vypadá správné vzdělávání manažerů

Když horolezec plánuje vylézt na vrchol, volí z několika možných cest. Stejné je to s budováním úspěšné firmy, která bez kvalitního manažera nemůže fungovat. Jak postupovat, aby vedení společnost neproměnilo v „sociální a zaopatřovací podnik”? Investovat do manažerského vzdělávání se vyplatí, přestože nejde o úplně levnou záležitost. Den práce odborných školitelů přijde až na padesát tisíc korun.

V Česku existují nejrůznější způsoby, jakými jsou firmy vedené. Některé jsou postavené „home-made“ stylem a společnosti jsou v takovém případě i s celým vedením poskládané ze snů lidí, kteří o podnikání vůbec nic nevědí a vstupují do něj jen se selským rozumem. Jiné firmy fungují již od založení podle přísně profesionálních pravidel a řídí se lety osvědčenými strategiemi, které používaly jiné společnosti před nimi.

Bez charismatu nelze vést lidi

Devětačtyřicetiletý Jan Stejskal, majitel úspěšné realitní kanceláře RK Stejskal.cz a školitel zároveň, popisuje, jakým způsobem lze manažerům pomoci a z jakého konce na sobě mají začít pracovat.

„Největší problém většiny manažerů je, že neumějí rozeznat vlastnosti svých zaměstnanců. Typického útočníka firmy stavějí do obrany. Zkrátka nevědí, kam zaměstnance zařadit. A co hůře, ani nevědí, že je vůbec mají zařazovat. Správný manažer musí být výborný empatik. Měl by rozpoznat lidské vlastnosti a z každého dostat maximum. Pokud něco ve firmě nefunguje, většinou je problém ve vedení,“ odpovídá Stejskal na otázku, v čem spatřuje největší problém manažerů.

A dodává: „V knihách píšou, že dostatečným tréninkem lze z kohokoli vychovat manažera. Já si to nemyslím. Věřím, že bez přirozeného charismatu to nejde. A pokud by člověk stavěl svoji prezentaci jen na naučených dovednostech, ostatní by ho rychle prokoukli.“

S tím souhlasí také osmatřicetiletý Michal Hamerník, který je manažerem a synem jednoho ze spolumajitelů jediné sloupárny v České republice: Sloupárny Majdalena. Za svoji kariéru (v Majdaleně i jiných firmách) prošel nespočtem manažerských školení a přiznává, že je téměř alergický na naučené obchodní a vyjednávací praktiky. Pokud jedná s rovnocenným soupeřem, velice rychle rozezná, co je opravdová znalost produktu a co jen našprtaný prázdný vzduch.

Hamerník dokonce uvedl příklad, v němž popisoval, jak se měl jednou rozhodnout mezi různými dodavateli při koupi nákladního automobilu. „Raději jsem si vybral dražšího dodavatele, a to na základě osobního a nevyumělkovaného přístupu.“

V tom se shodnou se Stejskalem: „Je třeba si zachovat přirozenost. Manažeři a obchodníci si musí dávat pozor, aby se jejich chování nezměnilo kvůli školení z přirozeně autoritativního vystupování na nepřehlednou směsici vět a frází.“

Různé modely vzdělávání

Firmy při zlepšování dovedností manažerů volí mezi různými systémy. Jako příklady mohou posloužit tři společnosti se zcela odlišnou politikou vzdělávání manažerů.

Zástupce energetického holdingu E. ON v kostce popisuje, jak u nich probíhá vzdělávání: „U všech zaměstnanců, včetně manažerů, uplatňujeme princip 70 : 20 : 10.

Přibližně 70 procent vzdělávacích aktivit tvoří takzvané on the job aktivity, 20 procent aktivit získávají zaměstnanci sociální interakcí a 10 procent pak tvoří klasické formální kurzy. V návaznosti na tento model je pro manažery připravená široká škála lokálních rozvojových aktivit doplněná o pestrou nabídku v rámci globálního portfolia vzdělávání. Při rozvoji manažerů vždy klademe důraz na jejich individuální potřeby, co největší propojení s praxí a návaznost na nové trendy ve vzdělávání. Pomocí moderních technologií a nástrojů se snažíme vybudovat kulturu vzdělávání, která našim zaměstnancům umožňuje přístup k rozvojovým aktivitám kdykoli a kdekoli.“

Jan Stejskal se snaží, aby se každý člen firmy vzdělával minimálně dvě hodiny týdně – a to aktivně v kanceláři. Jednou za 14 dní pořádá porady a stejně často školení pro každého.

Michal Hamerník z majdalenské sloupárny je příkladem úplně odlišného vedení firmy. Unikátní je především tím, že zde žádné manažerské školení neprobíhá. Jeho společnost je ale jedinečná také z dalších důvodů. Jako jediná vyrábí sloupy pro E. ON a ČEZ (tedy pro celý energetický trh v ČR). Od roku 1958 byli propuštěni pouze tři zaměstnanci. A navíc zde neznají žádné inovace – technologie výroby je už od 60. let stále stejná.

Pohled na sloupárnu tak nutí k zamyšlení. Jak je možné, že stále funguje? A byl by zde nějaký druh manažerského školení vůbec efektivní? Firma má jedinečný produkt, který nikdo jiný nenabízí, a všechno tedy může zůstat tak, jak je. Ale přesto Hamerník tvrdí, že manažerské školení je do budoucna nezbytností. V současnosti ho však prý není možné uskutečnit kvůli generačnímu rozdílu a odlišným názorům otce Milana Hamerníka a syna Michala Hamerníka.

Co je tedy manažerským tajemstvím této firmy? Určitě zde můžeme hovořit o štěstí na začátku. Vychovávat si zaměstnance a budoucí manažery odspodu, tedy tak, aby si prošli všemi pozicemi. Dát jim pocit jistoty a klidu. Nervat z nich kůži, ale na druhé straně je nenechat zahálet. Je třeba najít hranici mezi přátelským, tolerantním přístupem a přílišnou ztrátou efektivity. A dvakrát do roka udělat výroční schůzi spojenou s kulturním programem, kde se zaměstnanci a manažeři dozvědí ekonomické výsledky firmy. Samozřejmě se kromě toho konají více či méně formální porady v okruhu nejbližšího vedení a majitelů.

Velké společnosti nemají mezery

Investice do vzdělání bývají vysoké.

Důležité je proto stanovit plán, kam směřovat. Ne každý chce svoji firmu za každou cenu zvětšovat a zvyšovat obraty a zisky. Naopak cílem majitele či manažera může být snížení počtu hodin strávených prací tak, aby se mohl více věnovat rodině či svým koníčkům. A to při zachování stejné ekonomické situace.

Nejoblíbenější jsou školení komunikačních a obchodních dovedností. Důležitá jsou ale také ta týkající se informací o produktech a technologiích, počítačových znalostí, jazykových znalostí a další kurzy a školení podle zaměření firmy.

„U nás na jihu Čech je velké množství rodinných firem. To samo o sobě napovídá, že manažeři nebudou žádnými studovanými odborníky. Letos v zimě jsme ve spolupráci s dalšími realitními kancelářemi uspořádali v Českých Budějovicích Realitní kongres a během tří dní se vyprodalo všech 600 lístků. Chci tím poukázat na fakt, že lidé se učit chtějí. A často zjistí, co všechno dělají špatně, a dosud o tom vůbec nevěděli. Chtít se vzdělávat je odrazový můstek k tomu, posunout se dál,“ vysvětluje Jan Stejskal.

Zároveň tvrdí, že velké firmy mají už většinou systém vzdělávání zvládnutý, a nevidí u nich mezery. „A mými ambicemi navíc není tyto velké ryby školit – tak trochu se bojím, jestli by neproškolili oni mě,“ dodává se smíchem.

„Pokud bych měl něco poradit rozvíjejícím se malým a středním firmám, tak na začátku je důležité udělat si plán, kudy jít, čeho chci jako firma dosáhnout, a podle toho vybírat školení. Úplně každá firma má kam jít – i,nakousnuté jablko‘,“ naráží na úspěšný Apple.

Hlavním cílem Stejskala je, aby ve své firmě vybudoval takový systém, který by mu generoval pasivní příjem, aniž by musel do firmy zasahovat, a zároveň aby firma byla pod online drobnohledem: třeba i ze Seychelských ostrovů. Jeho společnost vede spolehlivá manažerka a pod ní ti nejschopnější makléři školí skupinu dalších makléřů pod sebou.

Kolik školení manažerů stojí

Školitelé si počítají za den školení mezi dvěma tisíci až 50 tisíci korunami.

V případě Jana Stejskala je to deset až 15 tisíc korun za tři hodiny.

Tréninky pořádané vzdělávacími instituty stojí okolo dvou až tří tisíc korun na osobu a den. Na takových školeních bývá zpravidla mezi 10 až 40 lidmi.

A vyplatí se to? Nejcennější, co podnikatel má, je čas a školitel mu může poradit, jak mít času více. Respektive jak čas ušetřit. Názorný příklad uvádí Stejskal: „Drahý mobilní telefon má spoustu funkcí. Můžete na něm dělat cokoli. Ušetříte čas vybalováním notebooku, jeho zapínáním, údržbou.

Telefon máte všude s sebou a můžete pracovat úplně odkudkoli a kdykoli.“

Stejně tak je to s efektivitou řízení firmy.

Pokud manažer bude znát nástroje, jak automaticky a pod drobnohledem sledovat svoji firmu, ušetří spoustu času a navíc může okamžitě reagovat na změny. Ovšem nejdřív musí udělat investici v podobě školení. Manažer se naučí, jak pracovat se zaměstnanci a v každém individuálně podpořit jeho potenciál. Otázkou je, jestli se to všechno vyplatí. Nepopiratelným faktem každopádně je, že ty největší firmy již mezery v manažerském vzdělávání takřka nemají. A bezesporu se na to nezdráhaly vynaložit spoustu peněz.

Slovníček

?? on the job – různé metody vzdělávání přímo na pracovišti ?? AAR – pracovníci si sdělují, jaké poznatky jim přinesla práce. Podělí se o zkušenosti při řešení problému. Poznatky se elektronicky zaznamenávají a archivují, takže ostatní pracovníci mají možnost kdykoli do archivu nahlédnout a problém proměnit v příležitost k učení.

?? asistování – nově příchozí pracovník se učí od těch stávajících ?? briefing – krátká, spíše neformální porada před zahájením aktivity ?? koučování – dlouhodobý dohled a poskytování rad ?? mentorování – je podobné koučování, ale je více založené na dobrovolné vůli mentorované osoby, která si též často sama může vybrat svého mentora ?? rotace práce – pracovník má možnost vyzkoušet si různé druhy práce v rámci firmy

O autorovi| Markéta Mazancová, spolupracovnice redakce

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kvíz: Poznáte tato auta podle fotografie?
Češi si s GDPR neví rady, až 65 % e-shopů stále není připraveno
Hypoték se poskytuje méně. Proč?
Cestovní doklady na dovolenou ve 12 otázkách a odpovědích
Jak si může důchodce zvýšit příjmy?
Auta
Na návštěvě Jaguar Land Rover Classic Centre v Essenu. Tak…
Obytný VW California slaví 100 000 exemplářů vyrobených v továrně v Hannoveru
Hamburk zavírá dvě ulice dieselům, lidé čekají chaos. Totální nesmysl, tvrdí odborník
Škoda Karoq má dalšího sourozence. Nový Volkswagen Tharu ale nemíří jen do Číny
Kvíz: Poznáte tato auta podle fotografie?
Technologie
Kvíz: Smartphony jsou si čím dál víc podobné. Dokážete je od sebe rozeznat?
Osmijádrové procesory Coffee Lake mají spotřebu 80 nebo 95 W, Intel prozradil TDP
10 největších filmových nesmyslů, které jsou ajťákům pro smích
Facebook a Evropský parlament. Jak Zuckerberg (ne)vysvětlil ochranu uživatelských dat
Měníme peníze na dovolenou: 7 triků směnáren
Hry pro příležitostné hráče