Menu Zavřít

Six Sigma po vojensku

3. 12. 2003
Autor: Euro.cz

Mezi armádou a byznysem jsou zřetelné paralely

V době, kdy Charlie Coode přišel na svět, byl jeho otec - voják britské armády - dislokován v Singapuru. Tam se také narodil nový ředitel oddělení kvality GE Consumer Finance v Česku a na Slovensku. Příslušnost mužských členů rodiny Coodeů k ozbrojeným složkám Spojeného království má dlouhou tradici. „I já jsem se vydal v těchto stopách. Jsem již šestnáctým Coodem v nepřetržité řadě za sebou, který sloužil pod britskou vlajkou,“ říká pětatřicátník Coode.

Prestiž.

Ještě než začal svoji vojenskou kariéru, vystudoval na univerzitě v Southamptonu oceánografii. Poté oblékl uniformu. „Nejprve jsem chtěl k maríně, ale pak jsem si vybral řízení helikoptéry. Rozhodnutí ovlivnil kolektiv, který byl u vrtulníků překvapivě lepší. Úspěch většiny činností, ať už jde o práci nebo o volný čas, závisí na lidech, se kterými je děláte,“ říká Coode. Významným motivem pro vstup do armády byla prestiž, jíž se ozbrojené složky na ostrovech na rozdíl od Česka těší. Charles Coode se domnívá, že příčina rozdílného vnímaní pozice vojáků spočívá v odlišném charakteru obou armád. „Česká armáda má konskripční charakter, naopak britská je již více než dvě generace profesionální a dobrovolnická. Proto má u nás voják stejné společenské postavení jako třeba právník nebo lékař.“
Armádní kariéra ho zavedla na australské pobřeží, do pralesů v Belize, prérií Kanady, Německa a hor Papuy-Nové Guineje. Při pobytu v Bosně se setkal s českými vojáky. „I když moje zkušenosti s vaší armádou jsou omezené, mohu potvrdit, že zejména české speciální jednotky se těší velmi dobré pověsti,“ chválí.

Zodpovědnost.

Těsně před třicítkou Coode uniformu odložil. „S rostoucím věkem bylo zřejmé, že moje šance na osobní rozvoj uvnitř armády se snižují – dostával bych stále méně příležitostí aktivně se účastnit operací. Já jsem měl naopak zájem, aby moje možnosti rostly,“ vzpomíná. Ve stejné době pracoval jeden z Coodeho přátel v londýnské pobočce GE, a ten jej přesvědčil, že tato americká firma je správnou volbou. GE totiž nabízela bývalému kapitánovi britské armády možnost mezinárodního uplatnění podobně jako vojenská kariéra. V roce 1998 tedy nastoupil v GE Lightnings zabývající se výrobou světel a osvětlení a zjistil, že jeho působení v armádě je dobrou zkušeností.
„Obecně se říká, že použít vojenské dovednosti v ekonomice je nemožné. Opak je pravdou. V armádě jsem získal to, co se v byznysu učíte jen obtížně: smysl pro zodpovědnost. Také jsem pochopil, jak správně zacházet s lidmi, jak je vést a motivovat,“ tvrdí. „V britských ozbrojených složkách se důstojníci připravují dva a půl roku a schopnost vést lidi je naprosto zásadním předpokladem pro výkon funkce. Buď to dokážete, nebo nemůžete být důstojníkem,“ připomíná. Velmi dobrou školou práce s lidmi bylo pro Coodeho takzvané nezávislé vedení. Například v australské poušti dostal na starosti skupinu třiceti mužů a k tomu vojenskou techniku. O ty se musel starat po dobu několika týdnů naprosto sám bez možnosti konzultace nebo spoléhání se na vyšší velení. „V takové situaci je třeba důsledně promýšlet každé rozhodnutí, závisí na vás totiž přežití celé jednotky a nelze rozhodovat lehkovážně. Odpovědnost nesete pouze vy; nemůžete se odvolávat na nikoho jiného,“ říká.

Znamení internetu.

Podniková kultura GE je poměrně otevřená a Charles Coode není prvním vojákem, který do GE zamířil. „Nebylo důležité, co jsem dělal předtím, podstatné bylo rychle se zapracovat,“ říká. Přesto přiznává, že někteří spolupracovníci měli o bývalých příslušnících ozbrojených sil stereotypní představu. Očekávali někoho, kdo bude vydávat rozkazy bez další diskuse. „Většina z nich byla mile překvapena,“ tvrdí Coode. Při nástupu do GE Lightnings si však musel osvojit odborné znalosti a také ekonomický přístup, který v armádě není vždy na prvním místě. Vstřebávání nových poznatků však Coode nepovažuje za něco, co by mu činilo potíže, schopnost rychle se učit je totiž důležitým kritériem výběru do britské armády. V GE Lightnings prošel během necelých pěti let několika odděleními: zajišťoval služby zákazníkům, rozjížděl e-business a vedl tým kvality. Jeho hlavním úkolem byl design a vybudování internetového B2B řešení určeného pro komunikaci GE Lightnings s dodavateli a odběrateli. S GE Lightnings také získal svoji první zkušenost se střední Evropou, když se ústředí divize loni přestěhovalo do Budapešti.

Finanční výzvy.

„V Česku jsem chtěl pracovat, protože práce v oblastech s odlišnou kulturou rozšiřuje horizonty. Navíc vaše země, zejména Praha, má v Británii výbornou pověst,“ říká Coode. Také řízení kvality Six Sigma ve financích pro něj představovalo výzvu. „Aplikace postupů kvality zatím není v této oblasti tak rozvinutá jako v průmyslových odvětvích, kde se používá již delší dobu. To mi dává větší prostor pro uplatnění,“ důvěřuje si Coode. „Six Sigma představuje pohled na naši činnost očima klientů, užití přesných procesů, omezení chyb, maximalizaci příležitostí k růstu a co nejdůslednější orientaci na klienta. Podstatou jsou data, na kterých by manažeři měli zakládat svá rozhodnutí spíše než na vlastní intuici a emocích. Měříme provádění jednotlivých činností, výsledky porovnáváme s ideálním průběhem a následně snižujeme počet chyb.“
Six Sigma zahrnuje řadu statistických nástrojů a postupů. Přesto navzdory obecnému přesvědčení o komplikovanosti tohoto přístupu Coode tvrdí, že tomu tak není. „Rozhodně se nejedná o metodu, kterou mohou zvládnout jen vysoce kvalifikovaní statistici. V GE chceme, aby tento přístup zvládl a běžně používal každý zaměstnanec. Přístup tedy opravdu nemůže být komplikovaný. Především je to o disciplinovaném přístupu k řešení ekonomických problémů,“ dodává Coode. Metoda Six Sigma se využívá v GE například při zavádění nových produktů, kdy se zajímá o to, co zákazníci skutečně chtějí. „Je hloupostí vymyslet produkt a pak jej klientům nutit,“ říká. Zajímavé možnosti nabízí Six Sigma i při řešení problému nevyužívání běžných účtů. „Všimli jsme si, že někteří naši zákazníci si zřídí běžný účet za účelem splacení poskytnutého úvěru, ale poté jej již dále nevyužívají. Proto chování zákazníků sledujeme a na základě získaných dat vyvíjíme způsob, jak tyto klienty přesvědčit, aby využívat běžné účty nepřestaly,“ zamýšlí se Coode.

BRAND24

Česká pětiletka.

Coodemu se v jeho novém působišti líbí a s brzkým odchodem nepočítá. Do Prahy se na rozdíl od Maďarska přestěhoval s celou rodinou. Jeho dvě starší děti zde navštěvují anglickou základní školu, on sám tráví až čtyři hodin týdně pronikáním do tajů češtiny. Coode oceňuje větší otevřenost Pražanů oproti obyvatelům Budapešti. Projektoví manažeři z pražského oddělení kvality Ondřej Lokvenc a Václav Šubrt se shodují, že Coode je člověk, který to má v hlavě dobře srovnané. „Důraz klade na naše vůdčí schopnosti. Jako bývalý voják má k této oblasti blízko,“ říká Lokvenc.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).