Sakrblé, mondijé, kelmalér

16. července 2012, 00:00 - Tomáš Pohanka
16. července 2012, 00:00

Glosa

Byť se francouzský premiér Jean-Marc Ayrault snažil tvářit šokovaně, oznámení koncernu PSA Peugeot Citroën o uzavření továrny v Aulnay-sous-Bois do konce roku 2013 překvapením není. Za „skutečný šok“ lze spíše považovat, že se tak nestalo mnohem dříve. Na nutnost propouštění upozorňoval šéf koncernu Philippe Varin již koncem loňského roku. Od té doby se počet zaměstnanců, jichž se firma hodlá ve Francii zbavit, pouze vyšplhal z 6800 na osm tisíc. A nejspíš to není všechno. PSA už rok ubývá každý měsíc z hotovosti 200 milionů eur a zásoby se tenčí.

PSA Peugeot Citroën trpí a jeho utrpení nemá vyhlídky na konec. Evropský trh, který je pro automobilku klíčový, se letos propadne přinejmenším o pět procent. Vytíženost továren koncernu se ale během prvního pololetí meziročně snížila z 86 na 76 procent, přičemž číslo srazila dolů hlavně situace v domovské Francii. Zatímco v aulnayském závodu zaměstnávajícím tři tisíce lidí vzniklo loni 136 tisíc aut, podobný počet pracovníků kolínské továrny TPCA vyrobil přes 270 tisíc vozů.

Verbální žonglování politiků je stejně pochopitelné jako rozladění odborářů. Ostatně na těch osm tisíc míst je dalších třikrát až čtyřikrát tolik navázáno v ostatních odvětvích, jak odhaduje šéf odborářského svazu CGT Bernard Thibault. A hřímá, že vedení PSA „vyhlásilo válku zaměstnancům“. Přece jenom se ve Francii automobilový závod naposledy zavíral v roce 1992, když se v Boulogne-Billancourtu přestal vyrábět Renault 5.

Podíl francouzských automobilek na evropském trhu se v posledních deseti letech snížil z patnácti na dvanáct procent. I proto se v zemi čím dál hlasitěji mluví o protekcionismu. „Stát se především musí zbavit ultraliberálních pravidel Evropské unie a neodkladně nastartovat národní plán na podporu francouzské automobilové branže… Musí podpořit náš průmysl a ochránit jej před nekalou mezinárodní soutěží. V tomto smyslu je třeba využít nástroje inteligentního protekcionismu: clo a dovozní kvóty,“ prohlásila šéfka národně pravicové strany Národní fronta Marine Le Penová. Ani její reakce není překvapením. Jenom s ní teď v zemi čím dál víc lidí souhlasí.

O autorovi| Tomáš Pohanka, pohanka@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Volby 2017: kde volit, aneb jak najít volební místnost
Auta
Kia Stinger oficiálně přijela na český trh. Je to auto,…
Kam se poděl Natural 95 a běžná nafta? Nikam, teď se značí E5 a B7
Kolik může stát Škoda Karoq „v plné palbě“? Klidně přes milion
Jaguar zvažuje nástupce modelu XK. Použil by upravenou platformu z F-Typu
Volkswagen chce závodit s elektrickým prototypem. Zřejmě zkusí Pikes Peak
Technologie
Tip: Jak odložit instalaci Windows 10 Fall Creators Update na pozdější dobu?
HP představilo pracovní konvertibilní tablet pro lidi pracující s nástroji firmy Adobe
Levněji to ještě nebylo. Office 365 na celý rok jen za 599 Kč
Až do soboty zdarma. Stáhněte si tahovou strategii Civilization III
Jdete zítra volit? Liftago, SmileCar a Rekola vás k urně svezou zadarmo
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít