Rychlejší než Urbanovy stromy - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Rychlejší než Urbanovy stromy

, Erich Handl,
Rychlejší než Urbanovy stromy
Zdroj: Euro.cz

TPCA Kolín

OVČÁRY (han) – Poslední panel hrubé stavby továrny Toyoty a koncernu PSA Peugeot Citroën byl slavnostně vyzdvižen na střechu minulé pondělí 7. dubna. Loni v srpnu, kdy čerstvě udusaný pozemek závodu TPCA Kolín ohrožovaly vytrvalé deště, připomínalo staveniště rozmáčené fotbalové hřiště. Nyní tam na desítkách sloupů stojí obrovská hala, v níž bude na začátku roku 2005 lisovna, svařovna a finální montáž pro toyoty, peugeoty a citroëny. U haly je možné spatřit připravené základy budoucí expedice i testovací dráhy. „Nedokázala jsem si představit, že za několik měsíců může vzniknout tak gigantické dílo,“ prohlásila na happeningu starostka Kolína Zdeňka Majerová. Kromě ní přihlíželi události ministři vlády Stanislav Gross a Milan Urban spolu s prezidentem TPCA Masatakem Enomotem a viceprezidentem Jeanem Pierrem Chantosselem. „Také jsem nevěřil, že by tato stavba mohla růst rychleji než stromy, které tu byly slavnostně zasazeny minulý rok,“ řekl ministr průmyslu a obchodu Milan Urban. Prezident Enomoto, který se den před akcí přestěhoval do Čech, se však domnívá, že závod ještě čeká dlouhá cesta. „Zatím nejsme hotovi, před námi jsou dva roky tvrdé práce,“ upozornil.
Stavitelé musí nejdříve dokončit stavbu, což se má stát na jaře roku 2004. Následně se v ní v zimě roku 2005 objeví první stroje, půjde-li vše podle plánu, ještě tentýž rok začne TPCA produkovat malé vozy na společné platformě.
Částka investovaná oběma koncerny se ve finále vyhoupne na 1,5 miliardy eur. Výstavba by mohla dostat veřejnou podporu pět až patnáct procent, při zvažované investici by to znamenalo 75 až 225 milionů eur. „O tomto limitu se nyní jedná, pracujeme na analýze. Výši podpory určí nakonec
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže,“ řekl v Ovčárech generální ředitel státní agentury CzechInvest Martin Jahn. Zmíněná analýza bude přitom vycházet ze srovnání se zvažovanými konkurenčními lokalitami, jimiž byly v tomto případě Polsko a Maďarsko. Vybraná Česká republika je přitom nejdražší alternativou vzhledem k ceně pozemku a dalším nákladům, proto přiznaná podpora může být podle Jahna vyšší.
„Stát zatím do kolínské zóny napumpoval miliardu korun, ale je třeba si uvědomit, že to není jen dotace pro TPCA,“ upozorňuje Jahn. „Budou tu sídlit další firmy, jeden dodavatel TPCA a jedna logistická firma už jsou v jednání o koupi pozemku.“ Dodavatelů závodu budou v konečné fázi nejméně dvě stovky, z toho zhruba polovina z Česka. Co se týče zaměstnanců, kolínská továrna má zaměstnat nejméně dva tisíce lidí a vytvořit nepřímo sedm až osm tisíc pracovních míst. „Zatím jsme s náborem spokojeni,“ konstatoval na akci prezident Enomoto.