Půjčka s podmínkou

23. června 2014, 00:00 -
23. června 2014, 00:00

Výstavba metra Financování výstavby trasy A pražského metra do Motola se může zkomplikovat. Ministerstvo dopravy zatím nezačalo proplácet dotace, protože stavbu stále kontroluje resortem najatá supervize. Město proto požádalo Evropskou investiční banku (EIB) o výplatu poslední tranše úvěru ve výši 2,5 miliardy korun (z celkem jedenáctimiliardové půjčky).

Jenomže banka nepošle peníze jen tak.

Zřejmě vnímá snížení dotace ministerstvem dopravy i zprávy o tom, že se metru věnuje policie, nebo o dění kolem interního auditu, který upozornil na možné porušování zákona o veřejných zakázkách a stál místo auditora pražského dopravního podniku (DPP) Lukáše Wagenknechta (současného náměstka ministra financí).

EIB si (stejně jako policie) vyžádala zmíněný audit a čeká na výsledky šetření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který zakázky na metru také prověřuje. „EIB pro poskytnutí poslední části půjčky stanovila určité požadavky. Mezi těmito požadavky je zahrnuto i stanovisko ÚOHS, resp. případné uvolnění zdrojů z EIB je vázané na výsledky prověřování ze strany ÚOHS,“ potvrdil mluvčí DPP Jiří Štábl. Že nebude mít podnik z čeho platit, se ovšem neobává. K dofinancování metra se zavázalo hlavní město.

Podobně jako u výstavby tunelu Blanka probíhá i u stavby metra tzv. kategorizace víceprací, tedy roztřídění změn oproti vysoutěženému projektu, které vznikají během výstavby. Na výsledky čekají dodavatelé, aby mohli začít vystavovat faktury za dříve odvedenou práci. Samotné dílo za 22 miliard se na rozdíl od pověstného tunelu Blanka prodražilo zhruba „jen“ o miliardu. Objem víceprací na metru ale dosáhl více než 40 procent. Protože je Dopravní podnik hlavního města Prahy tzv. sektorový zadavatel, v tomto případě není vysoký podíl v rozporu se zákonem (v ostatních případech povoluje norma 20 procent). Všechny změny ale musejí být nepředvídatelné, tedy nesmějí vzniknout v důsledku jednání investora. Zároveň musejí být poměrně složitým způsobem administrovány. A právě to bude problém prokázat. V září by měl začít stavbu prověřovat také Nejvyšší kontrolní úřad. (boř)

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Segwit2x se nekoná. Bitcoin se zatím štěpit nebude.
Rozdíly v placení zdravotního a sociálního pojištění pro OSVČ
Měli byste se bát, když nakupujete na českých e-shopech?
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
Auta
Retro: Kolik stála nová auta v listopadu 1989 a o kolik…
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce rozsvítí tyto kontrolky?
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Technologie
8 smartphonů do 10 000 Kč: kompakt, phablet, odolňák i vlajková loď [Vánoce 2017]
Robot Atlas je zase mrštnější. Podívejte, jak udělá salto (video)
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Procesory ARM proráží už i v superpočítačích. Na ThunderX2 s jádry Vulcan sází sám Cray
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít