Promarněná příležitost

18. září 2017, 00:00 - Ing. Martin Řehořek
18. září 2017, 00:00

Komplikovaný přístup do Centrálního registru oznámení má nejspíš odradit žadatele

Ministerstvo spravedlnosti spustilo 1. září nový systém s názvem Centrální registr oznámení.

Má sloužit k tomu, aby se každý z nás mohl podívat na to, zda zástupci státu, politici atd.

uvádějí správně informace o svém majetku, o svých podnikatelských aktivitách, příjmech a závazcích. Registr je veřejný a vyhledávání v něm bezplatné. Legislativně je ukotven v zákoně o střetu zájmů. Až potud to vše vypadá dobře. Pak ale dostanete chuť si opravdu něco v daném registru zjistit. A ztuhnou vám rysy.

Abyste se k informacím dostali, musíte podat žádost. Musíte uvést své jméno a příjmení, datum narození, trvalý pobyt, telefon a adresu pro doručování (i když většinu těch údajů o žadateli stát už dávno má).

Když vaší žádosti vyhoví, přidělí vám pro nahlížení do registru uživatelské jméno a heslo - kolikáté už? A jak se ho dozvíte? Nejspíš na poště, až si vystojíte frontu a otevřete doporučený dopis! Velké retro v době, kdy svět funguje elektronicky. V době, kdy za sebou datové schránky mají víc než osm let provozu. V době, kdy právě ministerstvo spravedlnosti datovky hojně využívá, tak tento nástroj pro „svůj“ registr zcela ignoruje. Přece mám-li datovku, nemusím se státu už identifikovat a nepotřebuji žádná další hesla. Nemusím chodit na poštu a stát tam ve frontách. Využitím datovek by se dalo přece všechno tak jednoduše vyřešit. Místo toho nutí stát občanům další a další přístupová hesla a znovu obíhat úřady. A v případě, že nemám datovku? Proč nebyla využita kontaktní místa veřejné správy Czech POINT, která by jistě zvládla žádost nabrat a odeslat?

Odpovědí může být několik. Složitá cesta pro podání žádosti jistě odradí velkou část potenciálních žadatelů o informace z registru. Zapojením provozovatele poštovních služeb - a to hned dvakrát - je generován dopředu zaručený byznys státní firmě. A zapojením elektronických podatelen evidenčních orgánů může být zdůvodněna potřeba dalšího navýšení úředníků, protože ty žádosti někdo musí vyřizovat.

Jinými slovy byla promarněna další příležitost, jak využít již hotové služby, výrazně ušetřit a zároveň nabídnout občanům kvalitní a uživatelsky přívětivé rozšíření služeb eGovernmentu. *

O autorovi| Ing. Martin Řehořek, Jednatel NEWPS. CZ s. r. o.


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Čtěte také

Komentáře

Finance
Test: víte, jakou daňovou slevu můžete použít?
11 otázek, které můžete mít k dani z nemovitosti, a odpovědi na ně
Nezaměstnanost: je ČR lídrem v rámci EU?
Jak postupovat při zdědění dluhu?
Kdo nedostane daňový bonus za rok 2018 a proč?
Auta
Škoda v Ženevě představí malý crossover. Bude to sériový…
Nejen Hilux. Také z VW Amarok může být speciál pro jízdu za polárním kruhem
Dálniční známka Slovensko 2019: Jak ji koupit? A kdo ji mít nemusí?
Modernizované BMW řady 7 odhaleno. Ledvinky má opravdu rozměrné
Nabíjet budeme i boty. Nike vyrobil samozavazovací tenisky ovládané mobilem
Technologie
Kvíz: Znáte nejvýdělečnější filmové trháky všech dob?
Intel chystá luxusní 5GHz CPU platformy X299, Core i9-9990XE. K mání bude jen v dražbě
Návrhy Fenixe. Podívejte se na nový Firefox s dolním adresním řádkem
Mobily budou lépe zaostřovat a zoomovat. Avšak zvuk, nikoliv obraz
Netflix opět zdražuje. Čechů se to ale zatím netýká
Hry pro příležitostné hráče