Prodej odložených iluzí - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Prodej odložených iluzí

, Tomáš Pohanka,
Prodej odložených iluzí
Zdroj: Euro.cz

Illusion Softworks má štěstí – novou hru odmítá Itálie, Britové po ní třeští

Hype je nejlepší reklama. Hype ve slangu hráčů počítačových her a herních vývojářů znamená očekávání. Charakterizuje dobu, po kterou se čeká na novou hru, zatímco vydavatelé ji stále odkládají. Na dvě takové hry, Mafia: The City of Lost Heaven a Hidden & Dangerous II, brněnské společnosti Illusion Softworks se hráči po celém světě těší více než rok. Mafia byla plánována již na loňské Velikonoce. Vyjít však má teprve na konci letošního března, nebo také v dubnu, v květnu, anebo v červnu. Přesnější informace nejsou. Ani zakladatel a ředitel firmy Petr Vochozka datum nezná. Anebo nechce prozradit. „Zhruba v létě tohoto roku. Jedná se o poměrně velkou hru, a tak ještě není jisté, kolik času zabere testing a ladění. Nechceme a nemáme potřebu nic uspěchat,“ říká neurčitě. Zkrátka reklama jako řemen.

Ušetřené peníze.

Poté, co na začátku února napadli tvůrce Mafie někteří italští politici (viz box), ocitla se brněnská firma okamžitě v mnoha médiích. Těmi politiky byl hlavně bývalý italský ministr vnitra Carlo Taormina a předseda celostátního oddělení italské policie pro boj s mafií Roberto Centaro. Druhý z nich mimo jiné uvedl: „Udělám vše, co bude v mé moci, abych prodeji hry v Itálii zabránil. Není ničím jiným než návodem, jak se stát mafiánem.“ Příčinu mu pravděpodobně zavdal podtitul balení hry pro italský trh, na němž stojí „Manuál pro začínající mafiány“, což jej muselo pobouřit. Podle dosavadních informací o hře je však takový slogan přinejmenším zavádějící. Jedná se totiž o mafii 30. let ve Spojených státech.
Petru Vochozkovi taková neplacená „podpora prodeje“ přišla velmi vhod a nijak se tím netají: „Itálie je s hrami obdobně malý trh jako Česko, takže ani úplný zákaz prodeje by nám moc nevadil. Právě naopak – je to nejlepší reklama.“ Zdá se, že pro uvedení hry na trh nastala ideální situace, nebo snad ne?

Československá firma.

Od doby, kdy týdeník EURO o Illusion Softworks psal (49/2000), se mnohé stalo. Firma se loni po čtyřech letech existence přeměnila ze společnosti s ručením omezeným na akciovou, i když podíly zůstaly stejné: Petr Vochozka (42 procent), Cash Reform Investment Banking (48 procent) a německý fond rizikového kapitálu bmp (deset procent). Zvýšil se počet zaměstnanců, takže v současnosti jich má Illusion Sotworks přes 135. To znamená třicetiprocentní nárůst za posledních osm měsíců. Vývojářské týmy má společnost kromě centra se sídlem v Brně také v Praze, Zlíně, Bratislavě a v Košicích.

Vhodný okamžik zatím nepřišel.

Je nepochybné, že venture kapitálová firma Cash Reform není strategický investor, ale finanční, který čeká na nejvhodnější okamžik, aby zhodnotil vložené prostředky a ze softwarové společnosti odešel. Petr Polách, Venture Capital Manager Cash Reform Investment Banking, k případnému prodeji podotýká: „Stejně jako každý finanční investor i my plánujeme exit.“ Pokud by se v budoucnu opravdu uskutečnil, je pravděpodobné, že by proběhl jako trade sale některému z předních světových vydavatelů. Zatím však Polách zůstává v obecné rovině a o brzkém prodeji nehovoří. O dříve zvažovaném IPO na některé z burz už kvůli současným trendům na trzích tolik v Cash Reform nepřemýšlejí, rozhodně ne v horizontu tohoto a příštího roku.

Aspoň milion.

Na svých nejsilnějších teritoriích v Německu a ve Velké Británii Illusion Softworks těží ze spolupráce s americkým vydavatelem her Take 2 Interactive. Ten podporuje všeobecně zaběhnutou strategii a udržuje potenciální kupce v napětí. Proč by ne, vždyť dva zmiňované tituly byly pro rok 2002 v evropském žebříčku mezi deseti nejočekávanějšími hrami.
Dosud největším komerčním úspěchem brněnské firmy, kvůli němuž s ní Take 2 začala spolupracovat, bylo vydání válečné strategie Hidden & Dangerous. Ta je prvním dílem hitu, chystaného patrně na konec tohoto roku, a celosvětově se jí prodalo přes 500 tisíc kusů. Pro nové tituly má šéf Petr Vochozka přece jen smělejší plány: „Náš cíl je milion kusů od každého. Vzhledem k tomu, že vyjdou nejenom pro osobní počítače, ale také na Sony Playstation 2 (PS2) a Xboxu od Microsoftu, neměl by to být problém.“ Právě verze her pro konzole mají předpokládanému výsledku výrazně napomoci.

Polda k nám nepatří.

Podpořit další rozvoj firmy má také letos v únoru oznámené navázání spolupráce s novým týmem. Je jím jeden z vývojářů, kteří dělají hry výhradně pro český trh, společnost Martina Zímy. Ten s Illusion Softworks založil firmu Zíma Soft, kterou z 51 procent vlastní, 49 procent drží Brňané.
Martin Zíma je tvůrcem nejúspěšnější české herní série Polda, která má zatím čtyři díly. Petr Vochozka ale myslí hlavně na evropské a světové trhy a od dřívější produkce Zímy se distancuje: „Poldu vyvíjel Martin Zíma jako fyzická osoba a hra nemá s firmou Zíma Soft nic společného. Zíma Soft vyvíjí pouze špičkové AAA hry pro globální trh na PC a herní konzole PS2 a Xbox.“ V současnosti nová firma dokončuje hororovou hru Bloodline, což je i jejím prvním úkolem. „Náš hlavní cíl je dokončit úspěšně Bloodline, na níž vývojáři pracují již skoro dva roky,“ říká Vochozka.
O případném spojení s dalšími vývojářskými týmy v Illusion Softworks neuvažují: „Pravděpodobně ne, postavili jsme již dostatečný počet týmů na to, abychom mohli v budoucnu vydávat tři až čtyři skvělé hry ročně. Tak zněl náš business plán.“
Tituly, které jsou v současné době ve vývoji, zatím nebyly oficiálně oznámeny. Petr Vochozka ale tvrdí, že dva až tři příští rok určitě vyjdou.

Potíže, jež se vyplatí.

Samostatnou kapitolou v produkci Illusion Softworks jsou konzolové tituly. Své hry softwarová firma vytváří jak pro Playstation 2, tak pro Xbox. Mafia i Hidden & Dangerous II by měly být v prodeji zhruba tři až čtyři měsíce poté, co vyjdou pro osobní počítače. S konzolí Microsoftu problémy nejsou, neboť má podobná specifika jako PC. „Vývojových kitů jsme dostali dokonce více, než jich potřebujeme. Xbox je navíc celkem snadný, takže na něm bude velký přetlak her – dělá pro něj každý,“ domnívá se Vochozka. Starosti mu naopak dělá herní přístroj od Sony. „O dovozu Playstation 2 jsme museli jednat s britskou vládou, a teprve asi po roce jednání jsme dostali výjimku – development kit se totiž nesměl vyvážet z EU. To ale není nic proti tomu, jak je těžké pro PS2 vyvíjet. Nevím, jestli bychom se do toho pustili znovu. Není divu, že jsme z východní Evropy jediní vývojáři pro tuto platformu,“ říká šéf Illusion Software. Důvodem jeho nespokojenosti je skutečnost, že PS2 je prakticky úplně jiný stroj. „Museli jsme na něm začínat od nuly. Je oproti dnešním PC nebo Xboxu o hodně výkonově slabší a největší problém je paměť – má pouze 32 MB RAM,“ pokračuje. Firma musí hry přizpůsobovat možnostem konzole, na což doplácí kvalita zobrazení. Budou zkrátka vypadat hůře než na ostatních platformách. Nakonec však přece jen smířlivě podotkne: „PS2 však dominuje trhu s hrami a přese všechno jsme hrozně rádi, že pro ni děláme.“

Prázdné krabičky.

Očekávání jsou vskutku vysoká. Hype je však také o tom, jestli dojdou naplnění. Pokud hra zákazníky neomráčí svými kvalitami, které společnost více než rok velebí, ti rychle ztratí chuť nakupovat. V případě mafiánské hry firmy Illusion Softworks to zatím na nějaký pokles zájmu nevypadá. Ve Velké Británii je její popularita dokonce taková, že se prodává dopředu na pořadník. Ředitel Vochozka tato slova potvrzuje: „Několik řetězců již nabízí Mafii k předobjednání a v policích na nejlepších místech jsou už dlouhé řady (zatím prázdných) krabiček.“ Teď záleží především na tom, co se objeví uvnitř.

BOX:

Oficiální prohlášení Illusion Softworks

„Doslechli jsme se, že předseda celostátního oddělení italské policie pro boj s mafií Roberto Centaro prohlásil pro deník Il Giornale, že udělá cokoli, aby zabránil prodeji naší hry v Itálii, protože je to návod, jak se stát členem mafie. K jeho prohlášení se přidal i dřívější ministr vnitra Carlo Taormina. Je úctyhodné, že někdo má takový zájem na ochraně veřejnosti, obzvláště pokud byl do své funkce zvolen právě za tímto účelem, nicméně rád bych uvedl na pravou míru několik omylů. Především hra ještě nevyšla, ani jsme ji nikomu v plné verzi nikde nepředváděli, takže o jejím ději můžou všichni zatím pouze spekulovat. Odsouzení něčeho, co zatím nikdo nezná, je tedy minimálně trochu předčasné. Tvrzení, že naše hra bude návodem, jak se stát členem mafie, je taktéž poněkud zavádějící. Děj Mafie se odehrává v letech 1930 až 1938 v USA a jedná se o fikci založenou na některých historických faktech. I kdyby tedy hra byla návodem, jak se stát mafiánem, byl by to návod pro lidi žijící v roce 1930, nikoli dnes. Praktiky gangsterů se dnes přece jen trochu liší, čas prohibice, pašování alkoholu ve starých náklaďácích, ilegálních pivovarů a automobilových honiček jsou dávno pryč. Žijeme v době policejních vrtulníků, nadnárodních korporací, hackerů, kteří kradou peníze pomocí internetu, a pašování drog ve velkém. Naše hra ale i tak rozhodně není návodem, stejně jako jím nejsou filmy jako Goodfellas (Mafiáni) nebo Godfather (Kmotr). Je to návrat do dnes už spíše romantických časů třicátých let s krásnou architekturou, nádhernými auty a roztomilou hudbou. V příběhu hlavního hrdiny jsem se nesnažil glorifikovat násilí a už rozhodně ne ukazovat, že ten, kdo jde na věc pěkně zostra, vždy zvítězí. Bohužel nemám v úmyslu prozradit pointu děje, ani osudy hlavních hrdinů, a tak si oba pánové budou muset počkat, až Mafia vyjde, aby se přesvědčili, že hra, kterou zatím neviděli a která je určena dospělým lidem, ani zdaleka není to, co od ní očekávají. Stejně jako já ani další členové našeho týmu nejsme krvelačné bestie, členové pouličních gangů nebo kriminálních organizací, ani pokrytci snažící se vydělat peníze za každou cenu. Jsme normální lidé, kteří podlehli poetice něčeho dávno minulého. Máme účty v bankách a nechceme, aby nám je někdo ukradl, netoužíme, aby se v našem autě ocitla bomba, ani aby nás zastřelil někdo při přestřelce jako náhodné kolemjdoucí. Naše hra je HRA a hrou doufám zůstane.“
Daniel Vávra, hlavní designér hry Mafia a šéf vývojového týmu