Proč lépe nevyužít železniční síť

02. dubna 2013, 00:00 - Ivan Hlavoň
02. dubna 2013, 00:00

S délkou okolo 9,5 tisíce kilometrů železničních tratí je Česko zemí s jednou z nejhustších železničních sítí v Evropě

Řadu let se diskutuje o možnostech, co s českou nákladní železniční dopravou.

Ve vzduchu je nápad fúze české a slovenské nákladní přepravy, snížení poplatků na koleje pro ČD Cargo a další řešení.

Délka železničních tratí v České republice činí zhruba 9500 kilometrů. To z České republiky dělá zemi s jednou z nejhustších železničních sítí v Evropě. Z toho zhruba 2600 kilometrů tratí patří do evropského systému díky koridorům a ostatním mezinárodním tratím. Zároveň máme ideální polohu v centru Evropy. Máme napojení na hlavní evropské přístavy, jako je Rotterdam, Hamburk, ale také směrem na Balkán nebo i na severovýchod. To vše z nás dělá ideální přepravní uzel.

Tomu ale neodpovídá obsazenost a vytíženost vlakové nákladní dopravy, která je v současnosti zhruba 20 procent celkových přepravených objemů. Je jasné, že pro některé artikly, například potraviny či zboží denní potřeby, není železnice ideální, ale proč vozit automobily či sypké substráty po silnici, když tu máme tak zdánlivě ideální podmínky?

Nevýhodou tuzemské železnice je její zakonzervovanost, rigidita a špatná orientace na zákazníka, vycházející z nemotivace železničních společností o svého zákazníka bojovat. Železnice kromě toho, že je ekologičtější a úspornější k životnímu prostředí, což samo o sobě ale příliš podnikatelů nezláká, umí být úspornější i v přímých nákladech na přepravu mezi místy A a B. Navíc další nespornou výhodou je přesnost celého systému a flexibilita objemu přepravy. To vše ale zapadá v „odéru“, který dnes železnice má – jako něco neefektivního a nezajímavého, dokonce jako něco, co nestojí ani za zhlédnutí, natož za kalkulaci.

Je třeba uznat, že se situace pozvolna mění k lepšímu. Ať už je to ve formě uvolnění podmínek pro vstup soukromých dopravců, nebo masivních investic do výstavby koridorů a mezinárodních tratí. Taktéž se jedná o posilování investic do železnice v průmyslových oblastech, například v okolí Ostravy – stavba tratí Studénka–Svinov či Ostrava–Opava a dalších je rozhodně pozitivní.

Stále je to ale málo a postup jde velmi pomalu na to, jaký je v železnici opravdu potenciál, kterého lze využít ať už vnitrostátně, či v mezinárodní přepravě. Máme k tomu ideální podmínky, tak je pojďme využívat! l

O autorovi| Ivan Hlavoň • profesor a vědecký pracovník se zaměřením na přepravu, přednášející na Vysoké školy logistiky v Přerově

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Práce pro více zaměstnavatelů během roku 2017 a daně
Povinné ručení? Nejlevnější není vždy nejlepší
Chcete si přivydělat? Staňte se členem volební komise
Byty za méně než 4násobek ročních příjmů? Ve 3 z 14 krajů ano
Vyplatí se fixovat si letos cenu elektřiny?
Auta
Subaru Impreza páté generace dorazila do ČR. Je to vážně…
Aston Martin V8 Vantage změnil tvář i motor. Je přeplňovaný a dodává ho Mercedes
Nejvlasatější auto světa na sobě vozí 100 kg lidských vlasů za dva miliony korun
Ekologův koutek: Volvo PV544 dostalo motor z tanku. A vypadá brutálně
BMW dá dvě turba na základní dieselový čtyřválec 18d a 20d. Pomůže to spotřebě
Technologie
10 tipů na nejlepší tablety pro práci i zábavu [Vánoce 2017]
ASLR je vinou chyby ve Windows 8/10 méně funkční než ve starším Windows 7
Intel chce z počítačů odstranit podporu legacy BIOSu, znefunkční to staré OS a hardware
Je plnohodnotný Skype příliš pomalý a přebujelý? Zkuste Skype Lite pro Android
Nejnovější produkt Elona Muska je… powerbanka Tesla
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít