Problémy s efektivitou

14. října 2013, 00:00 - Vadím Fojtík
14. října 2013, 00:00

Řešíme, jak zefektivnit využití vodíku a jak zajistit vybudování potřebné dopravní infrastruktury, tvrdí šéf České vodíkové technologické platformy

Nejrozšířenější prvek ve vesmíru a třetí nejběžnější prvek na Zemi by mohl v následujících letech spasit planetu a zajistit dostatek levné energie. Velkou perspektivu má jeho využití především v dopravě a při skladování energií. „O vodíku se v médiích mluví čím dál častěji, což samozřejmě vítáme, ale bohužel podávané informace jsou často kusé a někdy zavádějící,“ říká předseda představenstva České vodíkové technologické platformy (HYTEP) Martin Fišer.

V poslední době se mluví o vodíku jako alternativním zdroji energie stále častěji. Proč? Odpověď je jednoduchá. Vodík je nejjednodušší chemický prvek, který je zároveň nejhojnějším prvkem ve vesmíru a třetím nejrozšířenějším na Zemi, současně s tím je za určitých podmínek výborným nosičem energie. Současně s tím ale máme celosvětovou ekonomiku založenou na využití neobnovitelných zdrojů energie z fosilních paliv. Je tedy nasnadě, že pokud se podaří dosáhnout kompromisu mezi efektivitou procesu využití vodíku jako nosiče energie a cenou tohoto procesu, vnikne velmi silný konkurent fosilních paliv. A to nejen s ohledem na cenu pro koncového uživatele, ale také s ohledem na dopady na životní prostředí a zdraví každého z nás. A to se nechci pouštět do tématu, jak by mohlo využití vodíku snížit politickou a ekonomickou závislost většiny zemí na ropných a plynárenských velmocích.

Je už dnes reálné větší využití vodíku?

Zřejmě nejperspektivnější oblastí pro využití je doprava. I z toho důvodu, že existuje patrně nejvíce motivačních parametrů, jak již jsem zmínil, mimo jiné minimální negativní dopady na životní prostředí. V této oblasti už se dnes neřeší, zda je vodík správná cesta, ale spíše jak proces optimalizovat s ohledem na cenu a efektivitu využití a jak zajistit vybudování potřebné dopravní infrastruktury. Dnes asi není jediný světový výrobce automobilů, který by neměl ve svém portfoliu a vývojovém plánu typ vozidla s pohonem, který využívá vodík.

Není vodík jen slepá alternativní cesta?

Vždyť na trhu jsou již běžně dostupné elektromobily, které mají s auty na vodík srovnatelné parametry, třeba pozitivní dopady na životní prostředí… Samozřejmě pokud hodnotíme dopad elektromobilů na životní prostředí, tak jsou výsledky skvělé. Nelze ale zapomenout na jednu věc. Každá technologie je pouze maximálně tak ekologicky čistá, jak čisté jsou primární zdroje energie a suroviny, které jsou při výrobě paliva využity. Pokud tedy dejme tomu motor zpracovává elektrickou energii, vodík nebo cokoli jiného, co bylo vyrobeno z neobnovitelných zdrojů takzvanou špinavou cestou, nemůžeme mluvit o čisté, ekologické či naší planetě prospívající technologii. S jejím rozvojem se jen zvýší poptávka po další těžbě neobnovitelných zdrojů, dokud budou nějaké dostupné. Všimněte si schválně, kdo je dnes největším propagátorem elektromobilů. Není náhodou, že jsou to největší producenti a dodavatelé elektřiny, pro které je to logicky nový a velmi zajímavý tržní segment. Takže doprava je jediná oblast, kde lze vodík reálně využívat?

Aktuálně je kvůli pravidelnému snižování cen palivových článků a zvyšování jejich efektivity a životnosti zajímavé využití vodíku i v jiných oblastech. Kupříkladu v oblasti čistých záložních zdrojů elektrické energie, kogeneračních jednotek, mobilních zdrojů elektrické energie pro notebooky či telefony a tak dále. V poslední době je na vzestupu oblast řešení pro takzvané ostrovní systémy.

Jde o kombinaci výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů (slunce, vítr, voda), její uskladnění a následně využití dle potřeby s cílem minimální závislosti na připojení na konvenční zdroje elektřiny. Jinými slovy to řeší problém způsobený tím, že jsou obnovitelné zdroje závislé na tom, kdy zrovna fouká vítr nebo svítí slunce a neprodukují elektřinu trvale. I proto dochází v některých okamžicích k problémům s přebytky elektřiny z obnovitelných zdrojů v distribuční soustavě, kterou by bylo možné přímo v místě výroby využít k výrobě vodíku, a tím ji uskladnit do doby její potřeby. Vývoj technologie kráčí v těchto oblastech mílovými skoky a to, co bylo ještě před pěti lety funkční jen v teoretických či laboratorních podmínkách, je dnes běžnou a dostupnou součástí nabídky na trhu, což nás samozřejmě těší.

O autorovi| Vadím Fojtík, fojtik@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak se daní příjmy z pronájmu bytu?
Segwit2x se nekoná. Bitcoin se zatím štěpit nebude.
Rozdíly v placení zdravotního a sociálního pojištění pro OSVČ
Měli byste se bát, když nakupujete na českých e-shopech?
Když za škodu může sport...
Auta
Škoda spustí výrobu elektromobilů v roce 2020, plug-in…
Tajemný prototyp z českých silnic přišel o maskování. Jedná se o nové Lynk&Co 02
Elektrický tahač Tesla Semi má po premiéře. Někteří ho ale za žádný zázrak nepovažují
První upoutávky na Mercedes-Benz CLS ukazují předek a digitální interiér
Nejlepší ojetá auta do 100 000 Kč, která jsou levná na provoz
Technologie
Operátoři slibují „datování bez počítání“. Je to prachsprostá lež [komentář]
Tip: Firefox vám poradí, čím nahradit nefungující doplňky. Jak na to?
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Google Maps budou přehlednější. Navíc se přizpůsobí chodcům i řidičům
Xeony generace Ice Lake mají 38 jader a HBM2. Xeony Phi nahradí 44jádrová verze ISX-H
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít