Menu Zavřít

Přesilová hra

24. 5. 2012
Autor: Euro.cz

Rychlost bývá málokdy tak dostupná jako v trojkovém kupé s nejsilnějším naftovým motorem.

Ať si marketingová oddělení některých automobilek tvrdí, co chtějí, sebelepší naftový motor se co do subjektivních kvalit nikdy nevyrovná benzinovému. Vrozené vlastnosti dieselu, od tvrdého chodu přes úzký rozsah využitelných otáček až po obtížně dávkovatelný nástup síly, nikdy nezachutnají řidičským gurmetům stejně lahodně jako mechanická ryzost zážehových motorů. To ale neznamená, že některé moderní diesely nemají nadšenému řidiči co nabídnout. Například proti takovému BMW 335d sbírají i největší puristé argumenty jen těžko.

Tři krát čtyři (verze)

Řada 3 je pro mnichovskou automobilku stěžejní: její roční prodeje se v úhrnu blíží půlmilionové hranici, což představuje více než třetinu odbytu. Většina z toho připadá na varianty sedan a kombi, které v západní Evropě částečně nahradily tradiční fordy, volkswageny a opely na pozici „standardního“ služebního vozu pro střední management. Pak je tu ještě kabriolet, nepokrytě koncipovaný jako okrajový model pro vyznavače poklidných nedělních výletů, a kupé, které je naopak nejsportovnější mutací trojkové řady. To z něj dělá ideální platformu pro zástavbu nejsilnějšího naftového motoru, jaký BMW v současnosti do svých aut montuje.
Řadový šestiválec o objemu tří litrů platí už dlouhá léta za chloubu mnichovských motorářů a v aktuální verzi má dost síly na to, aby víc než suverénním způsobem uváděl v pohyb i tak rozložité modely, jako je limuzína řady 7 nebo SUV X5. Přidáním druhého turbodmychadla se ale z výjimečného dieselu stal jedinečný. Aktuální evoluce tohoto motoru, vyhrazená zatím pro větší „bavoráky“, produkuje 306 koní a lokomotivních 600 Nm, ale ani kupé 335d se za své parametry stydět věru nemusí. Nejvyšší výkon 286 koní vrcholí až ve vysokých (na diesel) 4400 otáčkách za minutu, zatímco maximální točivý moment 580 Nm je k dispozici už od 1750 otáček. V praxi tahle čísla znamenají schopnost mocného zrychlení, kdykoli si vzpomenete: stačí využít celou dráhu plynového pedálu a šestistupňová automatická převodovka se už sama postará o to, aby hučící, syčící, dunící monstrum pod kapotou využilo svůj potenciál optimálním způsobem.
Akcelerace z nuly na 100 km/h trvá podle oficiálních údajů jen 5,9 sekundy. Co do schopnosti nabírat rychlost si toto relativně levné dieselové kupé nezadá s mnoha sportovními auty – od nichž se ovšem poněkud liší v otázce provozních nákladů. Za bezmála dva měsíce a pět tisíc ujetých kilometrů, převážně v městském provozu, se na palubním počítači usadila hodnota průměrné spotřeby 8,8 litru na sto kilometrů, nicméně klidným tempem mimo město lze s 335d i bez nadlidské sebekázně jezdit za nějakých šest a půl litru.
Jak vidíme, trojkové kupé s nejsilnějším dieselem jednoduše září v každé disciplíně, kterou lze měřit. Jiná věc ovšem je, jestli se tato objektivní převaha odráží také v subjektivním zážitku z jízdy.

Daň ze síly

Předopovaný motor s vysokým kompresním poměrem i plnicím tlakem se projevuje citelně hruběji než slabší varianta 330d. Třeba za konkurenčním 3,0 TDI v aktuální Audi A6 zaostává rozdílem třídy, pokud jde o vytříbenost chodu. Nepřirozeně těžký odpor řízení může zpočátku imponovat zejména méně vyzrálým řidičům s hypertrofovanými sportovními ambicemi, ale ke skutečně přesnějšímu vedení auta tahle vějička nijak nepřispívá a ve městě začne být rychle na obtíž. BMW 335d se ve skutečnosti nejlépe cítí na dálnici, kde z něj mohutná rezerva síly pod pravou nohou dělá skvělý dopravní prostředek na uvolněné překonávání dlouhých vzdáleností v krátkém čase, nebo naopak na zakroucených venkovských silnicích. Když na výjezdu z utaženého oblouku přidáte plyn, cítíte, jak vám zadní kola pomáhají zatáčku dokončit. Irelevantní? Ne tak docela. Právě kvůli takovým okamžikům, jakkoli zřídkavým, mnozí dodnes na zadní pohon přísahají – a pro ty ostatní má BMW v nabídce 335d s pohonem všech kol xDrive.
Nehledě na motor je kupé řady 3 výborně ovladatelné a poměrně zábavné auto, překvapivě vhodné pro každý den. Pokud už přesvědčíte své známé, aby se nasoukali dozadu, čekají je dvě velmi pohodlná sedadla a dostatek místa pro nohy. Jakmile za sebou zavřete dveře, speciální podavač vám přisune bezpečnostní pás na dosah ruky, abyste po něm nemuseli neohrabaně šátrat. A systém iDrive pro ovládání rádia, navigace, bluetooth telefonu a dalších funkcí se od roku 2001, kdy byl poprvé uveden v tehdejší řadě 7, vyvinul v jedno z nejlepších řešení svého druhu. Jen s odkládacími prostorami si mnichovští konstruktéři hlavu nelámali. Příplatkové držáky nápojů okrádají spolujezdce o prostor pro kolena a v konzole mezi sedadly není žádné místo pro mobil a peněženku.

Preference rozhodnou

Je 35d nejlepší motorizace pro řadu 3? Jak se to vezme. Fajnšmekři nepochybně upřednostní výtečný benzinový model 335i, zatímco čtyřválcový diesel 320d poskytuje sice pomalejší, ale díky lehčí přídi a měkčím pružinám harmoničtější zážitek z jízdy. 335d umí „jenom“ jezdit podobně rychle jako 335i a spotřebovávat přitom podobně málo jako 320d. Jenže není právě tohle tím, co od auta podobného ražení chcete ze všeho nejvíc?

Plusy

+ vynikající ovladatelnost
+ fantastické zrychlení
+ příznivá spotřeba paliva
+ pohodlné posezení i vzadu

Minusy

– hrubší chod motoru
– chybějící odkládací prostory

DT24

BMW 335d Coupé

Cena 1 265 000 Kč Motor řadový šestiválec 3,0 l twin turbo, 210 kW, 580 Nm Zrychlení z 0 na 100 km/h 5,9 s Nejvyšší rychlost 250 km/h (el. omezena) Spotřeba 6,6 l/100 km

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).