Poště rostou náklady, upozorňuje asociace

24. listopadu 2014, 00:00 - (ker)
24. listopadu 2014, 00:00

POŠTOVNÍ SLUŽBY Česká pošta musí vysvětlovat svá ekonomická data. Citlivé je to obzvláště nyní, když bojuje o to, aby stát nalil peníze do kompenzačního fondu, ze kterého platí mimo jiné objednaný rozsah poboček a služeb. Z čísel, jež podnik sám posílá do statistik Světové poštovní unie, vyplývá, že služby pošty nejsou tak ztrátové, jak to na první pohled vypadá.

Podle údajů mapujících období mezi roky 2008 a 2012 rostly podniku provozní výnosy o 2,8 procenta, o 1,8 procenta pak rostl počet listovních zásilek (ve výpočtu jsou zahrnuty i letáky a balíky). Provozní náklady ale vzrostly o 5,5 procenta, a to v období, kdy inflace byla minimální. Pošta navíc zvýšila ceny základních služeb nejméně o 25 procent.

„Někde musejí být náklady, které nejsou na první pohled vidět. Podle mého názoru je potíž třeba v nízkých cenách, které pošta nabízí korporátním zákazníkům,“ říká místopředseda Asociace poštovních služeb Petr Angelis. Zatímco lidé posílají dopis za 13 korun, firmy dosahují na daleko nižší ceny. V některých případech na dokonce neúměrně nízké. Český telekomunikační úřad za to poště letos vystavil pokutu, šlo o konkrétní případ dopisů pro zákazníky Teska z roku 2012.

Pošta se brání tím, že její ceny jsou standardní.

„Ten výrok není ničím podložený,“ reaguje mluvčí pošty Matyáš Vitík na slova místopředsedy asociace. Česká pošta zaznamenává podle svých údajů každoroční pokles listovních zásilek o osm až deset procent.

Rozdíl v číslech je podle ní způsoben odlišným výpočtem Světové poštovní unie.

Pošta své klesající zisky ospravedlňuje také celkovou situací na trhu. Na listovních zásilkách jí každý rok ubývá 700 milionů na tržbách.

Zisk pošty se v posledních letech pohybuje kolem tří set milionů korun, což je při tržbách 19,7 miliardy téměř nulový výsledek. Poštu také zatěžuje, že musí hradit náklady na šíři poboček a kvalitu doručování, stanovené jí takzvanou univerzální službou, kterou si u ní objednal stát. Celkové náklady spočítala na 1,8 miliardy a bojuje o to, aby je stát proplatil. Ministr financí ale nejprve chce, aby pošta hledala úspory a nové způsoby, jak vydělávat.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
3 věci, na které není dobré zapomínat před odjezdem na služební cestu
Daňové přiznání za rok 2017: Změny u daňového zvýhodnění na děti a daňového bonusu
Bez potřebné doby pojištění vám důchod nedají
Auta
Retro: Kolik stála nová auta v listopadu 1989 a o kolik…
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce rozsvítí tyto kontrolky?
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Technologie
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Procesory ARM proráží už i v superpočítačích. Na ThunderX2 s jádry Vulcan sází sám Cray
Parádní akce: Samsung Galaxy S7 za 8200 Kč a S7 Edge za 10 600 Kč
Mlácení dělníků, smrt v kantýně aneb Jak se dělá iPhone X
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít