Menu Zavřít

Pololetí vyhráli Francouzi

1. 8. 2002
Autor: Euro.cz

Prodeje aut

BRAND24

PRAHA (han) - Prodej nových osobních automobilů v České republice klesl v prvním pololetí letošního roku meziročně o 2,65 procenta na 76 154 vozidel. Tuzemská Škoda prodala 39 401 vozů a měla na trhu podíl 51,7 procenta. Proti stejnému období roku 2001 však automobilka zaznamenala pokles o 8,61 procenta, tedy o 3713 vozů. Dovážené značky naopak zaznamenaly růst prodejů o 4,5 procenta. „Lze říci, že propad prodejů šel na vrub Škodovky, dovozci si polepšili,“ řekl týdeníku EURO předseda výkonného výboru Svazu dovozců automobilů Lubomír Tvardík. „Z importovaných značek šli nejvíce nahoru Francouzi, naopak nedařilo se některým japonským značkám, například Mazdě, Toyotě a Mitsubishi. Propadl se také jindy úspěšný Volkswagen.“
Statistika dává Lubomíru Tvardíkovi za pravdu. Za Škodou na druhém místě skončila francouzská značka Renault s prodejem 5265 vozů, což znamená překvapivý nárůst o 42,3 procenta, a třetí byl Peugeot s růstem o 7,5 procenta na 4421 prodaných aut. Na čtvrté pozici skončil loni druhý Volkswagen s prodejem 3855 vozidel, což znamená pokles o 19,4 procenta. Pětici uzavírá Opel s poklesem o třicet procent na 3028 aut. Největší procentní nárůst zaznamenala
v pololetí značka Daewoo, která zvýšila prodej o neuvěřitelných 147,4 procenta na 1472 vozů. „Daewoo si vyřešilo svoje dovozní problémy a to se blahodárně podepsalo na prodejích,“ říká Tvardík.
A co ti, kterým se letos nedařilo? O zhruba padesát procent se propadla například Mazda. „Je to dáno skutečností, že nám dobíhala prodejní životnost oblíbeného modelu 6, který bude nahrazen novou verzí až nyní v srpnu,“ uvedl pro týdeník EURO generální ředitel dovozní firmy Autopalace Group Jindřich Nevrla. „Očekávám, že se čísla s náběhem nového vozu otočí.“
I když v žebříčku nárůstů prodejů skončila v poli poražených i domácí Škoda, v absolutních číslech je stále jedničkou. Nejprodávanějšími modely totiž byly Škoda Fabia s 27 902 vozy, Octavia s odbytem 10 427 aut. Dařilo se i novému Superbu. Nejvíce se prodávaly mini a malé vozy s podílem na trhu 52,3 procenta, následovala střední třída s 21,5 procenta a nižší střední třída s podílem 13,9 procenta.
Dovoz ojetin se podle ředitele Sdružení automobilového
průmyslu Antonína Šípka zvýšil zhruba o tři až pět procent na zhruba 50 tisíc vozů. Přesná čísla budou známa zhruba za týden. Za celý rok očekává Šípek prodej 148 tisíc až 149 tisíc nových osobních aut, o necelá tři procenta méně než loni.
Prodej lehkých užitkových vozů klesl o 8,68 procenta na 6947 aut. Největší zájem byl o značku Ford, která prodala 1331 aut. Její dodávka Transit je totiž stále prodejním trhákem. Následovaly ji Volkswagen s 1159 vozy a Renault s prodejem 707. Loni první Škoda zaznamenala kvůli loňskému ukončení výroby modelu Pick up pokles odbytu o 72,9 procenta na 486 aut.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).