Pokračující purifikace - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Pokračující purifikace

, Tomáš Pohanka,
Pokračující purifikace
Zdroj: Euro.cz

Velmi uhlazený luxusní automobil za sympatickou cenu

Kultivovanost je věc, kterou se nenaučíte. Je to stejné jako s vkusem. Jenže v Japonsku, zdá se, by si něco podobného mohli patentovat. Toyota vytvořila lexus z ničeho během sedmnácti let a už vyrábí prémiové vozy, které se derou na špičku ve svých segmentech. Ještě tam nejsou, ale moc jim nezbývá. Takhle na tom je i IS 250.
Na kabinách prémiových sedanů je milé, pokud dokážou v člověku vyvolat chuť se do nich vracet. A přesně to interiér IS umí. Perfektní zpracování je cítit z každého milimetru automobilu a v kvalitě se předhánějí také použité materiály. Poloha za volantem vůči palubní desce vyhoví každému a široká „odkládací“ opěrka pro levou nohu ve verzi s automatem pohodlí podporuje. Stresující může být pouze méně prostoru na zadních sedadlech, zvláště když tam cestují tři lidé nebo sedí-li vpředu vysoký řidič.
Lexus má především slušné nadání držet se na silnici. Karoserie je velmi tuhá, takže se v zatáčkách nekroutí, odpružení nedovolí automobilu víceméně žádné náklony a řízení zaujme svou přesností. A kdybyste to přece jen přehnali, po ruce je kvadrilion elektronických systémů kontrolujících trakci, stabilitu nebo brzdy. A ty jsou velmi ostražité, někdy až příliš. To když za vás pomocníci zasahují, aniž by o tom dali vědět zablikáním kontrolky.
Chování na asfaltu potvrzuje, že japonská automobilka volila správně, když pro IS vyvinula pohon zadních kol. Vůz ani s relativně těžkým motorem vpředu není přehnaně nedotáčivý a jízda s ním dokáže být zábavná. K větší dynamice si můžete pomoci zmáčknutím tlačítka Power, díky němuž se zlepší do té doby mdlá odezva motoru na plyn. Raketovou akceleraci však ani poté nečekejte. Jediným slabším článkem Lexusu IS na silnici je jeho schopnost pohlcovat nerovnosti, která je o stupínek horší, než by bylo potřeba. Testovaný vůz měl příplatkový sportovní podvozek, ale i ten standardní má tendenci být při přejezdech hrbolů trochu tvrdší. Toužíte-li po komfortu, základem jsou standardní šestnáctipalcová kola.
V součinnosti s benzinovým šestiválcem pracuje IS 250 téměř dokonale. Motor disponuje příjemně pružným a plynulým zátahem, přičemž na sešlápnutí plynu reaguje od nízkých otáček. Jeho 208 koní znamená efektivní zrychlení na stovku za 8,4 vteřiny a až do chvíle těsně před přechodem do červeného pole otáčkoměru, kdy se začne ozývat tlumený řezavý zvuk, je sametově tichý.
Odhlučnění patří totiž mezi disciplíny, v nichž lexus mezi současnými sedany střední třídy jen těžko hledá soupeře. Japonští konstruktéři dokonce zašli tak daleko, že sluneční clony potáhli speciálním materiálem, jenž pohlcuje zvuk. Přispívá to ke kultivovanosti automobilu stejně jako volant potažený jemnou kůží, nesmírně příjemnou na dotek, nebo propracované osvětlení interiéru. Už jen nastartování, kdy se na ztemnělých budících nejdříve rozsvítí tenké ručičky, působí elegantně a nenuceně. Překročení přednastavené rychlosti či výlet ručičky otáčkoměru trochu víc doprava zase způsobí rozsvícení dvou tenkých kroužků uprostřed budíků na přístrojové desce.
Automatická převodovka je stavěna především na komfortní jízdu, při níž je bravurně hladká a předvídavá. Teprve extrémně ostré přechody mezi brzdou a plynem ji vykolejí a projeví se její delší prodleva při řazení. Řešit se to dá prostřednictvím sekvenčního řazení na volantu, ale pochybuji, že na to budete mít právě v lexusu chuť víc než jednou za sezonu. Přednosti IS 250 leží totiž v jiné části spektra jeho schopností. (Nehledě na to, že pokud uvažujete o lexusu kvůli rychlosti, stejně by vám měl být bližší šestistupňový manuál.)
Kromě nebetyčně kvalitního interiéru je to také rozsah standardní výbavy. Testovaný automobil byl dražší o paket sport za 165 tisíc, který kromě sportovního odpružení a bi-xenonových adaptivních světlometů zahrnuje pohodlí zdokonalující drobnosti, jako vyhřívaná a elektricky nastavitelná sedadla nebo elektricky seřiditelný volant. Daleko smysluplnější volbu nicméně představuje paket Luxury, jenž vás uchrání od tvrdých dopadů, zato za 200 tisíc korun obsahuje veškeré prvky, které IS sluší. Pokud si ještě připlatíte 130 tisíc za navigaci v kombinaci s DVD, technologií Bluetooth, parkovací kamerou, brilantním audiosystémem Mark Levinson a čtrnácti reproduktory, právě jste dosáhli absolutního vrcholu. S automatem za 55 tisíc to dělá 1,384 milionu, a to je velmi hezká cena.

Lexus IS 250
Motor: zážehový šestiválec
Objem: 2499 cm3
Max. výkon: 153 kW
Převodovka: 6stupňová, automatická
Nejvyšší rychlost: 225 km/h
Průměrná spotřeba: 9,1 litru na 100 km
Základní cena: 999 000 Kč

Klady
+ příznivá cena
+ výborně odhlučněný interiér
+ velmi rozsáhlá základní výbava

Zápory
– méně místa na zadních sedadlech
– občas vtíravé elektronické bezpečnostní systémy
– parkovací nožní brzda