Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Technologie ARISTON pomohou v Grónsku rozkrýt globální oteplování

Společnost Ariston zůstává věrná svému cíli přinášet pohodlí každému a oznámila úspěšné…

Jak si připomenout 100. výročí založení Československé republiky? Svatováclavským dukátem!

Právě dnes slavíme snad nejvýznamnější výročí, jaké naše republika dosud zažila. Je jím…

Zbrojaři mají pomocníka na ministerstvu obrany. Už čtvrtý rok

Firmám podává pomocnou ruku odboru průmyslové spolupráce. Jeho úkolem je, aby se české…

Pohybujeme se na exponenciále

22. května 2017, 00:00 -
22. května 2017, 00:00

Velké množství dat, automatizace a prodloužená doba dožití zásadně mění pojistný trh, říká generální ředitel UNIQA pojišťovny pro český a slovenský trh

Evropská pojišťovací skupina UNIQA patří k významným hráčům i na českém trhu. To potvrzuje i fakt, že generální ředitel společnosti UNIQA pojišťovna Martin Žáček byl v soutěži Pojišťovna roku již třikrát zvolen Pojišťovákem roku. Týdeník Euro hovořil s Martinem Žáčkem, který kromě Česka řídí i společnost UNIQA na Slovensku, o vlivu nástupu moderních technologií a prodlužování doby dožití na pojistný trh.

* Technologické trendy razantně mění finanční služby, ovlivňuje to pojistný trh?

Vývoj na trhu technologií a dat je velmi rychlý, dalo by se říci až exponenciální. To se promítá i do pojišťovnictví, kde rychlý pokrok využíváme ve prospěch nás i klientů. Typickými příklady jsou biometrický podpis smluv, digitalizace zpracování smluv či vznik elektronických klientských platforem umožňujících online sledovat řešení pojistných událostí. Dalším stupněm bude využití robotiky, možnost vykonávání rutinních operací, jako například fakturace, pomocí umělé inteligence. I proto se v pojišťovnictví objevil pojem InsurTech. Důvodem, proč zatím nedošlo u pojišťoven k tak razantním změnám jako díky FinTechu v bankovnictví, jsou obrovské regulatorní nároky, potřeba velké kapitálové vybavenosti, kterou musíte mít pro vstup na pojistný trh, ale i určitá konzervativnost našeho oboru. Nicméně i v pojišťovnictví vznikají například peer-to-peer projekty. Často skloňovaným příkladem je pojišťovna Lemonade v USA s vysoce automatizovanou likvidací pojistných událostí, první takový subjekt máme i v Česku. Tímto způsobem je ale možné nabízet jen jednoduché produkty, které není složité vysvětlit a kde není potřeba žádné větší poradenství, typu cestovního pojištění, povinného ručení nebo havarijního pojištění.

* Zároveň mají pojišťovny díky rozvoji technologií o svých klientech stále více informací, projevuje se to v jejich tarifikaci?

Plně souhlasím, máme stále více údajů a jsme je také schopni v reálném čase zpracovávat. Dobrým příkladem je povinné ručení, zde se v době demonopolizace trhu brala v potaz jen kubatura vozidla, pak přibylo stáří řidiče, jeho bydliště a dnes již vyhodnocujeme dvě desítky parametrů. Stále více se prosazují i telematická data. Například i UNIQA má pojištění automobilů s telematickou jednotkou SafeLine, která jednak zajišťuje v případě nehody řidiči rychlou pomoc, ale také mu pomáhá ušetřit. Díky SafeLine přesně víme, kolik jednotliví řidiči za rok najedou kilometrů, a ti s menším nájezdem platí nižší pojistné. Dalším stupněm bude možná tarifikace nejen dle nájezdu kilometrů, ale i dle způsobu jízdy, protože telematické jednotky jsou schopny dodat přesné údaje. Velkou změnu bude představovat nástup autonomních, samořiditelných vozů, kde se řeší otázka, kdo bude za nehodu zodpovědný. S největší pravděpodobností to bude výrobce, který bude muset být pojištěn.

* Promítají se technologie i do oblasti tarifikace životního pojištění?

Zcela určitě, řada lidí nosí chytré náramky sledující pohybovou aktivitu, nově začínají měřit i srdeční frekvenci a předávat data zdravotním pojišťovnám. A čím více máme dat, tím jsme schopni lépe posoudit rizika u každého klienta. Nyní tak lze bonifikovat klienty, kteří se o své zdraví starají a chodí na pravidelné zdravotní prohlídky.

* Velkým tématem je internet věcí, promítne se také v pojišťovnictví?

Toto je zásadní téma pro neživotní pojištění – velká část nových spotřebičů je již nyní online a je schopna podávat hlášení o své poruše, což může vést k úplnému předcházení škodám nebo alespoň k podstatnému omezení jejich rozsahu. Například kotel na chalupě vám sám oznámí závadu a také si zavolá opraváře. Obdobně existují například koupelnová čidla, která v případě vytečení pračky vysílají signál majiteli nemovitosti, a ten si tak objedná asistenční službu, která je nyní již standardně součástí kvalitního pojištění domácnosti.

* Je zřejmé, že tyto informace usnadňují fungování pojišťovnám, ale nevnímají to někteří lidé jako přílišné zasahování do jejich soukromí?

Určitě se ochota klientů sdílet tyto informace liší, a to zejména podle věku. Pro generaci mých dětí je používání technologií a sdílení informací zcela standardní a nijak se mu nebrání. Takto moderní technologie vedou i k větší individualizaci pojištění, pojistných podmínek a pojistného. Nicméně upozorním na zajímavý aspekt, někteří klienti se dívají na telematickou jednotku ve voze jako na velkého bratra, který je sleduje, přitom s sebou standardně vozí mobilní telefon. Jejich operátor tak zná každý jejich krok. Navíc telematická jednotka jim může v případě nehody zachránit život. Údaje jsou u nás uchovávány velmi bezpečně, v drtivé většině mnohem bezpečněji než u samotného klienta. Také každý přístup ke klientským datům v pojišťovnách je zaznamenáván, aby se zabránilo jejich zneužití. Nakládání s klientskými údaji v pojišťovnách velice přísně upravuje legislativa a v příštím roce dojde ještě k dalšímu zpřísnění této úpravy.

* Zásadní pokrok nedělají jen technologie, ale i zdravotnictví. Lidé se dožívají vyššího věku, co to znamená pro pojišťovny?

Nárůst doby dožití je hned vedle pohybu úrokových sazeb něco, co velice ovlivňuje pojistný trh. Prodloužení délky života pojišťovnám na jednu stranu pomohlo. Snížilo se totiž riziko smrti, což vede k redukci výplat pojistných plnění. Na druhé straně pojišťovny stejně jako penzijní společnosti vyplácejí renty, často doživotního charakteru, což znamená nárůst vyplácených částek. A to není všechno – s prodlužováním délky života souvisí i skutečnost, že máme stále se zvětšující skupinu potenciálních klientů seniorního věku. Ti jsou zpočátku ještě velmi aktivní – déle řídí auto, jezdí na dovolenou a mají i větší disponibilní příjem. Například po roce 1990 byl hranicí pro cestovní pojištění věk někde mezi 65 až 70 lety klienta, dnes běžně pojišťujeme na cesty osoby kolem 75 let ještě bez výrazné přirážky. Nicméně tato seniorní klientela postupně potřebuje zajistit takzvanou dlouhodobou péči. Jedná se o jakousi dlouhodobou obsluhu zajišťující možnost důstojného dožití pro lidi s postupně klesající soběstačností. A úkolem pojišťoven je připravit produkty tohoto charakteru. Dalším dopadem prodlužování doby dožití je změna struktury populace. Donedávna významná skupina třicátníků a čtyřicátníků, kteří zakládali rodiny a brali si hypotéky, postupně odrůstá a nově podíl tohoto segmentu trhu v populaci nejen klesá, ale má už také poněkud jiné preference. A my jako pojišťovny musíme přemýšlet o tom, jaké produkty a komu v průběhu dalších deseti nebo patnácti let nabízet.


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Svátek Všech Svatých a Dušičky, aneb proč to není státní svátek?
Kdy budou dokončeny opravy na dálnicích?
Ropa se na 100 dolarů možná ani podívat nemusí
Test: víte, jaká doba se vám bude počítat do důchodu?
Účty za elektřinu narostou o stovky až tisíce korun. Záleží na tom, zda jen svítíte nebo i topíte
Auta
BMW X7 se začíná odhalovat. Design mnichovského Range…
Co způsobil filtr pevných částic u Fabie 1.0 TSI? Nižší točivý moment a nepatrně horší dynamiku
Vyberte nejlepší auta roku 2019 a vyhrajte ceny za 200 000 Kč
Retro: Za volantem FSO Polonez 1.5 (1988)
Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line v dlouhodobém testu: čtyřkolku nemá, ale umí česky
Technologie
Google znovu řeší pirátství obrázků. Do vyhledávače přidá jména autorů
Nové čtyřjádrové APU Ryzen za nižší cenu? HP má v počítačích model 2100GE s 35W TDP
Další nález backdorů v serverech vyrobených v Číně: štěnice v portu síťové karty
Noční můra všech paranoiků je tady. Facebook uvádí domácí kameru
Nebankovní půjčky smí poskytovat pouze 85 firem
Hry pro příležitostné hráče