Menu Zavřít

Pohodlný ďáblík

20. 2. 2009
Autor: Euro.cz

Sporťák, který snese i velmi přísná kritéria

Trendem poslední doby se zdá být zvětšování sportovních aut, pokud jde o jejich výšku. Je dost dobře možné, že pokud to někdo v dohledné době nezarazí, budou se za pár let považovat za agresivní tvary Renaultu Thalia, což by – nic proti levnému sedanu – byla opravdu škoda. Výrobci argumentují zejména bezpečnostními požadavky a výšku nových modelů zvětšují a zvětšují… Scirocco tuhle argumentaci přebíjí. Přisedlé, široké, nízké auto, připomínající jedovaté sportovní hatchbacky Hondy z počátku devadesátých let, kdy chodci ještě pod kola automobilů skákali na vlastní nebezpečí.
Posaz ve sportovních sedačkách je bezvadný. Pozice za volantem se rychle najde pro většinu délek končetin, a navíc scirocco umožňuje sedět nízko. Ve srovnání třeba s Mini Cooperem nebo Hondou Civic Type R dokonce výrazně níže, aniž by to negativně ovlivňovalo výhled z vozu. Volant umí konkurence od BMW lépe, ale i ten z Golfu GTI není špatný, jen malinko větší, než by čistokrevnému sportovci slušelo. Interiér je dobře ergonomicky zpracovaný.
Dvoulitrový přeplňovaný motor s převodovkou DSG je už stará známá koncernová klasika, použitá například v Golfu GTI. Převodovka, která při sázení rychlostí dokáže motor snadno přesvědčit pro dunivé odfouknutí, pracuje rychle a precizně. Lze jí ovládat i křidélky pod volantem a v módu S umí držet motor v otáčkách bez odřazení, což je pro zábavu za volantem v případě automatu velké plus. Scirocco tak umí jít i do lehce přetáčivého smyku ubráním plynu, což klasický režim automatu neumožňuje. Autu vyhovují rychlé změny směru, kdy se projevuje skvěle nastavený podvozek. Jeho elektronika umí tři režimy, normal, comfort a sport, projevující se jak jinak než tvrdostí a také zásahem do účinnosti posilovače. Avšak ani v režimu sport není řízení kolem středové polohy tak strmé, jak by mělo být. Oproti tomu tvrdé sportovní nastavení znamená nulové náklony v zatáčkách, kde se auto chová jako motokára. Bohužel, výkon motoru a jeho hmotnost jsou dostatečnáéna to, aby auto často přecházelo limity do nedotáčivého smyku. Možná je pro vůz vhodnější přeplňovaná čtrnáctistovka, která je sice o čtyřicet koní slabší, ale také výrazně lehčí. Při ostrém navedení vozu do zatáčky má těžká příď snahu pokračovat rovně, což se ale dá předpokládat a je vhodné na to být připravený. Kontrolka elektronického asistenta se při agresivních nájezdech rozsvěcuje zcela pravidelně a po vypnutí elektroniky se naplno projeví vysoká hmotnost přídě vozu. Vykousánínedotočené zatáčky srovnáním do přímého směru a ostrým zpomalením pak řeší brzdy, na koncernové poměry excelentně účinné, dávkovatelné a čitelné při nástupu. Auto je však i při těchto mezních situacích předvídatelné a jakž takž i ovladatelné.
Unikátní je pohodlí. I ultratvrdé nastavení sport, které vůz nutí řezat zatáčky jako přišroubovaný k silnici, z řidiče nevytřese duši. Nastavení komfort, které je jen o málo méně agresivní, dělá ze scirocca skoro limuzínu.
Volkswagen Scirocco patří, co se zábavnosti týče, v kompaktní třídě k těm nejlepším. Jen je nutné si uvědomit, že výkon není vše, jako se ukazuje třeba v případě Alfy Romeo MiTo. O fous slabší motorizace bude vozu slušet lépe, protože se podvozek nebude muset rvát s nadbytkem točivého momentu a hranice nedotáčivého chování, která je však i u dvoulitru opravdu vysoko, se trochu rozšíří.

Klady
design
výkonnosti
jízdní vlastnosti elektronického podvozku

zápory
více výkonu než gripu

BRAND24

tabulka
Vokswagen Scirocco
motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec
objem: 1984 ccm
výkon 145 kW
převodovka automatická DSG
zrychlení 0–100 7,1 s
rychlost 233 km/h
spotřeba 9,2/5,6/6,9, extrém až 25
cena: 549 000 Kč

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).