Podpora ano, ale nejen od státu

22. října 2012, 00:00 - Pavel Hlavinka
22. října 2012, 00:00

Ženy bývají často lepší manažeři než muži. Firmy by jim měly vyjít vstříc

O nedostatku žen ve vrcholovém managementu firem se mluví dlouho. Situace se ale příliš nemění, ačkoli se jí snaží zabývat stále více organizací včetně Evropské unie. Byznys je ale hlavně o osobnostech a zkušenostech, a ne o tom, zda danou pozici zastává muž, nebo žena.

K profesnímu životu v převážně „mužském“ světě mě předurčil již výběr vysoké školy. Vystudoval jsem jaderné inženýrství, a proto jsem se ve většině bývalých zaměstnáních setkával na vedoucích pozicích převážně s muži.

Když se mojí nadřízenou stala žena, rychle jsem pochopil, že se na spoustu věcí musím dívat z jiného úhlu pohledu. Rozhovory i rozhodování probíhají trochu jinak, než když máte za šéfa muže. Zpočátku jsem si občas říkal, proč řešíme věci tak zeširoka. Postupně jsem se však přesvědčil, že v komplexním světě, ve kterém žijeme, s řešením souvisí i zdánlivě vzdálené věci. Proto schopnost přemýšlet v širším kontextu dělá z žen často lepší manažery.

Silnou stránkou žen manažerek je také to, že více používají intuici a hodnotová kritéria.

Většinou nejsou schopny dělat kompromisy v hodnotách, které vyznávají. Bývají také empatičtější a lépe dokážou pracovat s lidmi. To však může být zároveň i jejich nevýhodou. Jednu z příčin, proč je ve vrcholovém managementu firem stále tak málo žen, spatřuji v tom, že ženy méně často otevřeně vyjadřují své ambice. Snad jen jednou jsem zažil situaci, kdy mi žena otevřeně sdělila, že chce být ředitelkou týmu. Ženy si bohužel také často myslí, že jim nižší pozice umožní lépe sladit kariéru s rodinnými povinnostmi. Proto se často z rodičovské dovolené vrací na nižší nebo juniorské pozice, což je pro firmy velká ztráta.

Osobně věřím, že stát může daňovými úlevami či zřizováním školek částečně pomoci, zodpovědnost ale nesou i firmy. Je důležité pochopit příčiny nedostatku žen v jednotlivých patrech firemní hierarchie a vypořádat se s nimi konkrétními opatřeními. Myslím, že se situace může změnit, pokud firmy umožní lidem pracovat na zkrácené úvazky nebo z domova a ženy s potenciálem budou více zapojovat do mentoringových a rozvojových programů.

Stát může pomoci, zodpovědnost ale nesou i firmy

O autorovi| Pavel Hlavinka • viceprezident pro firemní zákazníky, Vodafone

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Auta
VW Arteon je sice moderní, ale výkonem na starší Passat CC…
Kvíz: Znáte tyto přezdívky modelů aut nebo jiných dopravních prostředků?
Galerie: Kdo je konkurencí pro šestiválcový Stinger GT? Nová Kia mnoho soupeřů nemá
Nové Audi A7 Sportback už je jen hybrid. A zatím bez dieselu
Kia Stinger oficiálně přijela na český trh. Je to auto, které má velký potenciál
Technologie
GeForce GTX 1070 Ti už se objevují na fotografiích, prosáklo skóre v 3DMarku
Cnews FM: Microsoft vydal Windows 10 Fall Creators Update [podcast]
Vyšel Total Commander 9.10. Co je nového?
Philips začíná upgradovat své televizory na Android 7.0, na rozdíl od Sony ale ne všechny
Bitcoin na novém rekordu. Právě pokořil cenu 6000 dolarů
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít