Pod čtyřmi procenty už krachujete

27. srpna 2012, 00:00 - Tomáš Pohanka
27. srpna 2012, 00:00

Doufáme, že smlouvu o provozování servisu značky Rolls-Royce uzavřeme do konce roku, prohlašuje generální ředitel společnosti Invelt

Jeho firma se v roce 1992 stala prvním autorizovaným prodejcem BMW v Česku.

Před třemi lety se pak plzeňské společnosti Invelt podařilo vyšvihnout na špičku mezi tuzemskými dealery mnichovských vozů, když koupila tehdejšího lídra trhu, společnost AuTec. Dnes se každý čtvrtý nový bavorák v Česku prodá právě v Inveltu. Kromě BMW nabízí i auta značky Mini a Alpina. A už od loňska se Jiří Jirovec snaží domluvit se zástupci Rolls-Royce. „Není to otázka peněz, ale toho, jestli si Rolls-Royce vybere, že s vámi bude spolupracovat,“ říká.

* Jak se vyvíjí jednání o servisním zastoupení značky Rolls-Royce?

Doufám, že se ho do konce letošního roku podaří úspěšně dotáhnout, protože uzavření smlouvy již nic nebrání. S lidmi z Rolls-Royce jsme se shodli, že v Česku jezdí překvapivě hodně těchto aut – je tu kolem padesáti servisně živých vozů. Jejich počet je dokonce srovnatelný s Rakouskem. Rolls-Royce například požaduje oddělený příjem vozů do servisu, takže se s vybudováním servisního zázemí pojí investice v jednotkách milionů korun. Pokud smlouvu uzavřeme, budeme také moci rollsy od klasických dealerů přeprodávat zákazníkům. Z tohoto pohledu je velmi zajímavým produktem „menší“ model Ghost, o který bohatší část naší klientely už projevila zájem.

* Tržby inveltu loni činily 1,25 miliardy korun a zisk před zdaněním 15 milionů. Jak vidíte letošní rok?

Od BMW máme stanovené o 17 procent vyšší plány, takže abychom dosáhli na bonusy od automobilky, musíme prodat víc aut. Po prvním čtvrtletí byly výsledky podobné jako loni, naštěstí letní měsíce jsou velmi dobré. V červnu jsme překročili měsíční rekord prodaných vozů a vedeme si dobře i ekonomicky. Tržní podíl Inveltu na dealerských prodejích vzrostl na 25,7 procenta a oproti loňskému roku jsme na dvojnásobném zisku.

* Dopadá na prodejce současný vývoj trhu?

S tím, jak se snížily marže, je trendem prodávat hodně velké množství aut. Teprve při značném množství totiž dosahujete profitu z bonusů za prodané vozy. Malý dealer přežije, protože má malé náklady. Na druhé straně přežijí hodně velcí dealeři, kteří prodávají přes tisíc vozů ročně jako my. A ti uprostřed jsou na tom nejhůř. Mají docela velké fixní náklady, ale neprodávají auta ve velkém množství.

* Nakolik se ve vašem oboru marže změnily v posledních letech?

V devadesátých letech měl třeba dealer BMW v Německu i s bonusy na autě přes dvacet procent. Dal zákazníkovi běžně slevu osm procent, ale pořád mu jich zbývalo dvanáct. Dnes má tři a půl. V Česku marže za posledních deset let klesly určitě o takových čtyřicet procent. Regiony jsou na tom lépe, naopak Praha s konkurenčnějším prostředím hůře. Napříč značkami se pokles marží zastavuje někde na úrovni tří až čtyř procent. Myslím si, že pod čtyřmi procenty už to nevychází a krachujete. Záleží ale i na velikosti. Firma s obratem 60 až 80 milionů eur má v Německu na autech celkově kolem 3,5 procenta včetně bonusů. Problém je hlavně v tom, že tak nízké zisky neumožňují investice do dalšího rozvoje. U nás trh naštěstí na rozdíl od Německa může ještě růst a jeho nárůst firmu stabilizuje.

* Kam se mohou v budoucnu vyšplhat prodeje BMW v Česku?

Asi nejlepší měřítko představuje Rakousko. Tam se prodává patnáct až sedmnáct tisíc vozů BMW ročně. V Česku 3300. Domnívám se, že maximem v Česku bude asi deset tisíc vozů BMW ročně, přičemž zhruba do deseti let bychom prodeje ztrojnásobit mohli. Potřebujeme k tomu hlavně příchod nových zákazníků. Celý prémiový segment v Česku totiž dnes představuje asi dvanáct tisíc prodaných vozů ročně, zákazníci jsou stabilní a příliš se nemění. Uvidíme, až odezní krize, jestli ti noví přijdou.

* Na které modely letos spoléháte?

Velkou novinkou letošního roku je nové BMW řady 3. To je zásadní model a vždycky zásadní byl. V uplynulém roce nám přitom chyběl, protože minulá generace trojky se už víceméně neprodávala. Samotná řada 3 se navíc rozroste o kombi, GT a čtyřdveřové kupé a v její nabídce se objeví pohon všech kol. A pak nás čeká modelová smršť.

* Bude se v Česku prodávat také elektromobil i3, který má na trh přijít koncem příštího roku?

BMW vybralo pro úvod testovací města, v nichž by se měl rozjet pilotní projekt a mezi která patří i Praha. Byli jsme pozváni na úvodní setkání do Mnichova, kde byl projekt z velké části představen. Všechny smluvní záležitosti se ale budou projednávat na konci roku, takže je ještě předčasné mluvit o detailech. Nicméně byli jsme osloveni a máme zájem produkty řady „i“ v Praze zastupovat.

O autorovi| Tomáš Pohanka • pohanka@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Auta
VW Arteon je sice moderní, ale výkonem na starší Passat CC…
Kvíz: Znáte tyto přezdívky modelů aut nebo jiných dopravních prostředků?
Galerie: Kdo je konkurencí pro šestiválcový Stinger GT? Nová Kia mnoho soupeřů nemá
Nové Audi A7 Sportback už je jen hybrid. A zatím bez dieselu
Kia Stinger oficiálně přijela na český trh. Je to auto, které má velký potenciál
Technologie
GeForce GTX 1070 Ti už se objevují na fotografiích, prosáklo skóre v 3DMarku
Cnews FM: Microsoft vydal Windows 10 Fall Creators Update [podcast]
Vyšel Total Commander 9.10. Co je nového?
Philips začíná upgradovat své televizory na Android 7.0, na rozdíl od Sony ale ne všechny
Bitcoin na novém rekordu. Právě pokořil cenu 6000 dolarů
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít